ג'יפים אייקוניים של טויוטה
טנדרים ורכבי שטח של טויוטה (Toyota) מלווים את פעילותה הבינלאומית של החברה היפנית כמעט מראשית דרכה, ויש שטוענים כי דווקא כלי הרכב הייעודיים והעמידים האלה הם שסללו לטויוטה את הדרך אל ליבו של הקהל בצפון אמריקה ובאזורים אחרים בעולם.
דגמים אייקוניים כגון לנד קרוזר (Land Cruiser) או 4Runner היו ונשארים חוד החנית של המותג, ולצידם יצרה והשיקה החברה טנדרים ורכבים ייחודיים שהותירו חותם עז בקרב אספנים - חלקם נדירים, חלקם מפתיעים, ולעיתים אפילו נגישים יחסית.
אחד הדגמים המרכזיים ברשימה הזו הוא טויוטה לנד קרוזר FJ40 שיוצר בין השנים 1960 ל־1983 ונחשב לדגם שהזניק את טויוטה כמותג שטח עולמי. לרכב העמיד שתי דלתות, והוא הושפע מתכנון רכבי שטח אמריקנים לאחר מלחמת העולם השנייה וסיפק שילוב נדיר של פשטות טכנית ועמידות חסרת פשרות. עם השנים נוספו לו מנועים של שישה צילינדרים, גרסאות דיזל, בלמי דיסק, הגה כוח ואף מזגן. למרות שלנד קרוזר המקורי יוצר בכמות אדירה של מאות אלפי יחידות, קשה מאוד למצוא היום רכבים שמורים, והדבר מעלה את ערכם של דגמים במצב מצוין ל־90 אלף דולר ואף יותר.
בשנים 1973 עד 1978 נמכר בארה"ב דגם הטנדר פיקאפ (Pickup), שהיה מוכר בשאר העולם כ־Hilux. הוא הגיע לנמלים האמריקנים ללא ארגז המטען שהורכב לאחר מכן, כדי לעקוף מגבלות מכס. הפיקאפ הקומפקטי זכה לפופולריות בזכות קלות התמרון, אמינות יוצאת דופן ותחזוקה פשוטה. אך כמו כלי רכב יפניים רבים מאותו זמן, גם הוא סבל מקורוזיה, בעיקר באזורים לחים. דגמים שמורים נמכרים כיום בטווח של 13,500 עד 20,000 דולר, וצפויים להתייקר ככל שהשוק הקלסי ממשיך להתחמם.
Land Cruiser FJ60 והגרסה המעודכנת FJ62 יוצרו בשנות ה־80 עם קונספט חדש: רכב שטח מרווח ונוח, בעל ארבע דלתות ושלוש שורות מושבים, שלא ויתר על יכולת עבירות גבוהה. עם השנים נוספו למפרט הזרקת דלק, תיבת הילוכים אוטומטית ואבזור מודרני. הדגם פופולרי במיוחד בקרב חובבי מסעות ארוכים, ומחיריו הם בסביבות 25,000 דולר למצב נסיעה תקין.
אחד הדגמים הנדירים באמת הוא טויוטה טרקר (Trekker) שיוצר בין השנים 1981 ל־1983 בשיתוף פעולה עם חברת Winnebago. כ־1,500 יחידות הורכבו עם תוספת של גג פיברגלס לארגז המטען ומושבים אחוריים - מעין גרסה מוקדמת של 4Runner. הדגם מבוקש מאוד כיום, ומחירו נע בין 10,000 ל־50,000 דולר - לפי מצב הרכב וההיצע בשוק.
בשנים 1984 עד 1988 הציגה טויוטה את דור ההמשך של הפיקאפ, שזכה גם לפרסום הוליוודי לאחר שהופיע בסרט "חזרה לעתיד" כדגם SR5 שחור עם קשת הגנה מתהפכת ותוספות שטח. מעבר לאייקון התרבותי, הטנדר איכותי, עם מנוע ארבעה צילינדרים עמיד, שזכה בהמשך גם לשדרוג לגרסאות V6. קהילת חובבי הטנדרים הגדולים (בכינוי המקומי - "משאיות קטנות") בארה"ב אימצה אותו בהתלהבות. מחירי השוק של דגמים תקינים נעים הם בסביבות 20,000 דולר.
באותן השנים השיקה טויוטה את 4Runner הראשון - רכב פנאי עם מרכב פיברגלס נשלף המבוסס על הפיקאפ. כמו קודמו, היו עליו מגבלות מכס והוא הורכב בחלקו על ידי סוכנויות מקומיות. הוא הוצע עם מנועי ארבעה צילינדרים רגילים, טורבו ובהמשך גם V6. לדגם השני של 4Runner כבר היו ארבע דלתות ותא נוסעים שלם, אך דווקא הדור הראשון, הפשוט והנדיר, מבוקש יותר כיום, ומחירו כ־30,000 דולר לדגם שמור.
Land Cruiser FJ80 שיוצר בין 1990 ל־1997 הוא הדגם הקלסי האחרון בסדרה. הרכב גדול, מודרני יחסית, ובישר את המעבר לעולמות הלוקסוס עם בסיס משותף עם הרכב לקסוס LX450. לדגם מתלים מתקדמים ומנוע שישה צילינדרים עמיד, ולאחרונה הוא זוכה לפריחה מחודשת בקרב אספנים עם דגמים שמורים במיוחד.
באופן כללי, רכבי השטח והטנדרים הקלסיים של טויוטה צוברים תאוצה בשוק האספנות. הם מציעים שילוב נדיר של עמידות, נוחות ואופי, ומשמשים חלופה אטרקטיבית לדגמים אמריקנים מסורתיים. ככל שיותר אספנים מגלים את הפוטנציאל ההיסטורי והעיצובי של הרכבים האלו, כך השווי והערך הטכני והרגשי שלהם צפויים להמשיך לעלות.