AI שולטת במטוס קרב שוודי
חברת סאאב (Saab) השוודית, בשיתוף חברת הבינה המלאכותית הלסינג (Helsing), השלימה סדרת ניסויים פורצי דרך שממחישים כיצד בינה מלאכותית יכולה להוביל תמרוני קרב במטוס קרב מתקדם ואף להתמודד מול טייסים אנושיים בקרבות מחוץ לטווח הראייה. במסגרת תוכנית Project Beyond, מטוס מדגם גריפן E (Gripen E) הצליח לא רק להסתייע בבינה מלאכותית לצורך סימון מטרות אלא להעביר לה שליטה מלאה בזמן טיסה מבצעית.
AI מטיס מטוס קרב, וידו על העליונה
בניסוי השלישי בסדרה התמודדה המערכת האוטונומית סנטאור (Centaur), שפותחה על ידי הלסינג, מול מטוס גריפן D מאויש. הסביבה שנבחרה לניסוי לא כוללת קשר עין בין המטוסים, ומצריכה הסתמכות מלאה על חיישנים, נתוני מכ"ם והחלטות מהירות ברמת עיבוד גבוהה. הבינה המלאכותית ניתחה את הסביבה בזמן אמת, איתרה את המטוס המאויש, תמרנה בהתאם והציגה יכולת התאמה לשינויים מתמידים כגון שינויי מהירות, טווחים והפרעות תקשורת מכוונות.
לדברי סגן הנשיא של הלסינג, המערכת פותחה ואומנה באופן אינטנסיבי על סימולציית טיסה של מטוסי גריפן. בתוך שעות ספורות בלבד צברה סנטאור ניסיון טיסה שקול ל־50 שנות טיסה של טייס קרב אנושי - הישג שאינו ניתן להשגה באימון אנושי רגיל.
מערכת חכמה שממשיכה ללמוד
אחת מנקודות המפתח להצלחת המערכת הייתה היכולת שלה להשתנות וללמוד בזמן אמת. בשונה ממערכות טקטיות קבועות, סנטאור יכולה לשנות את תגובותיה לפי תנאי שדה מתפתחים, כולל הפרעה של מערכות פיקוד ושליטה (C2), מה שהופך אותה לגורם יעיל גם בסביבות קרב מורכבות. סאאב מדגישה כי מדובר בחלק מהשאיפה להקים מערכת בינה מלאכותית אמינה, שתוכל לפעול כעזר קרבי לטייס ולא רק כמחשב תומך.
שלב חדש בתוכנית הקרב העתידי של שוודיה
הפרויקט משתלב בתוכנית ההרחבה של ממשלת שוודיה לפיתוח מטוס הקרב הבא שלה. רשות החימוש השוודית (FMV) מממנת את שלב הפיתוח במלואו, וסאאב מחזיקה ב־5% ממניות Helsing בעקבות השקעה של 75 מיליון אירו בשנת 2023.
בין הצעדים הבאים שמתוכננים: הדמיות קרב שבהן שני מטוסים אוטונומיים יתמודדו מול שני מטוסים מאוישים בלבד כדי להעריך את היתרונות והחולשות של שני הצדדים. פיטר נילסון, ראש תחום הפיתוח המתקדם בסאאב, הדגיש כי מדובר באבני יסוד לעולם שבו טייסים יתמודדו מול יריבים מבוססי בינה מלאכותית.