מטוסי אוספרי יחזרו רק ב-2026
בכנס Modern Day Marine שהתקיים בוושינגטון בתחילת מאי, הודיע מנהל התוכנית לפיתוח מטוסי אוספרי (V-22 Osprey) בחיל הנחתים האמריקני, אל"מ רוברט הרסט (Robert Hurst), כי המסוק לא יחזור לפעולה מבצעית מלאה לפני שנת 2026. הסיבה היא שדרוג מהותי של תיבת ההילוכים, כולל החלפת רכיבים פנימיים, בגרסה מחוזקת המיוצרת בתהליך התכה משולשת של פלדה.
המהלך נועד לצמצם מאוד את הזיהומים במתכת, שבין היתר הביאו לתקלה הקטלנית שהתרחשה בהתרסקות מסוק CV-22 מול חופי יפן בנובמבר 2023. בשנה שעברה צפו גורמים בתוכנית, כי אוספרי יחזור לפעילות מבצעית מלאה כבר בקיץ 2025.
לדברי הרסט, במהלך העבודה על השדרוג התקבלה ההחלטה להחיל את תהליך ההתכה המשולשת על כל גלגלי השיניים במערכת ולא רק על חלקם, והדבר גרר עיכוב נוסף בלוחות הזמנים. "למדנו משהו באמצע הדרך, וזה גרם לנו להבין שלא נכון לשדרג רק חלק מהגלגלים אלא את כולם", אמר.
מאז התאונה ביפן הושבתו כל דגמי אוספרי כשלושה חודשים, וכשחזרו לאוויר נדרשו לפעול במגבלות מחמירות, כולל שמירה על מרחק ביטחון מהחוף לצורכי חירום. הרסט הדגיש, כי מגבלות הפעולה "לא השפיעו במידה רבה" על פעילות חיל הנחתים, שממשיך לבצע משימות מבצעיות כרגיל מאז מרס 2024.
אוספרי, המשלב יכולות של מסוק ומטוס, מופעל על ידי חיל האוויר, חיל הים וחיל הנחתים האמריקני, וכן על ידי הצבא היפני, ומיוצר בשיתוף פעולה בין בל (Bell) לבואינג (Boeing).
על רקע התקלה שהביאה להתרסקות, הגורמים בתוכנית פועלים כיום לפיתוח ויישום של שלושה שדרוגים עיקריים במערכת התמסורת: הראשון, החלפה יזומה של מכלול ציר הכניסה של תיבת ההילוכים, שנקשר לתקלה של הפעלת הקלאץ' שנכשלה וגרמה למותם של חמישה נחתים ביוני 2022. מאז הוחלט להחליף רכיב זה כל 800 שעות טיסה, ומאותו רגע לא אירעה תקלה דומה. השני, פרויקט ייחודי, הכולל התקנה של רשת חיישנים חדשה שתנטר את מצב הרכיבים הקריטיים בזמן אמת ותספק מידע לתחזוקה מונעת. השלישי, עדכון מקיף של תיבת ההילוכים כולה בהתאם למפרט המתכתי החדש.
התוכנית כוללת גם שדרוגים טכנולוגיים לטווח הארוך: החלפת מחשב בקרת הטיסה במעבד מודרני שיחליף את המערכת משנות ה־90, מחקר עומק לפיתוח כולל של הפלטפורמה (תחת הכותרת ReVAMP) ותוכנית בשם VeCToR להחלפת רכיבי הקוקפיט במערכות חדשות שיפתרו בעיות של התיישנות. לפי הרסט, מכרז בנושא VeCToR צפוי להתפרסם בקרוב.
לאחר פרסום הדברים פרסמו בל ובואינג הצהרה רשמית: "אנו פועלים לשיפור הבטיחות והאמינות של אוספרי. אנו תומכים בגישה קפדנית בתהליך כדי להבטיח את כשירות הצי לטווח ארוך."