מתחרה רוסי לבואינג הגדול
חברת United Aircraft Corporation (UAC) הרוסית רשמה פטנט על מטוס נוסעים רחב גוף חדש, שמיועד להתחרות ישירות בבואינג 787 דרימליינר (Boeing 787 Dreamliner). המהלך מגיע על רקע הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, שמגבילות את גישתה למטוסי נוסעים מערביים ולשרשראות האספקה הגלובליות.
הפרויקט החדש, המכונה WBLRA (ראשי תיבות של "כלי טיס רחב עם טווח טיסה גדול"), מתוכנן בשלוש גרסאות: WBLRA-500 המקוצרת עם 236 מושבים וטווח של כ־12,000 ק"מ, WBLRA-600 הבסיסית עם 281 מושבים וטווח של כ־13,600 ק"מ, ו־WBLRA-700 המוארכת עם 320 מושבים וטווח של כ־10,300 ק"מ. לשם השוואה, בסדרת הדגמים בואינג 787 שלושה דגמים עם קיבולת של 248 עד 336 מושבים וטווחי טיסה הנעים בין 11,700 ל־14,000 ק"מ.
יתרון תפעולי מוצהר
על פי מסמכים שהוצגו בתקשורת הרוסית, WBLRA-600 צפוי לספק חיסכון של 3% בעלויות הבעלות והתחזוקה וכ־6% בעלויות ההפעלה הישירות לעומת בואינג 787-9. במונחי עלות לכל מושב לקילומטר, היתרון אף גדול יותר: 11 עד 13 אחוזי חיסכון בבעלות ו־15 עד 17 אחוזים בהפעלה. אם הנתונים יתממשו, ייתכן שהמטוס יהיה אלטרנטיבה משתלמת למדינות שמוגבלות בגישה ליצרנים מערביים.
הניסיון לפתח מטוס רחב גוף בתעשייה האווירית המקומית ברוסיה כבר אינו חדש. ב־2016 יזמו רוסיה וסין את פרויקט CR929, מיזם משותף של UAC וקומאק (Comac) הסינית, שנועד להתחרות בבואינג 787 ובאיירבאס A330 neo. אלא שמחלוקות סביב חלוקת תפקידים, סוגיות קניין רוחני, מגפת הקורונה והסנקציות על רוסיה, עיכבו את התקדמותו. ב־2023 הודיעה קומאק על מיתוג מחדש של הפרויקט כ־C929, עם חברת התעופה המקומית אייר צ'יינה (Air China) כלקוח השקה. רוסיה שימשה בעיקר ספקית רכיבים ולא הייתה שותפה מלאה.
אתגרים בדרך
למרות הפטנט והכוונה, פיתוח מטוס רחב גוף חדש מהיסוד הוא תהליך מורכב וארוך. רוסיה מתכננת להשקיע במחקר ופיתוח מ־2026 ואילך, אך לא נקבעו לוחות זמנים רשמיים לטיסת בכורה או לכניסה לשירות. יתרה מזאת, המגבלות על הרכיבים המערביים, ובעיקר מנועים ומערכות אלקטרוניקה, הופכות את האתגר לגדול יותר.
רוסיה רוצה להוכיח יכולת עצמאות טכנית בענף התעופה ולצמצם את תלותה ביצרנים מערביים. אם המיזם יצליח, הוא עשוי להציב מתחרה חדש בשוק המטוסים רחבי הגוף, אך בהתחשב בסנקציות, בעלויות ובמורכבות הטכנולוגית, הדרך עוד ארוכה מאוד.




