תחזוקת זחלים בציוד קומפקטי
בולדוזרים קטנים נחשבים למכונות החיוניות ביותר בעבודות עפר, חפירה ועיצוב שטח. הם עובדים בסביבות קשות, עם עומסים כבדים ותנאי קרקע משתנים, ולכן הם נחשבים ל"סוסי העבודה" של האתרים. למרות הכוח והעמידות, כל מנהל ציוד צריך להתייחס לחלק אחד כאל נקודת תורפה ותשתית קריטית: מערכת הזחלים. הזחלים לבדם אחראים ל־50% בערך מעלויות התיקון המצטברות לאורך חיי הבולדוזר. השקעה של כמה דקות ביום עשויה להאריך את חיי המערכת עד כ־4,000 שעות עבודה, לצמצם מאוד תקלות ולהפחית את עלויות התפעול במידה ניכרת.
הפתרון הפשוט לכאורה הוא שימוש בציוד ייעודי או פתרונות ניקוי מתקדמים, אבל האמת הרבה יותר מורכבת מזה. הכלי היעיל ביותר לצמצום שחיקה ולשמירת זחלים נקיים נמצא אצל כל עובד באתר כמעט: את חפירה. הוא מאפשר להסיר במהירות בוץ דחוס, אבנים, גושי חרסית וחומרים אחרים שמצטברים מתחת לרכיבי הזחלים בצדדים ועל גביהם.
הצטברות חומרים במערכת הזחלים של בולדוזרים קטנים היא תופעה טבעית הנובעת מהעבודה הרציפה במשטחי עפר ובוץ. אזור מסגרת התוף העליון הוא אחת הנקודות שבהן מצטברים בעיקר עפר דחוס ובוץ רטוב. אם החומרים האלו אינם מוסרים בזמן, הם עלולים לגרום נזקים: שחיקה מואצת של התוף, עיוות של פלטות הזחל, שחיקה בגלגלי השיניים, התחממות והתנגדות בתנועה וכן נזקי קור באתרים קרים שבהם החומר קופא ו"תוקע" את המערכת. הצטברות כזו גורמת גם עלייה בצריכת הדלק ושחיקה כוללת שגורמת תקלות, לפיכך כל גרם של בוץ שמצטבר נהפך לבסוף לעלות תפעולית ממשית.
לשמור על הזחלים
כדי לשמור על ביצועים תקינים ולהפחית שחיקה, מומלץ לבצע ניקוי שגרתי ויסודי של מערכת הזחלים. יש לעבור לאורכה של המערכת עם את ולגרד בעדינות את חומרי הבנייה, הבוץ והפסולת, החל בחלק הקדמי וכלה בגלגל השיניים האחורי. חשוב לגרד כלפי חוץ בלבד כדי למנוע כניסה של חלקיקים פנימה, לתוך המערכת. יש לבדוק גם את פלטות הזחל, בעיקר מתחת לשפה האחורית, שם עלולות להיתקע אבנים קטנות הפוגעות ברכיבים וגורמות עיקום או שחרור של ברגים. מומלץ גם לוודא שאין גושים בין המסגרות לגלגלים, שכן הם מקור לשחיקה מהירה.
באתרים רטובים או בימי חורף, יש לבצע ניקוי מוקדם ככל האפשר כדי למנוע קיפאון העלול לגרום היתפסות של גלגלים, התרופפות חיבורים ורעידות בכלי. תדירות הבדיקה והניקוי צריכה להיות יומית, רצוי בסוף יום העבודה, כשהבוץ עדיין רך וקל להסרה. ניקוי של כמה דקות בלבד עשוי למנוע שעות של השבתות. טכנאים ומנהלים של ציי מכונות מבינים שהתועלת של ניקוי יומי היא מהגבוהות ביותר יחסית לעלות ההשקעה. תחזוקה בסיסית של 5-3 דקות בסוף כל יום עשויה למנוע תקלות שחיקה שעלותן מגיעה לאלפי שקלים.


