טרקטורון עתידי של ימאהה
בתחילת ינואר 2025, בתערוכת הרכב הבינלאומית בטוקיו (Tokyo Auto Salon), חשפה יצרנית הרכב היפנית יאמהה (Yamaha) סדרת קונספטים חשמליים בשם דיאפזון (Diapason) - שם עם נגיעה מוזיקלית שמתחבר לסמל של החברה: מזלגות כיוון. אם אתם דוברי צרפתית או איטלקית, אולי שמתם לב שהמילה "Diapason" פירושה גם מזלג כיוון. זו מעין מחווה מתוחכמת לחטיבת כלי הנגינה של החברה, ויש שיאמרו - משחק מילים גאוני.
אחד הדגמים המעניינים בקו דגמי דיאפזון הוא דגם הקונספט C580 - טרקטורון חשמלי קטן, דו-מושבי, שהוא פתרון תחבורה נקודתי, פשוט ויעיל. מדובר בסוג של UTV (רכב שטח עבודה) קטן, שיכול לשמש להובלת תוצרת חקלאית, לפינוי שלג או פשוט להסיע שני אנשים מנקודה לנקודה. העיצוב קומפקטי ומחויך.
למרות שמדובר בקונספט בלבד, C580 מתבסס על מערכת הנעה מוכחת: Honda Mobile Power Pack e - יחידת סוללה ניידת של הונדה שפותחה לשימושים מגוונים, החל בכלים חקלאיים וכלה בסירות תיירות. היא נטענת בנפרד וניתנת להחלפה בקלות, ולפיכך משמשת כפתרון אידיאלי לרכבים קטנים לשימוש יומיומי באזורים מרוחקים או באקלים משתנה.
בהצגה הטכנית הרשמית האחרונה של יאמהה, שהתרחשה בתחילת מאי 2025, הוצג דגם תצוגה פיזי של C580 לצד דמיות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, המדגימות תרחישי שימוש מגוונים: עבודה בחממות, שינוע מטענים בשטח חקלאי, פינוי דרך מושלג ועוד. לאחר מכן הוצגו קטעים של משתמשים פוטנציאליים - אנשים שבאמת עשויים להפיק תועלת מרכב שכזה, אם וכאשר ייכנס לייצור.
דגם C580 מבוסס על שיטת העיצוב והתכנון הייחודית של רכבים יפניים - כלי שטח קטנים, איטיים ויעילים, שמיועדים לעבודות מקומיות ולא לשמש כתחבורה מהירה או עירונית. מדובר בכלי רכב בעל פרופיל נמוך וייעוד מעשי מובהק, ששם שימושיות לפני מהירות או טכנולוגיה מתקדמת.
בשלב זה עדיין אין תגובה רשמית מיאמהה על הכנסת C580 לייצור סדרתי, אך עצם המשכת הצגתו חודשים לאחר ההשקה הראשונית עשויה ללמד שהוא לא נגנז. עדיין לא ידוע אם יגיע לשווקים מחוץ ליפן. בינתיים אפשר רק לקוות. אם לשפוט לפי העיצוב החביב, השם המוזיקלי והפונקציונליות של המערכת, ל־C580 יש פוטנציאל להיהפך לכוכב נישה בעולם הרכבים החשמליים הקטנים. ואם יאמהה תחליט להוציא אותו לשוק, סביר להניח שיהיה לו קהל אוהדים מוכן ומזומן, בייחוד בקרב חקלאים, אנשי שטח ומי שמעריך פתרונות חכמים בקנה מידה קטן.