מגה בשטח
מדורים
צמיגים וגלגלים
לעמוד קודם

סוגי צמיגים לשטח

14/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

הגבול בין צמיגי AT (צמיגים שטח ורסטיליים, all-terrain) לצמיגים היברידיים הולך ומיטשטש. בשנים האחרונות צמיגי AT קיבלו דפנות אגרסיביות וסוליות המזכירות דגמים היברידיים, ואילו צמיגים היברידיים שילבו תכונות נוחות לכביש. כדי להבין מה עדיף, צריך להכיר את ההבדלים המעשיים.

צמיגי AT מספקים חוויית נהיגה יומית טובה, עם שילוב של נוחות, עמידות ורב־שימושיות. צמיגים היברידיים מעניקים יתרון מובהק בשטח קשה יותר, אך בעלי חסרונות של רעש, אחוז בלאי גבוה יותר וצריכת דלק מוגברת. הבחירה הנכונה תלויה באופי הנהיגה ובאיזון שמחפשים בין כביש לשטח.

צמיגי All-Terrain - נוחות וביצועים בכביש

צמיגי AT תוכננו בעיקר לשימוש יומי על הכביש. תערובת הגומי קשיחה יותר ומאפשרת חיי מדף ארוכים יותר, הרכב הדריכה צפוף ויוצר פחות רעש ויותר נוחות, ורבים מהדגמים מקבלים תקן ייחודי לנסיעה בטוחה גם בשלג. עם זאת בשטח מאתגר הם מוגבלים: חריצי הסוליה הצפופים נסתמים בקלות בבוץ או בחול ומאבדים אחיזה במהירות. למעשה, הצמיגים מתאימים להכול, אך לא מצטיינים באף תחום.

צמיגים היברידיים - עמידות ואחיזה בשטח

צמיגים היברידיים הם שלב ביניים בין AT לצמיגי בוץ (mud-terrain). יש להם דפנות רחבות ולוגים אגרסיביים המאפשרים אחיזה טובה בבוץ ובסלעים, ומבנה הסוליה וחלקים מוגדלים מספקים כוח נוסף בטיפוס ובפניות. חריצי הדריכה עמוקים ורחבים לשם פינוי בוץ, ומרכז הדריכה צפוף יחסית כדי לשמור על נוחות ויציבות בכביש. התרכובת רכה וגמישה יותר, מה שמעניק אחיזה, אך גם בלאי מהיר יותר בהשוואה ל־AT.

מה מתאים לשטח בישראל?

מי שנוסע בעיקר בכביש - מעל 70% מהזמן - ייהנה מצמיגי AT: הם חסכוניים יותר בדלק, נוחים יותר ושקטים יותר. לעומת זאת נהגים שמבלים חלק גדול מזמנם בשטח, באזורים בוציים, חוליים או סלעיים, יעדיפו צמיגים היברידיים בזכות האחיזה המשופרת, גם במחיר של רעש גבוה יותר ושחיקה מואצת.

בישראל, ובייחוד במדבר הנגב, תנאי השטח כוללים דרכי כורכר ואבנים חדות, שבילי חול ודיונות רכות לצד שבילים משובשים. לכן צמיגים לשטח מקומי צריכים לשלב כמה תכונות חשובות: דפנות מחוזקות נגד חתכים, תבנית דריכה עם חריצים עמוקים לפינוי חול ואפשרות לתפקוד טוב בלחץ אוויר נמוך ("אייר דאון") לטיולים בדיונות.

צמיגי AT מתאימים בעיקר לנהגים שנוסעים הרבה בכביש, ורק מדי פעם יוצאים לשטח. הם שקטים יותר, נשחקים לאט יותר ומתפקדים היטב בחום הישראלי. לעומתם צמיגים היברידיים (R/T) מתאימים יותר למי שמבלה הרבה זמן בשטח המדברי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן