מטוס איירבאס שעובד על מימן
איירבאס (Airbus), חברה מובילה בענף התעופה, משיקה פרויקט חדשני: מטוס ZEROe שמבוסס על מימן. הפרויקט החדש מדגיש את האמביציה של איירבאס להביא מטוס מימני מסחרי לענף כבר בשנים הקרובות. פרויקט ZEROe משלב מגוון רחב של טכנולוגיות, פתרונות טכניים וקונפיגורציות. מלבד המטוס עצמו, החברה הצרפתית עובדת על הקמת תשתית למערכת אקולוגית בעבור המטוס החדש ועל מקורות לאספקת מימן.
נכון להיום, קיימים ארבעה קונספטים של ZEROe, לכולם מנועי מימן. מנועי המימן עובדים לפי שתי שיטות עיקריות: בעירת מימן או שימוש בתאי דלק מימניים. בשיטה הראשונה, טורבינות גז עם מערכות הזרקת דלק משודרגות מפעילות את המטוס באופן שברמה הטכנית דומה לאופן שבו כל המטוסים הסטנדרטיים פועלים היום.
השיטה השנייה, בשילוב תאי דלק מימניים, עוזרת ליצור אנרגיה חשמלית שמפעילה מנועים חשמליים, שבתורם מפעילים את המאווררים או מדחפים של המטוסים. מדובר במערכת דחיפה חשמלית מלאה, שונה למדי מזאת שאפשר לראות במטוסים רגילים שנמצאים בצי פעיל של חברות תעופה רבות.
כאמור, קיימים ארבעה פרויקטים (דגמים) של מטוסי המימן העתידיים של איירבאס. המטוסים מתוכננים להכיל עד 200 נוסעים בהתאם לגודל שלהם. טווח הטיסה על תאי מימן מלאים משתנה בין 1,000 ל-2,000 מיילים ימיים (בין 1,852 ל-3,700 ק"מ).
הפרויקט החשמלי הראשוני של מטוסי המימן החדשים הושק לראשונה בסוף שנת 2020. למטוס החדש מערכת דחיפה חשמלית מלאה בשילוב תאי מימן. המערכת הופכת את אנרגיית המימן לחשמל באמצעות תגובה כימית. בשנת 2023, כשלוש שנים מרגע ההשקה של הפרויקט, צוותים טכניים שעובדים על ZEROe הפעילו את מערכת הדחיפה המימנית לראשונה.
המרוץ לתעופה אזרחית ומסחרית מתחיל עוד על הקרקע. יש לייצר את המימן בכמויות נכונות, להובילו ולאחסנו באופן בטוח. הייצור וההפקה של מימן כמקור דלק אמורים להיעשות לפי תקנים טכניים ובטיחותיים מדויקים. כמו כן יש להכין שדות תעופה ותשתיות רלוונטיות להפעלה עתידית של מטוסי מימן.