סטלנטיס מוותרת על טנדר חשמלי
חברת סטלנטיס (Stellantis) הודיעה כי היא מבטלת את פיתוחו של טנדר Ram 1500 החשמלי המלא בשל האטה בביקוש לרכבים חשמליים בצפון אמריקה. ההחלטה מגיעה לאחר מספר דחיות בלוחות הזמנים. תחילה הוצג הדגם ב־2023 עם יעד שיווק ב־2024, ובהמשך נדחה ל־2027.
במקום גרסת חשמל מלאה החברה מתמקדת בטנדר היברידי מוארך (EREV) שכונה תחילה רם־צ'רג'ר (Ramcharger). לדגם מנוע בנזין קטן כגנרטור לטעינת הסוללה לצד מנוע חשמלי ראשי. הרכב יושק כבר בשנה הקרובה בשם Ram 1500 REV, שבמקור היה אמור להיות שם הגרסה החשמלית המלאה שבוטלה.
על פי החברה, ל־REV 1500 יהיה טווח נסיעה מצוין, יכולת גרירה גבוהה וביצועי מטען מהמובילים בקטגוריה. מנכ"ל Ram, טים קוניסקיס (Tim Kuniskis), ציין כי הפתרון מבטל את החשש מ"חרדת הטווח" של רכבים חשמליים ושומר על נהיגה חלקה ומומנט מיידי.
שני הדגמים, הן החשמלי המלא שתוכנן והן REV ההיברידי מוארך, תוכננו להרכבה במפעל סטרלינג הייטס במישיגן.
רקע והשלכות
הביטול מצטרף להתאמות אסטרטגיות שביצעה סטלנטיס מאז פרישת המנכ"ל קרלוס טבארס (Carlos Tavares) בדצמבר 2024, ובצל שינויי מדיניות ומגמות שוק לאחר הבחירות בארצות הברית בנובמבר 2024. בינואר השנה כבר ביטלה החברה את גרסת הטווח הארוך של הטנדר לאחר שדחתה את מועד ההשקה המקורי.
סטלנטיס אינה היחידה שנוקטת גישה זהירה יותר בתחום הטנדרים החשמליים. פורד דחתה את הדור הבא של F-150 Lightning החשמלי לשנת 2028 לאחר שהחלה לשווק את הדגם הראשון ב־2022. ג'נרל מוטורס נכנסה לשוק ב־2023 עם גרסה חשמלית לשברולט סילברדו (Chevrolet Silverado EV), אך ניכרת האטה בקצב הפיתוח וההשקה של דגמי BEV גדולים.
המהלך של רם וסטלנטיס מבהיר, כי יצרניות הרכב מתאימות את עצמן לביקוש בפועל ומעדיפות פתרונות ביניים כגון הנעה היברידית מוארכת המשלבים יתרונות חשמליים עם ביטחון תפעולי של מנוע בעירה פנימית.
הביטול של Ram 1500 החשמלי המלא לא צפוי להשפיע באופן ישיר על שוק הרכב בישראל. דגמי Ram הנמכרים בארץ מגיעים בעיקר בגרסאות בנזין ודיזל המיועדות לשמש כרכבי עבודה יוקרתיים, והביקוש לטנדרים חשמליים גדולים בישראל ממילא נמוך יחסית בשל מחירי רכישה גבוהים ומגבלות תשתית טעינה. לעומת זאת דגם REV ההיברידי שיחליף אותו עשוי להיות רלוונטי יותר לשוק המקומי, שכן הוא מעניק חוויית נהיגה חשמלית עם טווח מוארך באמצעות מנוע בנזין קטן - פתרון שמתאים יותר למציאות שבה חרדת הטווח ופריסת עמדות טעינה עדיין מהווים חסם.