הולכי רגל נפגעים מרכבים גבוהים
מחקר שפרסם לאחרונה מכון ביטוח לבטיחות בדרכים (Insurance Institute for Highway Safety) קובע, כי לגובה הרכב יש השפעה רבה מאוד על רמת הפגיעות והפציעות שהולכי רגל סופגים במקרה של תאונת דריסה. ככל שהרכב גדול או גבוה יותר, כגון טנדרים או רכבי שטח קומפקטיים (SUV), כך הוא נושא יותר סכנה להולכי הרגל בסביבה.
חוקרי IIHS ניתחו מאות תאונות דריסה ואת הנסיבות שגרמו להן בשביל להבין את הסיכונים ואזורי הפגיעה העיקריים. תוצאות המחקר מלמדות כיצד מהירות הרכב משפיעה על התאונה. אחד הממצאים העיקריים של המחקר הוא שרכבים גבוהים וכבדים מעלים את סיכון הפגיעה. בהשוואה לאירופה, שבה רכבים פרטיים ומסחריים גדולים פחות פופולריים, בארצות הברית הולכי רגל חשופים לנזק גופני ובריאותי רב גם בהתנגשות במהירות נמוכה.
לפי המחקר, המהירות המותרת בסביבות אורבניות לפי חוק בארצות הברית (40 קמ"ש) ככל הנראה גבוהה מדי, בעיקר באזורים עם אחוז גבוה של הולכי רגל. לצורך ניתוח של סיכוני פגיעה אפשריים במגוון מהירויות, חוקרי IIHS בחנו 202 מקרים של תאונות בין מכוניות להולכי רגל בגילים 16 ומעלה. המידע נלקח מתאונות שהתרחשו במדינות אמריקניות כגון מישיגן, קליפורניה וטקסס. מהממצאים מתברר, כי גובה הרכב והמיקום היחסי של מכסה המנוע לעומת הקרקע אכן משפיעים על חומרת הפציעה של הולך הרגל.
המחקר התבסס על ההנחה כי רכבים גבוהים מסוכנים יותר דווקא במהירויות נמוכות. אם הפגיעה מתרחשת במהירות גבוהה, הגודל של הרכב אינו קובע, כי גם רכב פרטי נמוך עלול לגרום פגיעה ממשית. כך, במהירות של 43 קמ"ש, שנלקחה כנתון ממוצע במחקר, עם רכב בגובה בינוני, יש סיכוי של כ-60% לגרום פציעה בינונית ו-30% לגרום פציעה חמורה. באותה מהירות ברכב מסחרי גבוה כגון טנדר, ההסתברות לפגיעות חמורות עולה במידה רבה. מדובר בסיכוי של 83% לפגיעה בינונית ו-62% לפגיעה חמורה.