מגה בנג
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

אושרו תקנות הפעלה לרחפנים, לטיסנים ולכטב"מים אחרים

16/04/2024
זמן קריאה: 3.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת סיימה לאשר את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בהפעלת מערכת כטב"מ קטן ובתקנות העוסקות בהפעלת טיסן. התקנות מסדירות את השימוש וההפעלה של כטב"מים קטנים וטיסנים תוך רישום, סימון ופיקוח, והן נועדו בין היתר לתרום לבטיחות התעופה האזרחית ולפעילות הכללית הסדירה של המשק בעת חירום ולתרום לביטחון המדינה.

ח"כ אליהו ברוכי, שמילא את מקומו של היו"ר והוביל את אישור התקנות בסדרה של ישיבות ממושכות בוועדה, בירך על אישור התקנות ואמר: "מדינת ישראל עומדת בימים אלו בצומת דרכים. מצד אחד, אנו בעיצומם של מלחמה ואתגרים ביטחוניים, ומצד שני, מדינת ישראל בשיאה של התפתחות כלכלית וטכנולוגית, ועולם הרחפנים, שנמצא בראשיתו, הוא בדיוק הגשר והשילוב של שני האתגרים האלו."

ברוכי ציין, כי לאחרונה נפגש עם עשרות גופים ומפעילים אוויריים, גורמי ביטחון, סטודנטים ותלמידי תיכון שפיתחו בעצמם רחפנים מיוחדים, גופי הצלה וחירום ואזרחים שמפעילים רחפנים לפנאי ולמסחר. לדבריו, "התקנות שאישרנו עם רת"א הן מקצועיות, גמישות, בטיחותיות וכמובן זולות יותר לאזרחים. הכשרנו את הקרקע, ומעכשיו השמיים הם הגבול."

ח"כ בועז טופורובסקי בירך על אישור התקנות ואמר: "העתיד נמצא באוויר, ומכיוון שכך ישראל חייבת להיות מובילה בתחומים האלו." הוא קרא לציבור לנצל את העולם החדש עם הפוטנציאל האדיר, וציין כי הוועדה אישרה את התקנות מתוך תפיסה מאפשרת ומתוך אמונה כי גם בכל הנוגע לכטב"מים העולם הולך להשתנות.

בדיונים שקיימה הוועדה בתקנות בחודשים האחרונים, ביקש ח"כ ברוכי מרשות התעופה האזרחית, המאסדרת את התחום, לבחון מספר תיקונים. אחד השינויים המרכזיים נגע לחידוש הרישיון על כלים אחת ל-4 שנים, ולא 3 כפי שביקשה רת"א (רשות התעופה האזרחית) בתחילה. כמו כן יתאפשר להאריך רישיון לכלי ל-4 שנים נוספות כל פעם, ללא הגבלה על מספר ההארכות ותמורת אגרת חידוש של 30 שקלים בלבד.

בדיונים עלתה בין השאר קביעת מדרג של כלי טיס בלתי מאוישים לפי המשקל שלהם, כדי לבחון אם יהיה צריך לבצע מבחן מעשי על כלים ממשקל מסוים.

מפקח כטב"מ ברת"א, צחי גליצנשטיין אמר, כי בארה"ב למשל אין דרישה כזו, ורת"א לא חושבת שנחוץ מבחן מעשי.

באשר לרישום וסימון של כלי של גופי הביטחון, הסביר נציג הלשכה המשפטית ברת"א, עו"ד אבישי פדהצור, כי צה"ל לא כפוף לתקנות, וגופי הביטחון האזרחיים כגון משטרה ושב"ס מפעילים כלי טיס מרושיינים ואין סיבה שהגופים שלהם לא יירשמו. המרשם הזה לא פתוח לעיון הציבור.

נציג המשרד לביטחון לאומי, עו"ד יאיר מתוק, ביקש לבחון שלא לרשום כלים של גופים סמויים, ונקבע כי הדבר יוסכם בין המשרד לרת"א.

עוד נקבע, כי אסור יהיה להטיס כטב"מים בהשפעת סמים או אלכוהול, אך רת"א חזרה בה מהדרישה לקבוע כי לא יתאפשר להטיס גם 8 שעות לאחר שתיית אלכוהול בשל הקושי לאכוף את האיסור וספירת 8 השעות. כיום מותר לבצע ריסוס מכטב"מים לחקלאות, אך התקנות יאסרו ריסוס חומרים מסוכנים שנכללים בהם חומרי הדברה לחקלאות. כדי לאפשר את המשך השימוש בכטב"מים לריסוס חקלאי נקבע, כי הדבר יוכל להתאפשר במסגרת הרשאה מיוחדת שיקבל המטיס מרת"א.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

מנכ"ל חברת פריפלייט, יובל סגל טען, כי רת"א לא סיפקה מענה מספק לבעיות שעלו בדיונים הקודמים כגון מדוע אסור לטוס מעל תשתית ומדוע אין צורך במבחן מעשי.

מנהל רת"א, שמואל זכאי השיב כי תפקיד רת"א הוא להגן על הציבור, וההרשאות שניתנו לסגל נשמרות לו.

ח"כ ברוכי אמר, כי המפעילים מבקשים קריטריונים ברורים לגבי מה מותר להם ומה אסור, אך הוא מבין שאי אפשר לכתוב ספר לכל תרחיש.

המפקח גליצנשטיין הסביר, כי היום דורשים מכולם לעמוד בכללים רבים, אך רת"א הגיעה למסקנה שזה לא מתאים ולכן מתכוונת לדרוש בתקנות דרישות מעטות, והדבר יאלץ אנשים לנהל סיכונים ויוריד מאוד מהנטל שקיים היום בתקשורת מול הרגולטור ויפחית אגרות. הוא הוסיף כי עם כניסת התקנות לתוקף יפורסמו הדרישות מהציבור, ואם יגיע מישהו חדש שירצה להיכנס לתחום, הוא יידע מה עליו לעשות.

במסגרת התקנות אושרו גם האגרות החדשות, שלפיהן מי שירצה להוציא רישיון מטיסן ולבצע מבחן ידע, ישלם 30 שקלים. כמו כן בקשה לרישיון הפעלת טיסנים תעלה 200 שקלים, רישום כטב"מ יעלה 30 שקלים, אגרת רישיון מטיס כטב"מ תעלה 730 שקלים, אגרת מבחן ראשוני תהיה 400 שקלים, ערעור על המבחן יעלה 240 שקלים והפעלה מיוחדת - 200 שקלים. לבקשת ח"כ ברוכי הובהר, כי במקרה שבו ערעור על מבחן יימצא מוצדק, האגרה תוחזר למערער.

נציגי חברות המפעילות כטב"מים בהפעלה מסחרית טענו, כי הסכומים גבוהים, וכי יעלה יותר מאלף שקל להוציא רישיון לאדם.

מנגד, ראש אגף כשירות אווירית ברת"א, בני דוידור אמר, כי מדובר בקיצוץ של 70% מהאגרות המשולמות היום, וישנה הפחתה מהותית לטובת הציבור.

כדי לעודד את הציבור לבצע רישום של כלי הטיס שלהם בהקדם, הציעו ברת"א כי מי שיבצע את הרישום תוך חודש מיום פרסום התקנות, לא יצטרך לשלם אגרה בעבור הרישום של טיסנים.

בתום סדרת הדיונים אושרו התקנות פה אחד, בקולותיהם של ח"כ ברוכי וח"כ טופורובסקי.

----------

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן