מגה דו
מדורים
מגה נוסטלגיה
לעמוד קודם

פטרונס FP1

25/03/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

גם כשמדברים על אופנועים נוסטלגיים וגרסאות מוגבלות ומיוחדות, יש דגמים שבולטים יותר מאופנועים וכלי רכיבה נדירים אחרים. פטרונס FP1 (Petronas FP1) הוא אופנוע ספורטיבי שהיה אמור להיהפך למכונת מסלול עוצמתית, אחד האופנועים המהירים שהיו בענף אי פעם. מכל מיני סיבות, האופנוע הייחודי לא הצליח למצוא את מקומו על במת המרוצים העולמית.

האופנוע של פטרונס יוצר בכמות מוגבלת של 150 יחידות בלבד, ורק 75 מתוכן הגיעו לרוכשים. FP1 נהפך לאגדה בפיו של כל חובב אופנועים ספורטיביים: אופנוע שלכאורה קיים, אבל אף אחד לא ראה אותו ולא רכב עליו.

אחד מהאופנועים המסתוריים הופיע באתר Iconic Auctioneers שמתמקד במכירה ושיווק של כלי רכיבה נדירים וייחודיים.

האופנוע הוא פרי יצירה של חברת פטרונס, ענקית הנפט המלזית. בתחילת שנות האלפיים החברה תכננה להיכנס לתחום מרוצי האופנועים ואף להקים קבוצת MotoGP משלה. בשיתוף פעולה עם החברה הטכנית זאובר פטרונס (Sauber Petronas Engineering), החברה פיתחה אבטיפוס לאופנוע מרוצים עתידי עם מנוע שלושה צילינדרים ונפח 989 סמ"ק.

שינוי חד בתקנים וברגולציות של MotoGP זמן קצר אחרי ההשקה של האופנוע הפריע לתוכנית המקורית של פטרונס. לפי התקנים החדשים של המרוץ, הרף המרבי לנפח מנוע הוא 990 סמ"ק לכל היותר. כך מצאה את עצמה פטרונס במצב מוזר ובעייתי למדי. במקום לתכנן את האופנוע מחדש ולהקטין את נפח המנוע, החברה החליטה לפנות לסדרת מרוצים אחרת, סופרבייק (World Superbike Championship). אם האופנוע היה מקבל את כל האישורים הטכניים הדרושים, הוא היה יכול להיכנס למרוץ ולהתחרות כדגם 900 סמ"ק עם שלושה צילינדרים.

כחלק מדרישות ההומולוגציה, יצרנים צריכים לבנות ולספק 150 אופנועים שמתאימים לרכיבה על כבישים ציבוריים. 75 האופנועים הראשונים מסוג FP1 יוצרו בבריטניה, והמחצית הנותרת הייתה מתוכננת לייצור במפעלים במלזיה. לצערם של חובבי אופנועים וחברת פטרונס כיצרנית, עלויות ייצור, אי התאמה של תשתיות טכניות במלזיה ושינוי בתקנים ובחוקים, "הרגו" את הפרויקט. כך פרשה פטרונס ממרוצי הסופרבייק בשנת 2006.

רוב אופנועי FP1 מעולם לא יצאו מהמוסכים ומהמחסנים של החברה, ופטרונס FP1 נהפך לאחד הדגמים הנדירים והנחשקים בקרב חובבים ואספנים.

FP1 הוא שריד של עידן טכנולוגי שבו לאופנועים היו אפשרויות טכניות בלתי מוגבלות. לאופנוע גוף מסיבי פחמן ושלדת ברזל צינורית. מנוע עוצמתי מספק 127 כ"ס באופנועים שעברו הומולוגציה והתאמה. יש גם כמה אופציות "נקיות", שבהן עוצמת המנוע היא 185 כ"ס. זה היה אופנוע מרוצים שהותאם לרכיבות כביש. מדי פעם, אופנועי FP1 מופיעים ברשימות של מכירות פומביות באירופה עם מחירים התחלתיים שמגיעים ל-60 אלף דולרים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן