מגה בנג
חדשות
מטוסים ומסוקים
לעמוד קודם

חיל האוויר מפריש מטוסים ישנים

07/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חיל האוויר של ארצות הברית מתכנן את אחת הרפורמות הגדולות ביותר בשנים האחרונות, עם תוכנית להפריש 340 מטוסים, כולל כל 162 מטוסי התקיפה מסוג A-10 Warthog, בשנת 2026. מהלך זה, אם יאושר בקונגרס, ייהפך לפרישת המטוסים הגדולה ביותר של החיל בעשור האחרון. בד בבד הפנטגון הודיע על ביטול תוכנית המטוס האווירי לניהול קרב, E-7 Wedgetail, עקב עיכובים ממשיים בעלויות ובפיתוח והעדפה של פתרונות מבוססי חלל.

במסגרת התקציב המבוקש, 249.5 מיליארד דולר, יוקצו 184.9 מיליארד דולר לתקציב חיל האוויר עצמו ו־26.1 מיליארד דולר לכוח החלל האמריקני. אם הקונגרס לא יאשר את תקציב הפיוס, חיל האוויר יישאר עם תקציב זהה כמעט לשנת 2025, ואילו כוח החלל יספוג קיצוץ של כ־8.7%.

פרישת A-10, סמל לוחמה קרקעית מאז שנות ה־70, הוא חלק מההאצה של לוח הזמנים המקורי, שתוכנן להימשך עד סוף העשור. מלבד המטוסים האלו מתוכננת פרישה של מטוסי F-15, מטוסי הובלה C-130H, שלושה מטוסי לוחמה אלקטרונית EC-130H, מסוקים ומטוסי אימון נוספים. לעומת זאת בקשת הפרישה של 32 מטוסי F-22 מדגם Block 20 נדחתה שוב, לאחר שהקונגרס בלם אותה בשנים קודמות בטענה של נכסים בעלי ערך מבצעי.

תוכנית E-7, שנועדה להחליף מטוסים מדגם E-3, נגנזה לאחר שהעלות ליחידה עלתה מ־588 מיליון ל־724 מיליון דולר. בכירים בחיל האוויר הביעו ספק לגבי יכולת ההישרדות של E-7 בזירת לחימה מתקדמת, ובמקום זאת הוחלט להתמקד באלטרנטיבות מבוססות לוויין וברכישת מטוסי E-2D Hawkeye.

התקציב מתוכנן עם העדפה לפרויקטים מתקדמים. בין היתר יוקצו 4.7 מיליארד דולר לפרויקט המפציץ החמקן B-21 Raider, המסוגל לשאת נשק גרעיני. גם תוכנית הטיל הבין־יבשתי החדש סנטינל (Sentinel) תקבל מימון - 4.2 מיליארד דולר. תוכנית מטוס הקרב החדש F-47, הידוע גם בשם NGAD (Next Generation Air Dominance), תקבל מימון של כמעט 3.5 מיליארד דולר לפיתוח טכנולוגיות עליונות אווירית עתידית.

בתחום הרכש, החיל יבקש לרכוש 21 מטוסי F-15EX Eagle II מדגם מתקדם של F-15 בהשוואה ל־18 שנרכשו ב־2025. לעומת זאת היקף הרכש של מטוסי F-35A יצומצם ל־24 בלבד לעומת 44 בשנה הקודמת. הירידה מוסברת בהסטת המיקוד לתחזוקה ושדרוגים, במיוחד לגרסת Block 4. כמו כן תוכנית רחפנים לוחמים (CCA) תקבל 807 מיליון דולר כחלק מהמאמץ לשלב פלטפורמות אוטונומיות בלחימה.

נראה שחיל האוויר מתכונן לעידן חדש של טכנולוגיה, אוטונומיה ויעילות, ומוותר על מערכות ישנות לטובת עתיד דיגיטלי ומבוסס נתונים. עם זאת חלק מהשינויים המוצעים עשויים להיתקל בהתנגדות בקונגרס, בעיקר סביב פרישת מערכות ותיקות שהוכיחו את עצמן לאורך שנים.

 

לפרטים נוספים

 

A-10 Warthog

F-15E

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן