מגה בשטח
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

מערכות הנעה לשטח ולכביש

04/11/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

למרות שענף הרכב כולו עובר תהליך הדרגתי של מעבר מהנעה בדיזל להנעה חשמלית או חלופית, קיימים פערים ניכרים בין מערכות ההנעה של רכבי כביש לבין אלו של ציוד ייעודי לשטח, כולל ציוד מכני הנדסי, כרייה וחקלאות. הדמיון בין שני התחומים ניכר במגמות הכלליות: ירידה בשימוש בדיזל, עלייה בחשמל, קושי בהקמת תשתיות טעינה והובלת השוק על ידי חברות ויצרנים גדולים ובולטים, תוך שימוש בסוללות טעינה מהירה. אלא שמבט לעומק התעשייה מגלה פערים מהותיים שהופכים את שוק המערכות לשטח למאתגר ומורכב יותר.

במשאיות המיועדות לכביש קל יחסית להשתמש באותה מערכת הנעה בכל מיני דגמים כגון משאית בינונית ומשאית כבדה משום שדרישות ההנעה דומות. לעומת זאת ענף מכונות השטח כולל מגוון עצום של קטגוריות, ממעמיסים, טרקטורים ודחפורים ועד במות הרמה, מחפרים וציוד כרייה. כל אחד מהם פועל בתנאים אחרים ומצריך ארכיטקטורה מכנית אחרת לחלוטין. אין מוצר אחד שיכול להתאים לכולם. לכן יצרנים וספקים בתחום נדרשים להתמחות בנישה מסוימת או להשקיע בפיתוח מגוון רחב של פתרונות.

הסביבה שבה פועלים כלי השטח שוחקת ומאתגרת הרבה יותר מזו של רכב כביש. אבק, בוץ, חום וזעזועים מחייבים הגנה משופרת על רכיבים אלקטרוניים ומכניקה עמידה יותר. מערכות מימן, למשל, מתקשות להתמודד עם השפעת אבק ומצריכות סינון והגנה מיוחדים. אם מנוע בעירה אפשר להתאים בקלות יחסית, תא דלק החשוף לאבק מצריך פתרונות הנדסיים מתקדמים - נושא שנמצא עדיין בבחינה בקרב יצרניות מובילות.

בתחום המשאיות והאוטובוסים שילוב של רכבים חשמליים כבר חצה את הרף של 3% בשנת 2021, ואילו בציוד שטח המספרים נמוכים בהרבה. בשנת 2022 רק כ־0.1% מהמכונות היו חשמליות, עם תחזית ל־1% ב־2027 ול־5% בלבד עד 2030. החריגים הם מלגזות ומעליות מספריים - קטגוריות שכבר כיום חשמליות ברובן. אבל בתחום הציוד הכבד, החשמול מתקדם לאט בשל מגבלות טכנולוגיות כגון קיבולת סוללה נדרשת, משקל, עלויות ופערי ביצועים בתנאי עבודה ממושכים.

עלויות גבוהות

רכיבי הנעה לשטח יקרים בהרבה מאלו שבכביש: מנועים וממירי מתח יקרים ב־46% ליחידת הספק, וסוללות - ב־41% ליחידת אנרגיה. העלות הגבוהה נובעת מהתאמות מבניות, עמידות גבוהה והיעדר יתרון לגודל. בניגוד למשאיות, אי אפשר להשתמש באותו מודול סוללה או מנוע למגוון כלים. במכונות ייעודיות במיוחד, כגון ציוד כרייה גדול, המחיר לקוט"ש עשוי להיות כפול מזה של משאית חשמלית.

שוק מערכות ההנעה לרכב כביש צפוף ותחרותי, אך בציוד שטח עדיין קיים מחסור בספקים. המשמעות היא שיש הזדמנות לחדשנות, אך גם נחוצות השקעות מוקדמות כדי לתפוס נתח שוק לפני עליית הביקוש. מי שישקיע כעת בטכנולוגיות מותאמות לשטח, צפוי ליהנות מהובלת השוק בשנים הקרובות.

בתחבורה עירונית החשמל כבר ניצח, ואילו בענף הציוד הכבד למימן יש עדיין מקום. למכונות העובדות שעות ארוכות בתנאים קיצוניים אולי עדיפים מנועי מימן או תאי דלק על פני סוללות. עם זאת גם כאן ההיקף צפוי להיות קטן יחסית ל־BEV, בעיקר בשל עלויות פיתוח ותשתיות תדלוק מוגבלות.

מערכות ההנעה לשטח שונות מאלו של כביש מהבחינות מורכבות, עמידות נדרשת, קצב השילוב ויישום אנרגיה נקייה. השוק קטן אך עם פוטנציאל עצום, שבו שילוב של ידע הנדסי, גמישות ופיתוח ייעודי עשוי להפוך חברות לספקיות מובילות של הדור הבא של ציוד תעשייתי חשמלי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן