מגה בשטח
מדורים
מגה תחזוקה
לעמוד קודם

שיפור ביצועים בעזרת לחץ אוויר בצמיגים

16/11/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

אחת הדרכים הפשוטות והיעילות ביותר לשפר את ביצועי רכב השטח היא להוריד את לחץ האוויר בצמיגים. אבל מאחורי השיטה הזו מסתתרים לא מעט כללים וטכניקות שיש ליישם בזהירות. כדי להבין איך לעשות זאת נכון, כדאי להקשיב לאנשי מקצוע מנוסים. אחד מהם הוא טיילר לאורסן (Tyler Laursen), מומחה שטח ובעל חברת מורפלייט (MORRFlate), שמתמחה בערכות ניפוח וניפוח־יתר לצמיגים.

כאשר מפחיתים את לחץ האוויר בצמיג, שטח המגע שלו עם הקרקע גדל. המשמעות היא אחיזה טובה יותר, שכן יותר שטח של הצמיג נצמד לפני השטח. "זו הפעולה החשובה ביותר שאתה יכול לעשות כדי לשפר את ביצועי הרכב בשטח", אומר לאורסן. "הכול בסיפור הזה הוא עניין של אחיזה."

לירידת לחץ יש יתרונות נוספים: הצמיג גמיש יותר ומסוגל "לבלוע" סלעים, שורשים וחריצים בקרקע; הנסיעה נעשית רכה ונעימה יותר, והצמיג מתפקד למעשה כחלק נוסף ממערכת המתלים. לחץ נמוך גם יוצר אפקט של "ציפה" - הצמיג אינו שוקע בחול או בבוץ אלא "גולש" על פני השטח.

צריך לדעת מתי לעצור

כאן נכנסים לתמונה הגורמים החשובים: גודל הצמיג והחישוק, משקל הרכב, אופי הנהיגה והשטח. הורדת לחץ אוויר מוגזמת עלולה לגרום ליציאת הצמיג מהחישוק, במיוחד ברכבים עם חישוקי כביש רגילים. הפתרון: שימוש בגלגלים עם מנגנון נעילה בידלוק (beadlock), חישוקים מיוחדים שמצמידים את שפת הצמיג ומונעים ממנו להשתחרר גם בלחצים נמוכים במיוחד. דגמים מסוימים, כגון פורד ברונקו (Ford Bronco) או דגמים מסוימים של ג'יפ (Jeep), זמינים כיום עם חישוקים כאלה מהמפעל.

הזמן הנכון להוריד את לחץ האוויר הוא בנקודת הכניסה לשטח, לא לפני כן. על הכביש יש להחזיר את הצמיגים ללחץ התקני שמצוין על מדבקת היצרן בדלת הנהג. נסיעה על כביש בלחץ נמוך מסוכנת, עלולה לגרום חימום יתר של הצמיג, ואף קריעתו.

אפשר לשחרר לחץ אוויר באמצעים פשוטים: ממפתח או אבן קטנה על שסתום הצמיג ועד הסרת ליבת השסתום עצמה, פעולה שמאיצה מאוד את היציאה של האוויר (אך מצריכה זהירות). כיום קיימים מכשירים אוטומטיים להוצאת אוויר שמכוונים את הלחץ לרמה מדויקת, ומד לחץ עם שסתום מובנה שמאפשר שליטה מדויקת בניפוח ובניפוח יתר.

הפתרון של חברת מורפלייט מקדם את התהליך כמה צעדים. באמצעות מערכת Air Hub Quad אפשר לנפח לכל מיני רמות את ארבעת הצמיגים בו־בזמן. הצינורות מתחברים לשסתומים ומאפשרים שליטה מרכזית בלחץ מנקודה אחת, לפיכך הנהג יכול לעסוק בהכנות אחרות בזמן שהמערכת מאזנת את הלחץ. "זה חוסך זמן, מאמץ והתעסקות", אומר לאורסן. "לא צריך יותר לכרוע ליד כל צמיג ולבדוק אותו בנפרד. הכול נעשה ממקום אחד."

כמה לחץ להוריד? אין מספר קסם. ההמלצה היא להתחיל בירידה הדרגתית של כמה PSI בכל פעם, עד שמרגישים את השיפור באחיזה בלי לסכן את הצמיג. גם תנאי מזג האוויר והגובה משפיעים על הלחץ, לכן יש להתאים אותו בכל יציאה לשטח. לחץ שמתאים למדבר חם, לא בהכרח יתאים להרים קרים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן