מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 242
לעמוד קודם

סוף עידן המפלטים המשודרגים?

21/04/2025
זמן קריאה: 1 דק'

כל רוכב אופנועים אוהב את הקול הרועש של מפלט איכותי: זה עשוי להיות מנוע רועם עם שני צילינדרים "תאומים" (V-twin), צליל גבוה של ארבעה צילינדרים או רעש נמוך ומאיים של מנוע עם שני צילינדרים מקבילים. פס הקול הייחודי של האופנוע הוא חלק בלתי נפרד מהאופי שלו בכבישים. במשך עשורים, מערכות פליטה שנמכרו כתוספות ושדרוגים לאופנועים קיימים היו אחת האופציות הנפוצות לשיפור אופנוע בשביל אלפי רוכבים מכל העולם.

חובבי אופנועים רבים דואגים למפלט מקורי ורועש מייד אחרי שהם קונים אופנוע חדש. צינור פליטה נכון שמתאים בדיוק לאופנוע עשוי לשנות את ההרגשה של האופנוע כולו.

אבל לא משנה כמה כולם אוהבים צלילים איכותיים של מפלט טוב, צריך להתחשב גם בסביבה ובחוקים הקיימים. זיהום רעשים הוא תופעה רצינית, שמאפיינת בייחוד ערים וסביבות אורבניות שבהן רעש מוגזם של אופנוע עשוי לגרום לקהל להתנגד לאופנועים באופן כללי. ממשלות ורשויות נלחמות בצינורות רועשים כבר עשורים, ונראה שעם שינויים שייכנסו לתוקף לרגולציית האו"ם מספר 92 (UN Regulation No. 92), החוקים והכללים מתהדקים סביב רוכבי האופנועים.

החוקים נוסחו בשיתוף פעולה עם ההתאחדות האירופית של יצרני האופנועים (European Association of Motorcycle Manufacturers, ACEM). מה העמדה של המחוקקים?

מערכות פליטה כשדרוגים לאופנועים עדיין יהיו זמינות לרכישה ולהתקנה, אך יידרשו לעמוד בהגבלות נוקשות מבחינת רמות הרעש המאושרות והיקף השדרוג. כרגע, הרגולציה החדשה מתמקדת בעיקר במדינות אירופה, אך חוקים ורגולציות בענף האופנועים כולו מתאזנים עם הזמן ולפיכך עשויים להתרחב לאזורים אחרים בעולם.

לא מדובר כאן באיסור. להיפך, ACEM וגורמים מחוקקים עובדים בשיתוף פעולה עם יצרני מפלטים ושדרוגים טכניים אחרים לאופנועים בשביל לנסח וליישם סטנדרטים חדשים. בכל אופן ברור, כי הרגולציות מכוונות לכבישים ורחובות עירוניים שקטים יותר.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן