טראמפ מציע מטוס עם שני מנועים
בנאום מפתיע שגרם לטלטלה בתעשיית הביטחון, הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (Donald Trump) על תוכניות לפתח גרסה דו-מנועית של מטוס הקרב F-35 שתיקרא F-55, וכן גרסה משודרגת של מטוס הקרב F-22 בשם F-22 Super.
דבריו של טראמפ נאמרו בפגישה,עסקית שהתקיימה בדוחה שבקטאר כשהוא מוקף במנהלים בכירים, בהם מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג (Kelly Ortberg) ומנכ"ל GE Aerospace, לארי קאלפ (Larry Culp). אלו שתי חברות בתחום התעשייה האווירית שמתחרות ישירות בלוקהיד מרטין (Lockheed Martin), שמייצרת ומספקת לחיל האוויר את המטוסים המדוברים.
טראמפ אמר כי הוא לא אוהב מטוסים עם מנוע יחיד, והביע חשש שכשל במנוע יביא להשבתה מלאה של המטוס. "אני לא אוהב מנוע אחד. גם כשיש לך את המהנדס הכי טוב בעולם, לפעמים, גם אם לעיתים נדירות, המנוע נכשל. אני אוהב שיש שניים, שלושה, ארבעה. לכן אני אוהב את בואינג 747, יש לו ארבעה מנועים", הסביר.
הנשיא אמר כי מתוכנן מטוס חדש כדור המשך ל-F-35, אך יכלול שני מנועים ושדרוגים מתקדמים. הוא גם התייחס למטוס הקרב F-22, שאותו הגדיר כ"מטוס הקרב היפה ביותר בעולם."
ההצהרות האלו עוררו תגובות מיידיות בקרב מומחים, שציינו כי הפיכה של דגם F-35 לדו-מנועי מצריכה למעשה תכנון חדש לחלוטין. פרנק קנדל (Frank Kendall), מזכיר חיל האוויר האמריקני לשעבר, אמר כי האפשרות הזו מעולם לא הועלתה בפניו והיא מחייבת מהלך שהוא שווה ערך לעיצוב מטוס חדש מהיסוד.
בעיה מהותית נוספת היא שמירה על יכולות החמקנות של המטוס. סטייסי פטיג'ון (Stacey Pettigon), מנהלת תוכנית ההגנה במכון CNAS, הזהירה כי הוספת מנוע תשפיע על עיצוב הגוף באופן שיפגע בחמקנות, ומחייבת חישוב מחדש של כל מבנה המטוס. "התהליך מסובך ורחב היקף, וישפיע על כל מרכיבי האווירודינמיקה והמבנה."
תוכניות הפיתוח הרשמיות של הפנטגון למטוסי הקרב נמשכות בנפרד לכל דגם, עם השקעות של מיליארדי דולרים בשדרוגים כגון שיפור מנועים וניהול חום וצריכת אנרגיה. לוקהיד מרטין גם מקדמת גרסה חדשה של המטוס בשם "דור חמישי פלוס", שלטענתה תספק 80% מהיכולות של מטוס הדור השישי F-47 במחצית העלות.
ברור שהרעיון מעורר ספקות כבדים הן מבחינה הנדסית והן כלכלית. אולי זו הייתה פליטת פה ספונטנית ואולי זו חשיפה של תוכנית סודית, כך או כך, התעשייה ממתינה לראות אם מטוס F-55 "ימריא" מהדמיון אל פס הייצור.