התפתחות של מפלסות
מפלסות קרקע נהפכו לחלק בלתי נפרד ממערך הציוד הכבד, אך דרכן בענף החלה דווקא כעגלות פשוטות הרתומות לסוסים. התפתחותן מאז המאה ה־19 היא סיפור של חדשנות הנדסית מתמדת
מפלסות קרקע משמשות כיום בענפים מגוונים כגון בנייה, תחזוקת כבישים, חקלאות, כרייה ועוד. המפלסת המתועדת הראשונה נבנתה בשנת 1885 על ידי ג'וזף ד' אדמס (Joseph D. Adams) מאינדיאנפוליס ונקראה Little Wonder. היא כללה שלדת פלדה פשוטה, שני גלגלי עץ לתנועה ופניות ולהב בזווית קבועה. בתחילת שנות ה־90 של המאה ה־19 הקים אדמס חברה שייצרה ציוד בנייה מגוון, ובשנת 1896 השיק את הדגם מלך הכביש (Road King), שהוא מפלסת עם ארבעה גלגלים ולהב באורך של כשלושה מטרים שנגררה על ידי סוסים.
בתחילת המאה ה־20, טרקטורים עם מנועי קיטור החליפו בהדרגה את הסוסים, ובהמשך הגיעו טרקטורים עם מנועי בנזין. מנועים אלה היו זולים, מהירים ויעילים יותר, ואפשרו לגרור ציוד כבד, כולל מפלסות ומיישרות. בשנות ה־20 של המאה ה־20 יוצרו המפלסות הממונעות הראשונות, שהיו למעשה טרקטורים מותאמים שעליהם הורכבו להבי חיתוך.
חברת ראסל (Russell Graders) הציגה את הדגם מוטורי הראשון שלה (Motor Hi-Way Patrol), שהתבסס על טרקטור מבית אליס־צ'למרס (Allis-Chalmers), ויצרנים כגון פורדסון (Fordson) ומקורמיק דירינג (McCormick Deering) פיתחו דגמים דומים. בשנת 1928 השיק אדמס את דגם No. 10, וחברת קטרפילר (Caterpillar) רכשה את ראסל וכך נהפכה לאחד הגורמים המרכזיים בתעשייה זו.
בשנת 1931 קיבלה קטרפילר מעמד מוביל בתעשייה עם השקת המפלסת המוטורית הייעודית Auto Patrol, בעלת מבנה אחיד של מנוע ושלדת להב. זו הייתה הפעם הראשונה שמפלסת לא הורכבה על טרקטור אלא תוכננה כמכונה אחת. היו לה צמיגים במקום זחלים, ומנוע אחורי שיפר את האיזון והראות. בהמשך הוכנסו מערכות שליטה מכניות וגם הידראוליות.
בשנת 1935 הציגה חברת אדמס מפלסת עם להב נשלף הצידה, שהיה פתרון אידאלי לגיזום שוליים. כעבור שלוש שנים הציגה קטרפילר את No. 12 Auto Patrol, מפלסת עם מנוע דיזל שנהפך לאחד הדגמים האייקוניים של החברה.
לאחר מלחמת העולם השנייה הביקוש למפלסות ממונעות גדל והביא לפיתוח דגמים גדולים הרבה יותר. הבנייה המואצת של כבישים מהירים ופעילויות כרייה בקנה מידה גדול הצריכו ציוד מתאים.
בשנות ה־60 הושק הדגם No. 16 של קטרפילר, שהוא מפלסת במשקל של יותר מ־21 טונות ולהב ברוחב 4.3 מטרים. בשנות ה־70 הגיע דגם 16G עם גוף מפרקי, שליטה הידראולית ולהב רחב עוד יותר, ובשנת 1995 הושקה סדרת H של קטרפילר, שכללה מנועי טורבו והנעה לכל הגלגלים. כעבור שנה הגיע לשוק דגם 24H ־ מפלסת עצומה באורך של יותר מ־16 מטר ובמשקל של כמעט 62 טונות.
למפלסות מודרניות יש מערכות GPS, והן בנויות עם מנועים חסכוניים, בלמים מתקדמים ותאי הפעלה נוחים. בד בבד שלטים אלקטרוניים המחליפים את המנופים הסטנדרטיים הפכו את ההפעלה למדויקת ונוחה יותר.
במשך יותר מ־130 שנות קיום ופיתוח עברו מפלסות הקרקע דרך ארוכה: מסוסים וגלגלי עץ למכונות חכמות עם שליטה דיגיטלית מלאה. ההתפתחות שקטה אך חיונית, וממשיכה לסלול את הדרך קדימה, תרתי משמע.