מגה בשטח
כתבות
מגה בשטח פלוס
לעמוד קודם

מערכות וטכנולוגיות ברכבי שטח

02/07/2025
זמן קריאה: 2.5 דק'

ברכבים מודרניים יש לעיתים יותר מ־70 יחידות שליטה אלקטרוניות (ECU) שמנהלות כל היבט כמעט בפעולת הרכב. גם בתחום רכבי השטח, שבעבר הצריך כלי עבודה קשוחים, מיומנות גבוהה ועצבים חזקים, הפכו הטכנולוגיות החדשות את הנהיגה לחוויה נגישה ובטוחה הרבה יותר. החידושים הטכנולוגיים ברכבי שטח עכשוויים משנים את חוקי המשחק והופכים כל נהג להרפתקן שטח מיומן בלחיצת כפתור.

אחת המערכות המרכזיות ברכבי שטח מודרניים היא מערכת לניהול השטח (Terrain Management System), שמסייעת לרכב להסתגל לכל מיני סוגי קרקע - בוץ, חול, שלג, סלעים ועוד. המערכת משנה את תגובת דוושת התאוצה, את תפקוד בקרת האחיזה, את פעולת תיבת ההילוכים ולעיתים אף את המתלים כדי למקסם את האחיזה והביצועים.

פורד (Ford) מציעה את מערכת G.O.A.T (ראשי תיבות של Goes Over Any Terrain) בדגם השטח הפופולרי ברונקו (Bronco), עם מצבי נסיעה והתאמה למגוון סוגי קרקע וכבישי שטח. למשל, מערכת Selec-Terrain מאפשרת בחירה בין מצבי נהיגה - נהיגה בבוץ או בסביבה הררית - תוך התאמת חלוקת הכוח בין הצירים. בטויוטה מותקנת מערכת דומה, Multi-Terrain Select ברכבים 4Runner וטקומה (Tacoma), וברכב של לנד רובר (Land Rover) המערכת Terrain Response 2 מסוגלת לזהות בעצמה את סוג השטח ולהתאים את ההגדרות אוטומטית.

מערכת נוספת שנכנסה לשימוש נרחב בשטח היא בקרת שבילים (Trail Control), מעין בקרת שיוט איטית לשטח שמנהלת את התאוצה והבלימה במקומות טכניים במיוחד. במקום לשחק עם הדוושות, הנהג רק מנווט, והרכב שומר על קצב קבוע הן בעלייה מסולעת והן בירידה תלולה. מערכת דומה היא Hill Descent Control, ששומרת על מהירות קבועה בירידות תלולות על ידי שליטה אוטומטית בבלמים.

גם המתלים השתכללו מאוד. מערכות מתלים אדפטיביות יודעות להתאים את קשיחותם בזמן אמת לפי קלטים מחיישנים שמנטרים את מצב הכביש והנהיגה. למשל, מערכת Fox Live Valve ברפטור (Raptor) של פורד ומערכת HOSS בברונקו. טויוטה גם מציעה בלנד קרוזר וב-4Runner את מערכת KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) שמשחררת את המוטות המייצבים לפי הצורך, לשיפור זוויות הגלגול והעבירות.

לצד כל אלה נכנסות לתמונה מערכות של מצלמות מתקדמות, שהופכות כל שביל קשה לשקוף כמעט. מצלמות היקפיות מספקות תצוגת־על של סביבת הרכב, כולל מה שמסתתר מתחת לחרטום - עניין קריטי בזחילה על סלעים. לדגמי פורד ברונקו תצוגת מכשולים בזמן אמת, לג'יפ מצלמה קדמית TrailCam, טויוטה משלבת את Multi-Terrain Monitor, ולנד רובר מרחיקה לכת עם מערכת ClearSight Ground View המציגה את הקרקע שמסתתרת מתחת לרכב - כאילו מכסה המנוע נעשה שקוף.

גם הדשבורד השתנה: מערכות ניווט מתקדמות לשטח מסוגלות להציג מסלולים מתוכננים מראש, נתוני שיפועים, זוויות גלגול, עומסי מתלים ואפילו מעקב אחר מסלול בזמן אמת ללא תלות בקליטה סלולרית.

יש אפליקציות ייעודיות לחובבי שטח, OnX למשל, ואפשר למצוא מידע מפורט גם דרך מערכות כגון Ford SYNC או Jeep Uconnect.

לרכבים חדשים יש גם פתרונות כוח מתקדמים בשטח. דגמים היברידיים כגון Ford F-150 PowerBoost מספקים לא רק מומנט עצום אלא גם שקעי כוח חזקים לחיבור כלי עבודה או ציוד מחנאות. לטויוטה טונדרה הייבריד (Tundra Hybrid) למשל יש שקע 400 ואט מובנה בארגז המטען. כל אלו מוסיפים ממד חדש לשטח: לא רק עבירות אלא גם עצמאות ונוחות.

הודות להתקדמות הטכנולוגית, לרכבי השטח של היום יש שליטה חסרת תקדים, נוחות וביצועים שהיו שמורים בעבר לנהגים מנוסים בלבד. בין שאתם מטיילים פעם בחודש ובין שאתם יוצאים לשטח רק בסופי שבוע, המערכות החכמות ברכבכם יהפכו כל מסלול מאתגר לנגיש, מהנה ובטוח הרבה יותר. הטכנולוגיה כבר כאן. נותר רק לצאת להרפתקה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן