ציוד חדשני עם כרית אוויר
חברת Airbag Inside Sweden AB (המוכרת גם כ־Mo'Cycle) משוודיה, חושפת פטנט חדשני שעשוי לשנות את הדרך שבה אנחנו חושבים על ציוד מיגון לרוכבי אופנועים. הפיתוח משלב נוחות יומיומית וטכנולוגיית בטיחות מתקדמת. מדובר בבגדים שנראים כמו ג'ינס רגיל או מעיל אופנתי, אך מסתירים מערכת מיגון אקטיבית מתוחכמת.
מערכת מיגון נסתרת בג'ינס
במרכז הפטנט עומדת רשת תעלות אוויר מתנפחות המוטמעות בתוך המכנסיים, המעיל והמגפיים. ברגע של תאונה, המערכת מופעלת מייד ומנפחת את התעלות כדי לייצר שכבת הגנה מקיפה. בשונה מפתרונות קיימים שמתמקדים בחזה ובצוואר, המערכת של Mo'Cycle מכסה גם את האזורים הפגיעים ביותר - ירכיים, ברכיים, שוקיים, מותניים וישבן. כך היא נותנת מענה לבעיה מוכרת: פגיעות בגפיים התחתונות הן הנפוצות ביותר בתאונות אופנועים, ולעיתים מביאות לנכויות קבועות.
החומרים שמרכיבים את הבגד מתוכננים להידמות לבדי דנים (ג'ינס) רגילים, אך למעשה עמידים לשחיקה ולחום ומסוגלים להתרחב מהר בעת הפעלה. המשמעות: הרוכב נהנה ממראה יומיומי בלי להיראות כאילו הוא לובש חליפת מרוצים מגושמת.
שתי שיטות הפעלה
היצרנית מציעה שתי דרכים להפעיל את מערכת המיגון. הראשונה היא שיטה מכנית: חיבור כבל ניתוק לאופנוע. בעת משיכה או מתיחה חזקה (למשל, כשהרוכב נזרק מהאופנוע), הכבל מפעיל את מנגנון הניפוח. הדרך השנייה היא שיטה אלקטרונית: חיישנים חכמים מזהים האטה פתאומית, שינוי זווית קיצוני או תנועה חריגה, ושולחים פקודת ניפוח מיידית. רכיבי המערכת מתקשרים זה עם זה אלחוטית, לפיכך המגפיים, המעיל והמכנסיים יפעלו יחד.
אחד המרכיבים החדשניים בפטנט הוא מערכת "חופות מתנפחות". אלה כריות אוויר צדדיות הממוקמות בחלק העליון של המעיל ומתנפחות סביב הכתפיים והצוואר. הן ממלאות שתי פונקציות עיקריות: האטת הגוף באמצעות יצירת התנגדות לאוויר והגנה על הראש מפגיעות צדדיות. כדי למנוע פתיחה אלימה מדי, המערכת כוללת בולמי גומי ייעודיים.
שילוב עם אפליקציה
המערכת מתחברת לאפליקציה ייעודית לטלפונים חכמים, שמציגה מצב סוללה, התראות תחזוקה ומידע מתקדם כגון מהירויות, זמני הקפה ומסלול נסיעה. אם כן המערכת אינה רק כלי הגנה אלא גם נהפכת לחלק מהחוויה הדיגיטלית של הרוכב.
פתרון הבטיחות של Mo'Cycle מתמודד עם אחת הבעיות המרכזיות בבטיחות רוכבים: חוסר נוחות וחוסר רצון ללבוש ציוד מיגון מסיבי ומסרבל. הפטנט מציע מענה אסתטי ופרקטי, המשלב בין מראה רגיל לטכנולוגיה מצילת חיים. אם המערכת תועבר לייצור המוני ותעמוד בהבטחות, היא עשויה להיהפך לאחד החידושים החשובים ביותר בתחום בטיחות האופנועים בשנים הקרובות.