מגה בולדוזר
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

קטרפילר קלסי חזר לפעולה

02/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בסוף שנות ה־40 הגה באסטר פיטרסון (Buster Peterson) רעיון יוצא דופן: לקחת שני דחפורים מדגם קטרפילר D8 (Caterpillar D8) ולחבר אותם יחד למכונה אחת עם להב ענק ויכולות כפולות. כך נולד Twin D8, פתרון הנדסי שאיפשר להתמודד עם עבודות עפר מסיביות הרבה מעבר ליכולות הדחפורים הקיימים באותה תקופה.

הדור הראשון - פריצת דרך הנדסית

דגם טווין הראשון נמסר בשנת 1950 לפרויקט בניית סכר פרמינגטון (Farmington Dam) בקליפורניה, שם הוכיח את יתרונו עם 269 כוחות סוס בגרירה ויכולת לשאת כלים כבדים כגון ריפר במשקל 15 טונות. כעבור שנה נבנה דגם מיוחד לעסק בטקסס, במשקל 52 טונות ובגובה מרשים של 90 ס"מ מהקרקע, עם להב קדמי להפלת עצים ומחרשת שורשים אחורית. דגמים נוספים נראו בפרויקטים כגון סכר במונטנה ובמפעלי פחם באינדיאנה. ב־1954 הציגה חברת קטפרילר את דגם D9 החזק יותר, שהפך את Twin D8 למיושן.

החזון להחיות את המכונה נולד ב־2012, כשאספן ציוד הנדסי ותיק, אד אייקין (Ed Akin), החליט עם חברו גלן ג'ילוטי (Glen Guilotti) ומנהלי חברת פיטרסון־קאט לשחזר את המפלצת ההנדסית. הם השתמשו בציורי המקור של פיטרסון ובחלקים מחמישה טרקטורי D8 ישנים. צוות הטכנאים של פיטרסון־קאט חיבר את השלדות, בנה את מערכת ההנעה הכפולה והוסיף כמה שדרוגים: מנגנון התנעה חשמלי לאחד המנועים, ידית אחת לשליטה בשני המנועים ומוט מייצב שהעניק יציבות משופרת. ב־2013 יוצר Retro Twin D8, מצויד בלהב ברוחב 5.0 מטרים

לקראת חגיגות 100 שנה קטרפילר

לאחר שהוצגה בכמה אירועים, המכונה חנתה במיתקן של פיטרסון־קאט כשמונה שנים. בשנה האחרונה, לקראת ציון מאה שנה לקטרפילר, החליטו אנשי פיטרסון להשיבה לפעולה. בהובלת נייט דגרסטדט (Nate Dagerstedt), טכנאי ותיק וחובב היסטוריה של דגמי קטרפילר, הושקעו כ־300 שעות עבודה בשיפוץ המכונה: שחרור מצמד תקוע, תיקון מנוע עזר, החלפת נוזלים, בדיקות מקיפות וצבע חדש. ביוני 2023 הוצג Retro Twin D8 שוב בפעולה כשהוא שואג בעוצמה, ומשך תשומת לב רבה.

המכונה הייחודית הועברה לפארק המורשת פאוורלנד (Powerland) באורגון. כיום היא מוצגת במוזיאון מכונות קטרפילר שבסיילם (Salem), שם היא מהווה מוקד משיכה לחובבי היסטוריה, מכניקה ותרבות עבודות עפר.

"זה היה רגע מרגש להפעיל את המנועים בפעם הראשונה אחרי כל כך הרבה שנים", מספר דגרסטדט. "מעבר לאתגר המכני, זה כבוד עצום לשמר את ההיסטוריה של פיטרסון ושל קטפילים בעבור הדורות הבאים."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
Ed Akin dozing dirt with the Peterson Siamese Twin D8
בטעינה...
כותרת
תוכן