KTM סוגרת את המפעל בספרד
אחרי חודשים של שמועות והערכות בתעשייה ובתקשורת, חברת KTM האוסטרית מאשרת רשמית מה שרבים בענף כבר חזו: הייצור של אופנועי המותג הספרדי גאסגאס (GasGas), השייך ל־KTM, יועבר ממפעל החברה בג'ירונה שבספרד למטה הייצור המרכזי במטיגהופן (Mattighofen) שבאוסטריה. הצעד האסטרטגי נועד לייעל את שרשרת האספקה ולהפחית עלויות, אך גם מעלה שאלות על עתיד הייצור האירופי ועל זהותה העצמאית של גאסגאס.
מאז ש־KTM רכשה את גאסגאס בשנת 2019 כחלק מקבוצת פירר (Pierer Mobility), שלושת המותגים - KTM, הוסקוורנה (Husqvarna) וגאסגאס - מתקרבים זה לזה הן טכנולוגית והן ברמה התפעולית. רבים מדגמי גאסגאס חולקים כיום שלדות, מנועים ורכיבים עיקריים עם דגמי KTM, וההבדלים ניכרים בעיקר בעיצוב ובכיול של מערכות המתלים.
לדברי KTM, העברת הייצור למאטיגהופן נועדה לאחד ידע הנדסי ותעשייתי במקום אחד, תוך חיזוק היכולות הייצוריות של הקבוצה והגדלת היעילות התפעולית. צעד זה גם צפוי לצמצם כפילויות ולהוזיל עלויות לוגיסטיות.
השפעות על עובדים ועל התעשייה המקומית
למרות ההודעה המרגיעה של KTM, שלפיה מפעל ג'ירונה לא ייסגר לצמיתות, מדובר במכה לתעשיית הרכב הקטלאנית והספרדית בכלל. רק הייצור יעבור לאוסטריה, אך שאר פעילויות החברה - כגון מחקר ופיתוח, ניהול מותג, שיווק ותמיכה טכנית - יישארו בספרד. המשמעות היא שפיטוריהם של כ־20 עובדים בקו הייצור בלתי נמנעת, אך המפעל לא יושבת לחלוטין. בינתיים, KTM מציינת כי אין בכוונתה לגייס עובדים נוספים באוסטריה. הצוותים הקיימים במפעלים המקומיים יקלטו את עומס העבודה הנוסף.
למרות ש־KTM מציגה את המהלך כצעד של "ייעול ואיחוד תפעולי", יש מי שמזהים בו סימן לשחיקת זהותם של המותגים בקבוצת פירר. לאורך השנים התגאה מותג גאסגאס בשורשיו הספרדיים ובמורשת שלו בתחום רכיבת שטח וכביש, אך כעת יש חשש שהמותג ייהפך לגרסה של KTM עם מיתוג קצת אחר. נכון לעכשיו אין סימנים שהמותג עצמו ייעלם, אך זהותו המקומית צפויה להיטשטש. הדבר משתלב עם מגמה רחבה של ריכוז תעשיית הייצור האירופית במוקדי־על אחדים, תוך ויתור על ייצור מקומי במדינות שבהן עלויות גבוהות יותר.
ב־KTM מדגישים כי השינוי לא ישפיע על זמינות הדגמים או על איכות הייצור. כל דגמי גאסגאס המתוכננים לשנת 2026 צפויים לצאת ממפעל מאטיגהופן כמתוכנן, לצד קווי הייצור של KTM והוסקוורנה. עם זאת יצרנים ספרדים ובכירים בתעשייה המקומית מודאגים מהשפעת המהלך על שרשרת האספקה ועל מקומות העבודה באזור ג'ירונה. נכון לעכשיו, KTM לא הציגה תוכניות לשימוש חלופי במיתקני הייצור הפנויים, אך ציינה כי תשקול להרחיב פעילויות פיתוח או הרכבת רכיבים עתידיים.
אופנוע גאסגאס EC300


