פרויקט לניטור רכיבי מטוסים
סוכנות הביטחון האירופית (European Defence Agency - EDA) משיקה פרויקט ומחקר לפיתוח מערכות ניטור מתקדמות לרכיבים וסוללות של מטוסים. הפרויקט, שמתוכנן להימשך כשלוש שנים, מכוון לפיתוח מערכות ניטור חדשות לרכיבים של כלי טיס היברידיים וחשמליים וגם של רחפנים ומל"טים עתידיים.
היוזמה הטכנולוגית החדשה שואפת לשפר את שיטות הפיתוח והייצור של סוללות ומצברים ולהאריך את טווח הפעילות וחיי שירות שלהם. המערכות העתידיות יעזרו לנבא את טווח הפעילות הבטוח של הסוללות והחומרים שמהם הן מיוצרות. טכנולוגיות מעקב וניטור חדשניות יתרמו לבטיחות הכללית של מטוסים וכלי טיס עתידיים.
הפרויקט משלב כוחות של כמה מדינות אירופיות. איטליה עומדת בראש הפרויקט, ובלגיה, גרמניה, יוון והולנד משתתפות בו באופן פעיל. הפרויקט יתמקד בכלי טיס שמערכות הטעינה שלהם מבוססות על סוללות ליתיום-יון ופולימר. אלו סוללות שניתנות לטעינה חוזרת ומיוצרות באופן ספציפי בעבור כלי טיס. הסוללות החדשות, שמוגדרות גם כסוללות בנויות או כסוללות סטרוקטורליות (structural batteries), מאחסנות אנרגיה חשמלית תוך כדי שהן מרכיבות חלק ניכר ממבנה המטוס. הדבר עוזר להוריד את המשקל הפעיל של כלי הטיס ולשפר את האפקטיביות בתצרוכת הדלק.
הפרויקט יתבצע בכמה שלבים מרכזיים, כולל עיצוב, מבחנים טכניים ופיתוח טכנולוגיה. תאגיד של מדינות אירופיות יפתח אלגוריתמים לזיהוי תקלות ופעילות לא סדירה של הסוללות. מערכת הסוללות החדשה והאלגוריתמים שלה יותאמו לתקנים קיימים של בטיחות מטוסים. היוזמה הבינלאומית גם תפעל לפיתוח וייצור של רשת חיישנים ומערכת ניהול סוללה מתקדמת. בדיקות ומבחנים בתנאי מעבדה יבחנו את העמידות והביצועים הן של סוללות בנויות והן של רכיבים עתידיים של מערכות אוויריות בלתי מאוישות בתנאים קרובים למציאות.
סוכנות הביטחון האירופית EDA הוקמה בשנת 2004. היא מסייעת למדינות האיחוד האירופי בבנייה ופיתוח של מערכות ויכולות ביטחוניות מגוונות. הסוכנות מגדירה רף דרישות ביטחוניות, מפתחת מבצעים ומקדמת מחקרים ופיתוח טכנולוגיות חדשות.
