מגה בולדוזר
ניוזלטר מגה בולדוזר
מגה בולדוזר גיליון 47
לעמוד קודם

ציוד JCB בבניית מעבר פורץ דרך

02/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בריטניה מסמנת ציון דרך היסטורי בתחום התשתיות: פרויקט הענק של מעבר בנהר התמזה (Lower Thames Crossing), בהשקעה של עשרה מיליארד ליש"ט, נהפך לפרויקט התשתית הראשון במדינה שמתחייב לבנייה ניטרלית מבחינת פליטות פחמן. במסגרת המהלך הופעל בשטח כלי עבודה ראשון מסוגו בעולם - מחפרון מונע על ידי מימן מתוצרת JCB. הוא הופעל באתר הבנייה ליד גרייבסנד (Gravesand) שבמחוז קנט.

המחפרון, בעל מנוע בעירה פנימית, פותח על ידי JCB, שנחשבת חלוצה עולמית בתחום הנעת מימן לציוד מכני הנדסי. זו הפעם הראשונה שמכונה כבדה מונעת מימן נכנסת לעבודה פעילה מחוץ למיתקן ניסויים. הצעד ממחיש את המעבר של טכנולוגיות דלק חלופי מהמעבדה לשטח.

המכונה מופעלת במסגרת עבודות הסקר וההכנה של הפרויקט על ידי חברת סקאנסקה Skanska)), שותפת הביצוע הראשית באזור קנט. על אספקת הדלק הירוק אחראית רייז מימן (Ryze Hydrogen), המספקת מימן נקי המיוצר ממקורות מתחדשים בלבד.

חברת JCB, מיצרניות הצמ"ה הגדולות באירופה, משקיעה בשנים האחרונות מאמצים נרחבים בפיתוח מנועים מונעי מימן כחלופה למנועי דיזל. סטיב פוקס (Steve Fox), מנכ"ל תחום החשבונות הגלובליים בחברה, תיאר את השקת המכונה באתר כשלב מכריע בהוכחת ההיתכנות של מימן כדלק ניטרלי מפחמן לציוד בנייה כבד. לדבריו, ההצלחה של המחפרון מסמנת את תחילתו של עידן חדש שבו ציוד מכני יוכל לעבוד בעוצמה מלאה וללא פליטות מזהמות.

המחפרון עובר בדיקות והגדרות סופיות. הוא צפוי להיכנס לייצור סדרתי במפעל החברה בעיר רוצ'סטר במהלך 2026. מוקדם יותר השנה ביצעה JCB ניסויי שטח ראשונים בכלי דומה במכרה הרמיטאז' (Hermitage Quarry) שבמחוז בקנט, שם נבחנה עמידותו בתנאי עבודה מאתגרים.

פרויקט המעבר בנהר התמזה נועד להקל את העומסים הכבדים במעבר דרטפורד (Dartford) ולהכפיל את קיבולת הכבישים החוצים את נהר התמזה. הוא יחבר בין המחוזות קנט ואסקס באמצעות מנהרה דו־נתיבית באורך 4.3 קילומטרים, שתיצור נתיב חדש ויעיל להובלת מטענים בין נמלי דרום־מזרח אנגליה לבין אזורי התעשייה במידלנדס ובצפון.

הפרויקט קיבל את אישור התכנון הסופי במרס 2025, והעבודות צפויות להתחיל בשנת 2026. פתיחתו הרשמית מתוכננת לאמצע העשור הבא, תחילת שנות ה־30. הוא נחשב לאחד מהפרויקטים החשובים ביותר בתחום התחבורה בבריטניה בעשור הקרוב לא רק בזכות היקפו ההנדסי אלא בעיקר בשל ההתחייבות פורצת הדרך שלו לבנייה ירוקה וניטרלית מפחמן.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן