מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 241
לעמוד קודם

אפריליה מציגה פטנט פחמן

24/03/2025
זמן קריאה: 1 דק'

אפריליה (Aprilia) היא אחת מחברות האופנועים היחידות שעדיין מאמינה ביתרונות של שלדות פחמן לאופנועים ספורטיביים. יצרנים רבים אחרים השתעשעו עם הרעיון לשלב חלקי קרבון בשלדות העתידיות שלהן, אך נראה שהתוכניות האלו יורדות מהפרק.

לפני זמן קצר פרסמה החברה האם של אפריליה, פיאג'יו (Piaggio), פטנט לשאסי חדשני שיוצר מפחמן. הפטנט חושף פירוט טכני של שאסי מסיבי פחמן ואלומיניום. כהחלטה טכנית לא שגרתית, חלקי השאסי מחוברים באמצעות דבק במקום ברגים וחיבורי ברזל סטנדרטיים.

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שיצרן אופנועים בכיר מציע פרויקט לשלדת אופנוע עם שילוב של חלקי פחמן. בעבר הציגו דוקאטי (Ducati) ו-KTM שלדות פחמן ניסיוניות.

במסמכי הפטנט נראה, כי החלק הקדמי של השאסי יוצר כמעט כולו מפחמן, כולל ראש היגוי. צורתו החיצונית האובלית של צינור ההיגוי מעניקה לשאסי תכונות אווירודינמיות משופרות. צינור ההיגוי מחובר לצידי השלדה כחלק אחיד, ואילו השאסי מחובר לחלקי השלדה הפחמנית באזורים דקים יחסית. מבנה זה יוצר פתחים רחבים בכל צד של צינור ההיגוי, לפיכך אוויר שמגיע מפתחי האוורור בחלק הקדמי של האופנוע, מגיע לתיבת האוויר.

למרות שהפרויקט לייצור שלדת פחמן של אפריליה הוקם לפני כשנתיים וכבר נבדק מעשית במסלולי מרוצים של MotoGP, לאופנועי המרוצים של החברה האיטלקית לעונת 2025 עדיין שאסי מאלומיניום. דווקא כאן הזרוע האחורית המסתובבת מיוצרת מחומרי פחמן. החלק שבו הזרוע המסתובבת מתחברת לשלדה מיוצר ברובו באלומיניום, בניגוד למבנה הפחמני.

טכנולוגיות לשילוב וייצור של שלדות מסיבי פחמן קיימות בענף מכוניות המרוץ כבר יותר מ-40 שנים. עם זאת הבחירה בפחמן כחומר עיקרי לאופנועים עדיין לא מקובלת באופן רחב.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן