MotoGP יתחרה בכבישים עירוניים?
בשלב גרנד פרי פורמולה 1 בלאס־וגאס, הכריז מנכ"ל MotoGP, קרמלו אספלטה (Carmelo Ezpeleta), על מהלך לא צפוי כשהצהיר כי יתאפשר לראות בעתיד מרוצי MotoGP גם במסלולי רחובות, על אף שהתכנון הזה כרגע תיאורטי בלבד. הדברים נאמרו באירוע שבו מכוניות פורמולה 1 דוהרות על רחוב הסטריפ המפורסם של לאס־וגאס במהירויות של קרוב ל־300 קמ"ש, וממחישות את יכולתה של F1 להפוך אירוע מרוצים לחוויית בידור עולמית. אספלטה ציין, כי ליברטי מדיה (Liberty Media), הבעלים של פורמולה 1, הצליחה להרים את מעמד הסדרה לרמה חדשה, והמרוץ בלאס־וגאס הוא הוכחה לכך.
חברת ליברטי מדיה השתלטה על פורמולה 1 ב־2017, כאשר רק מספר מצומצם של מסלולי רחובות הופיעו בלוח המרוצים. עד 2025 כבר נרשמו שמונה מסלולים מסוג זה. מוקדם יותר השנה השלימה ליברטי מדיה את רכישת דורנה (Dorna), המחזיקה בזכויות MotoGP, ונראה שאספלטה מזהה היטב את שינוי המגמה.
לשאלה אם MotoGP יכולה באמת להתחרות במסלול רחוב של פורמולה 1, התשובה הרשמית של אספלטה חיובית, לפחות ברמה העקרונית. לדבריו, הדיון קשור לא לשאלה של מסלול עירוני אלא אם קיימים שטחי מילוט מספקים לרוכבים. הוא הצהיר: "אין לנו בעיה להתחרות במסלולים עירוניים או לא עירוניים; כל מה שאנחנו צריכים הם אזורי מילוט. כאן (בלאס־וגאס) זה קשה, אבל יש מסלולי רחוב של פורמולה 1 שאפשר להשתמש בהם." אספלטה אף הזכיר כי מסלול מנדליקה באינדונזיה, שבו מתקיימים מרוצי אופנועים, הוא למעשה מסלול עירוני, אך בנוי באופן שמאפשר רכיבה בטוחה בזכות שטחי מילוט תקניים.
ההשערה הרווחת היא שהמסלול שאליו רמז אספלטה הוא מסלול אלברט פארק במלבורן, שהוא מסלול רחוב בעל מרחבי מילוט נדיבים בזכות מיקומו בפארק. חוזה האירוח של הגרנד פרי האוסטרלי במסלול הקיים בפילים איילנד צפוי להסתיים לאחר 2026, ואם דורנה לא תהיה מרוצה מקצב ההשקעות באתר ההיסטורי, מעבר למרכז עירוני כגון מלבורן עשוי להיות אטרקטיבי יותר. פיליפ איילנד נחשב מבודד למדי, מרוחק כשעתיים מהעיר הגדולה, ואילו מרוץ בלב ליבה של מלבורן עשוי למשוך יותר צופים ולהעצים את מכירת חבילות החוויה - תחום שליברטי מדיה מעוניינת להרחיב במידה רבה.
שחזור של קטע ממסלול מנדליקה האינדונזי

