אלקטרה ארה"ב תספק רכיבי מטוסים
חברת אלקטרה (Electra) בארה"ב קיבלה חוזה בהיקף של 1.9 מיליון דולר מהצבא האמריקני במסגרת תוכנית Small Business Innovation Research (SBIR) לקידום מחקר ופיתוח של מערכות הנעה היברידיות חשמליות (HEPPS) לכלי טיס קיימים ועתידיים. שיתוף הפעולה צפוי לבחון את הפוטנציאל של טכנולוגיה זו בשיפור טווח הטיסה, הקטנת צריכת הדלק והרחבת יכולות המשימה האווירית של הצבא.
המערכת שתיבחן: מטוס EL9
במרכז הפעילות נמצא דגם EL9 של אלקטרה - מטוס קצר המראה (Ultra-STOL) שמיועד להטיס עד תשעה נוסעים. הפרויקט נועד לאיסוף תובנות מבצעיות ונתוני בדיקה שיסייעו לצבא להבין את היתרונות, החסרונות והנהלים המבצעיים הכרוכים בשימוש בהנעה היברידית חשמלית, במיוחד באזורים קשים לגישה.
במסגרת החוזה, אלקטרה תבצע סדרת פעילויות מחקר והפחתת סיכונים טכנולוגיים, כולל ניתוחים תפעוליים, סימולציות, מבחני טיסה והערכות ביצועים. הפרויקט יתפרש על פני 18 חודשים.
הפוטנציאל המבצעי
מטוסי Ultra-STOL כגון EL9 מיועדים לפעול בתנאים מאתגרים, ולהמריא ולנחות בשטחים ובמסלולי המראה קטנים - בגודל של מגרש כדורגל. לפי אלקטרה, האבטיפוס הקודם שלה, EL2, כבר ביצע המראות ונחיתות במרחקים של פחות מ־45 מטרים. EL9 נועד לספק טיסה שקטה, נוחות תפעול דמוית מסוק והטענת מערכות ניידת, כל זאת תוך שמירה על יתרונות של בטיחות, עלות וטווח של מטוס כנף קבועה.
"העבודה הזו מספקת לצבא מסלול ברור לבחינת השימושיות האמיתית של טכנולוגיות היברידיות חשמליות במשימות מבצעיות", אמר דון ייטס (Don Yates), סגן נשיא לתוכניות ממשלתיות באלקטרה. "ל־EL9 יכולות חדשות לחלוטין בתחום הלוגיסטיקה הקרבית."
הקשר עם הצבא האמריקאי
החוזה הנוכחי הוא המשך ישיר של שיתופי פעולה בין אלקטרה לצבא ארה"ב. עד כה קיבלה החברה שישה חוזים ממשלתיים לקידום טכנולוגיות בתחום התעופה הקלה. אחד ההישגים הבולטים שלה היה טיסת בכורה שבה הוטס מנהל NASA על סיפון מטוס חשמלי.
אלקטרה היא אחת החברות היחידות בעולם שפיתחו והטיסו מטוס חשמלי מתכנון חדש לחלוטין. פעילותה מדגישה את הפוטנציאל של טכנולוגיות הנעה היברידיות חשמליות לא רק לשימושים אזרחיים אלא גם לשיפור הגמישות המבצעית של כוחות חמושים בעתיד.