מגה דו
חדשות
קטנועים חשמליים
לעמוד קודם

המרת קטנועים בדרום קוריאה

13/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

במדינות כגון דרום קוריאה, אופנועים וקטנועים כבר מזמן נהפכו מתחביב לסופי שבוע בלבד לכלי תחבורה חיוניים יומיומיים. בערים צפופות כגון סיאול, שליחים משתחלים בין סמטאות ובנייני דירות כדי להעביר מזון וחבילות ללקוחות במהירות. בגלל צפיפות התנועה והרחובות הצרים, קטנועים הם לעיתים קרובות האמצעי המהיר והנוח ביותר לשימוש יומיומי.

אלא שלנוחות הזאת יש מחיר סביבתי כבד. קטנועים המונעים בבנזין, בעיקר דגמים ישנים וקטנים, פולטים כמויות של חומרים מזהמים. לפי המשרד להגנת הסביבה הדרום-קוריאני, קטנוע ישן בנפח 50 סמ"ק עשוי לפלוט עד פי 279 יותר CO ממכונית מאותה תקופה. התלונות על רעש וזיהום תחבורתי זינקו ב-80% כמעט בין 2022 ל-2023, ללמד על צורך דחוף בשינוי.

זה המקום שבו קטנועים חשמליים ותהליכי המרה לחשמל נכנסים לתמונה. המשרד להגנת הסביבה השיק פרויקט סביבתי שהוא חלק ממחקר בן שמונה חודשים שבדק אם אפשר להסב קטנועים קיימים להנעה חשמלית באמצעות התקנת מנועים חשמליים. בשלב זה עדיין לא מדובר ברפורמה רשמית אלא בבחינת היתכנות.

הגישה הזו מתבקשת. מאז 2018 הממשלה מעניקה סובסידיות לרכישת קטנועים חשמליים חדשים, אך ההיענות הייתה ונשארת מוגבלת. ב-2023 נרשמו במכוני הרישוי פחות מ-8,200 קטנועים חשמליים, רק 28.5% מהיעד הממשלתי. היעד האסטרטגי נשאר כפי שהיה - החלפת קטנועי בנזין, בעיקר בענפי השליחויות - אך לוחות הזמנים והתהליכים נדחו.

למה קטנועים חשמליים לא תפסו? טווח הנסיעה הוא בעיה מרכזית. לרוב הקטנועים החשמליים טווח של כ-80 קילומטרים בלבד בטעינה מלאה, ואילו רוכבים משלימים עד 100 קילומטרים של רכיבה ביום. המחיר הגבוה ומחסור בתחנות טעינה הם חסם ממשי נוסף.

כאן נפתחת אופציה לאפשרות ההסבה: במקום לוותר על קטנוע תקין, אפשר להחליף את מנוע הבנזין במנוע חשמלי ובסוללה. הרעיון אינו חדש. חברות ברחבי העולם כבר מיישמות אותו, בעיקר בהסבת קטנועים קלסיים כגון סדרת PX של וספה (Vespa PX).

גם יזמים מקומיים בדרום קוריאה מתחילים להיכנס לתחום. מיזמים כגון בלו ווינגס מוטורס (BlueWings Motors) עובדים עם שותפים בדרום-מזרח אסיה כדי לפתח פתרונות הסבה בקנה מידה גדול, ותשתיות החלפת סוללות מבית LG עשויות לספק פתרון לאתגר הסביבתי והטכני בטווח הרחוק, בייחוד בערים הצפופות.

עם זאת יש להתייחס לאתגרים רבים. הסבת קטנוע אינה מסתכמת בהתקנת מנוע וסוללה. יש לדאוג לחלוקת משקל נכונה, לניהול תרמי בטיחותי ולתשתיות חשמל תקינות. במדינה כגון דרום קוריאה, שבה קיימת רגישות גבוהה לבטיחות, הממשלה ורשויות התחבורה יצטרכו לעדכן את הכללים במהירות וביעילות אם גורמים רשמיים וטכניים רוצים להתקדם להמרה של קטנועים.

למרות זאת הצעד חכם ובכיוון הנכון. הסבות כאלה לא רק מצמצמות פליטות מזהמים אלא גם מפחיתות את כמות הפסולת הכרוכה בגריטת אלפי קטנועים שמישים. אם דרום קוריאה תצליח במשימה באמצעות רגולציה מסודרת ונכונה, שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי וטכנולוגיות אמינות, ייתכן שתהיה מודל לחיקוי בעבור מדינות צפופות נוספות.

בינתיים העיניים נשואות לפרויקט המחקר של משרד התחבורה. אם הנתונים והמסקנות יצדיקו את המהלך, ייתכן שדרום קוריאה תניע את הגל הבא במהפכת התחבורה הדו-גלגלית החשמלית. החדשות הטובות הן שהמדינה לא תצטרך להתחיל מאפס אלא רק לשדרג ולחדש את מה שכבר נמצא על הכבישים.

 

לפרטים נוספים

 

צילום: Retrokit

צילום: Silence

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן