מגה בשטח
ניוזלטר מגה בשטח
מגה בשטח גיליון 188
לעמוד קודם

צעדים פשוטים לשיפור ה־SUV לשטח

20/07/2025
זמן קריאה: 2 דק'

רכבי פנאי קומפקטיים (Crossovers) כגון טויוטה RAV4 והונדה CR-V זכו לפופולריות רבה בארצות הברית ובעולם, ונהגים רבים רואים בהם פתרון יעיל. עם זאת בקהילות המטיילים וחובבי השטח קיימת לעיתים ביקורת כלפי רכבים אלה, שנחשבים בעיניהם לפשרה בין רכב משפחתי לרכב שטח - פתרון שלכאורה אינו מצטיין באף תחום. ביקורת זו נובעת לעיתים משיווקם של הקרוסאוברים כמסוגלים לנסוע בשטח, אף שבפועל המכלולים שלהם לא בהכרח מותאמים לנסיעה מאתגרת.

למרות זאת הקרוסאובר המודרני עונה על צרכיהם של רבים: הוא נוח לנסיעה, חסכוני בדלק, בעל מערכות הנעה כפולה חכמות ובקרות אחיזה מתקדמות, והוא מסוגל להתמודד עם תנאי שטח מתונים. רוב המשתמשים לא זקוקים לרכב שיוכל לטפס במסלולים טכניים קשים אלא לרכב שיאפשר להם להגיע לשביל גישה, לחניון לילה או לאתר טיול, וקרוסאובר מתאים לכך בהחלט.

מסתבר שאפשר לשדרג את הרכב האישי כגון טויוטה RAV4 היברידי כדי לשפר את יכולותיו מחוץ לכביש בלי לשנות את אופיו הבסיסי או לפגוע בנוחות וביעילות הדלק. פרויקט שדרוג כזה הוצג לדוגמה באחד האתרים הזרים שעוסק בתוכן שטח. השינויים שבוצעו כללו שלושה מרכיבים עיקריים: החלפת צמיגים, התקנת וו גרירה ושיפור מערכת המתלים.

הצעד הראשון היה החלפת הצמיגים המקוריים בצמיגי שטח קלים מסוג פאלקן ווילדפיק (Falken Wildpeak AT), המתוכננים במיוחד לרכבי שטח. צמיגים אלה שומרים על רמת נוחות ותצרוכת דלק דומה לזו של הצמיגים המקוריים, אך מספקים אחיזה טובה יותר בשטח בשל דפוס דריכה אגרסיבי יותר. הם גם מתאימים לשלג ותורמים לשיפור בביטחון הנהיגה בתנאים משתנים.

בהמשך הותקן וו גרירה מדגם טורקליפט (Torklift Ecohitch) המשמש גם כנקודת חיבור לאביזרי חילוץ. התקנת הוו הייתה פשוטה ולא הצריכה קידוח. לשם שלמות המערכת צורפו שקע חילוץ תואם, חבל חילוץ אלסטי ולוחות חילוץ קומפקטיים מדגם MaxTrax Mini, אשר ניתנים לאחסון נוח בתא המטען.

לגבי נוחות הנסיעה בשבילים, נמצא שהמתלים המקוריים של הגרסה ההיברידית קשיחים למדי בדרכי עפר. לצורך שיפור הותקנה ברכב מערכת בולמים מתוצרת קוני (Koni) מסדרת Special Active, המשתמשת בטכנולוגיית FSD (שיכוך סלקטיבי לפי תדר). המערכת משפרת את הנסיעה על כבישים לא סלולים, מפחיתה רעידות ומיטיבה עם ההתנהגות הכללית של הרכב בלי לפגוע בנוחות בכביש.

השינויים שבוצעו ברכב אינם יוצאי דופן במיוחד אך מספקים שיפור ניכר ביכולת ובביטחון בנסיעה מחוץ לכביש בלי לשנות את ייעודו המרכזי של הרכב כרכב יומיומי חסכוני ונוח. ייתכן שבהמשך יתווסף מיגון תחתון להגנה על מכלולים חשופים, אך לא מתוכננים שינויים כגון הגבהת מתלים, שנחשבת פחות יעילה ברכב בעל מתלה עצמאי ומרווח גחון מוגבל.

הגישה הכללית שמוצגת מבוססת על התאמה לצורכי הנהג הממוצע: שדרוגים פשוטים ויעילים, בלי להפוך את הקרוסאובר לרכב שטח ייעודי. לרוב הנהגים, פתרונות כאלה מאפשרים להגיע ליעדים רחוקים יותר באופן בטוח ונוח, תוך שמירה על מאפייני הנסיעה המקוריים של הרכב.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן