בקנטקי מותירים כלי שטח בכבישים
במשך עשרות שנים שימשו רכבי שטח כגון טרקטורונים ורכבי UTV כוח עזר חיוני בחיים הכפריים בארצות הברית - מחוות חקלאיות ועד מסעות שטח ברחבי העיירות. למרות תרומתם המעשית והפופולריות הרבה שלהם, כלי רכב אלה פעלו עד כה בשוליים החוקיים של התנועה הציבורית. כעת, חוק חדש במדינת קנטקי מאותת על שינוי של ממש.
בחודש יולי נכנס לתוקפו בקנטקי חוק סנאט מספר 63, אשר מתיר לראשונה להסב כלי שטח לשימוש חוקי בכבישים ציבוריים. התנאים ברורים: רכבים שמוגדרים ככלי ייעודי מיוחד (SPV), יוכלו להירשם לתנועה חוקית אם יעמדו בדרישות בטיחות הכוללות חגורות בטיחות, כלוב מגן, אורות, איתותים ומראות. על בעלי הרכב לעבור בדיקה מקצועית, לשלם אגרת רישום ולרכוש ביטוח בדומה לאופנועים.
לאחר הרישום הרכבים יורשו לנסוע בכבישים ציבוריים למרחקים של עד 35 ק"מ, אך רק בכבישים עם סימון קו אמצע. המשמעות: לא מדובר ברשות לנסיעה יומיומית לעבודה בעיר, אך בהחלט נפתחת האפשרות להשתמש ברכב לשם קניות, קישור בין שבילים או התניידות מקומית נוחה.
סמכות מקומית ואיזון בין צרכים
החוק מעניק לרשויות המקומיות את זכות ההכרעה הסופית, כלומר על כל עיר או מחוז להעביר תקנה משלהם המאפשרת שימוש ברכבים אלו. אם לא יעשו זאת, הרשות המקומית אינה כפופה לאישור הכללי של המדינה. כך נוצרת גישה גמישה וחכמה: מחוזות כפריים שבהם כלי שטח הם כלי עבודה, יוכלו לבחור לאפשר את השימוש בהם, ואילו אזורים עירוניים יותר יוכלו להימנע מכך.
מעבר לנוחות, החוק מבטא הכרה בצרכים התחבורתיים המגוונים של קהילות כפריות. בעבור רבים בקנטקי, אלה כלי עבודה יומיומיים ולא גימיק תיירותי. ההסדרה מאפשרת גם השתלבות בטוחה יותר בתנועה: במקום לעקוף את החוק, יש מסלול ברור לשימוש מוסדר.
הזדמנות כלכלית עם אתגרים צפויים
תעשיית התיירות בשטח מגלגלת יותר מ־60 מיליארד דולר בשנה בארה"ב, והיכולת של רוכבים לעבור בקלות מהשביל אל העיירה עשויה להיות מנוע צמיחה ממשי לעסקים קטנים באזורים כגון מזרח קנטקי. עם זאת יש מקום לחשש: שימוש שאינו אחראי, חריגות מהגבולות החוקיים או התעלמות מההנחיות, עלולים להביא לתגובת נגד ציבורית.
חוק סנאט 63 מסמן מגמה מהותית יותר: מעבר מחשיבה דיכוטומית של תחבורה "חוקית" מול "פנאי", להבנה של תחבורה פונקציונלית שמתאימה לצרכים מגוונים. זו לא רק שאלה של חוקי תנועה אלא שיח רחב על מה היא ניידות בימינו ואיך רכב שנראה כמו צעצוע עשוי להיהפך לכלי מרכזי בתשתית המקומית.
אילוסטרציה. UTV על כביש מהיר