ישראל רוכשת שני מטוסי תדלוק
ישראל חתמה על הסכם רכש ביטחוני לרכישת שני מטוסי תדלוק מתקדמים מדגם KC-46 פגאסוס (KC-46 Pegasus) של בואינג (Boeing), בעסקה בהיקף של כחצי מיליארד דולר. העסקה תמומן במלואה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקני, ומסמלת את המשך המחויבות של וושינגטון לחיזוק היכולות האוויריות של ישראל. אספקת המטוסים צפויה להתחיל ב־2026.
חיזוק יכולת ההקרנה האסטרטגית
התדלוק האווירי נחשב לאחד מעמודי התווך של אסטרטגיית ההגנה של ישראל. בשל גודלה הקטן של המדינה והמרחקים הנדרשים לפעילות מבצעית, מטוסי KC-46 מעניקים לישראל גמישות גבוהה. למטוס מערכת תדלוק מתקדמת מסוג בום וצינור, המאפשרת תמיכה במגוון רחב של פלטפורמות, כולל מטוסי F-35 החמקנים שבשירות חיל האוויר. המשמעות: יכולת לבצע משימות ארוכות טווח, לשמור על נוכחות אווירית רציפה ולתמוך גם בכוחות בני ברית.
מעבר לחיזוק הברית האסטרטגית עם וושינגטון, העסקה מדגישה את הצורך של ישראל בעצמאות מבצעית. מטוסי התדלוק החדשים יאפשרו לחיל האוויר להאריך את משך הפעילות האווירית באופן עצמאי, גם בתרחישים רגישים שבהם נדרשת פעולה מהירה וללא תלות ישירה בשותפים.
רקע גיאופוליטי מתוח
החוזה נחתם על רקע מתיחות אזורית גוברת, בעיקר סביב תוכנית הגרעין האיראנית. ישראל לא שללה בעבר את האפשרות לפעול צבאית למניעת התקדמות גרעינית, ובתרחיש כזה מטוסי KC-46 יהיו כלי הכרחי להבטחת רצף התקיפות. עצם ההצטיידות משדרת לשכנותיה של ישראל מסר הרתעתי ברור: חיל האוויר הישראלי מסוגל לפעול למרחקים גדולים ולשמור על עליונות אווירית.
מטוסי KC-46 מחליפים את מטוסי התדלוק הוותיקים KC-135 שמקורם במטוסי בואינג 707. הם מבוססים על פלטפורמת בואינג 767 ומשלבים יכולות מתקדמות: לא רק תדלוק אלא גם הטסת מטען, פינוי רפואי ותמיכה תקשורתית. עם משקל המראה מרבי של 188 טונות ושני מנועי Pratt & Whitney PW4000, הכלי הטיס ורסטיליים וחזקים בהרבה מקודמיהם.
רכישת שני מטוסי KC-46 נוספים היא צעד ממשי בתוכנית ההתעצמות ארוכת הטווח של חיל האוויר. מעבר להגדלת כמות המטוסים, מדובר בהבטחת יכולת פעולה רציפה במבצעים רחוקים, בהתאמה לאיומים המשתנים במזרח התיכון ובשימור מעמדו של חיל האוויר הישראלי כאחד החילות המתקדמים בעולם.