כלים חיוניים לתחזוקת אופנוע
אופנועים זקוקים לתחזוקה קבועה, וחשוב לעבוד לפי כללים ברורים ולדעת הרבה יותר מלנקות את השרשרת אחת לשבועיים כדי למנוע כתמי שמן. לפני ששוקעים בהוצאות גדולות על ציוד מקצועי, מומלץ להתחיל בארגז כלים בסיסי לתחזוקה עצמאית. הכלים החשובים באמת הם את ספר השירות של האופנוע, סט כלי עבודה מכני, מפתח מומנט, מיתקן עמידה (סטנד) וערכה לניקוי השרשרת.
אופנועים הם מכונות שמצריכות תחזוקה. אפילו הדגם הכי אמין של קוואסאקי (Kawasaki) או הונדה (Honda) זקוק לטיפול אחרי כל 1,000 ק"מ. תמצאו את עצמכם מנקים שרשרת כל סוף שבוע כמעט אלא אם יש לכם אופנוע בהנעה בגל הינע. עם הזמן תיהפכו לאנשי גריז של ממש, ומכנסיים מוכתמים בשמן יהיו חלק משגרת החיים.
אם אתם נהנים מהעסק הזה, כדאי להשקיע בכלי עבודה בסיסיים לתחזוקת אופנועים. טיפ קטן: סודה לשתייה עשויה לעזור להסיר כתמי שמן מהבגדים.
כלים ורכיבים חיוניים
מאיפה מתחילים? לא צריך להוציא אלפי שקלים על מערך כלים מלא בשלב הראשון. עדיף להתחיל עם כלים בסיסיים שמספיקים לרוב עבודות התחזוקה השוטפות כגון החלפת שמן, ניקוי יסודי והתאמות קטנות.
הכלי הראשון והחשוב ביותר הוא ספר השירות של האופנוע. זה "ספר הקודש" של תחזוקת אופנועים, והוא כולל את כל ההנחיות הדרושות, כולל ערכי מומנט לברגים. משם כדאי לעבור לסט כלי עבודה בסיסי. במהלך העבודה מפרקים ומרכיבים חלקים, ולכן חשוב להשיג סט שמתאים לאופנוע הספציפי.
רוב הכלים צריכים להיות במידות לפי מטר, אלא אם מדובר באופנוע אמריקני. לאופנועים יפנים רצוי להצטייד במברגים מסוג JIS שנראים דומים לפיליפס אך מתאימים בעיקר לברגים בייצור יפני. מומלץ לכלול מפתחות בוקסה, ראצ'טים, מברגים, מפתחות משולבים, ידיות T וראשים ייעודיים לפי דגם הכלי. כלי עבודה זולים מדי ולא איכותיים עלולים להישבר ולעכב אתכם. כלים איכותיים מחזיקים שנים רבות.
ככל שתתקדמו ותצברו ניסיון, תיתקלו במפרטי מומנט. לכן הכרחי להחזיק מפתח מומנט בסט הכלים. הוא מוודא שהברגים מהודקים לפי הערך המדויק: הידוק יתר עלול לשבור ברגים, והידוק חלש עלול לגרום לחלקים להשתחרר. מפתח מומנט בסיסי מסוג "קליק" יספיק לרוב בעלי האופנועים.
כלי חיוני נוסף הוא סטנד לאופנוע, המאפשר להעמיד את הכלי באופן יציב. בין שמאחסנים את האופנוע לחודשי חורף, בין שמכוונים שרשרת ובין שמנקזים נוזל בלמים, הסטנד הוא כלי עבודה הכרחי. בדרך כלל מתחילים בסטנד אחורי, ובהמשך אפשר להוסיף סטנד קדמי מסוג טריפל־טרי (Triple Tree) או ג'ק רצפה.
שלבי תחזוקה
לאחר שהשגתם את כלי הבסיס, יש להתחיל את התחזוקה בניקוי השרשרת. ערכת הניקוי כוללת מדלל (דגריזר), סמרטוטים, מחצלת עבודה, מברשת ניקוי ייעודית ולעיתים גם מברשת שיניים. יש להשתמש בחומרי ניקוי ייעודיים לאופנועים או בחומרים פשוטים כגון נפט/דיזל.
בתום הניקוי חשוב להשתמש בשמן שרשרת תואם טבעת O או X. לעיתים, כדי להשיג בלימה אופטימלית, כדאי לנקז את מערכת הבלמים באמצעות ערכת ניקוז ייעודית. ערכות אלו מקצרות את זמן העבודה ומשפרות את פינוי בועות האוויר.
יש להצטייד גם במגש איסוף שמן. מגש ייעודי מונע לכלוך והצטברות שמן על הרצפה. מגשים שטוחים בגובה של כעשרה ס״מ מספיקים לאופנועים בדרך כלל.
לרשימת הציוד מצטרפת קבוצת חומרי הנוזלים והכימיקלים שמחזיקים במוסך: דגריזר, גריז ייעודי, חומר למניעת תפיסת ברגים, מסירי חלודה, שמן בלמים ייעודי, חומרי ניקוי דלק ושסתומים, שמפו לאופנוע ועוד.
חלק מהרוכבים משתמשים בלק לציפורניים כדי לסמן את כיוון הברגים לאחר שחרורם. מומלץ להחזיק ציוד עזר נוסף: סרט הדבקה (דקטייפ), אזיקונים, חלקי מתכת רזרביים, מולטימטר, פנס לד מגנטי, כלי תיקון אוניברסלי, מגש חלקים מגנטי ומוט מגנט להרמת ברגים שנפלו.
לבסוף, רצוי להשתמש בכפפות ניטריל או כפפות מכונאים. הן מגנות על העור מחומרים מזיקים כגון נוזל בלמים, ושומרות על ניקיון הידיים. כפפות מכונאים ייעודיות אמנם יקרות יותר, אך מספקות אחיזה והגנה משופרות ומשדרגות את חוויית העבודה.






