מגה הסעות
חדשות
חדשות מוניות
לעמוד קודם

ניסוי לאומי ראשון: מונית אווירית בישראל

20/06/2023
זמן קריאה: 3.5 דק'

מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשבוע ניסויים נוסף, שמתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו בזמן. המיזם הוא שותפות של גופי ממשלה בהובלה של משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית.

המיזם נועד לקדם אקוסיסטם באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות לשימוש בכלי טיס מתקדמים ולהכשרה של המרחב האווירי לטיסות של כלי טיס אלו כדי להקל את העומסים בכבישי ישראל, לייעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי טק ישראליות בתחום הרחפנים בפריצה לשוק הגלובלי.

במסגרת המיזם התקיימו לראשונה טיסות הדגמה בכלי התעופה החדשניים eVTOL - רחפן אוטונומי עם יכולות לשאת מטען כבד, ובעתיד להטיס אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים בעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.

חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס החדשני EH-216 של חברת EHANG, שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. חברת AIR הטיסה את AIR ZERO המיוצר בישראל, שיוכל לשאת עד שני נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג למרחק של עד 160 קילומטרים.

המיזם פועל מאז 2019, וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים יותר מ-60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, שבמהלכן יתקיימו טיסות ניסוי כלים רבים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב: "משרד התחבורה פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות כגון מיזם הרחפנים הלאומי. זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, בכלל זה הובלת מטענים, ובהמשך הטסת בני אדם.

"המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה מסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש. זה עולם חדש, מסקרן ומאתגר, הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכול כדי להבטיח שישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים."

 

 

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם. ישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם. חשיבות המיזם היא ביצירת ארגז חול רגולטורי המאפשר לכל הגורמים הרלוונטיים התנסות מעשית, עד יצירה של תשתית רגולטורית ומודל בעל כדאיות כלכלית. היכולת של חברות סטרטאפ ישראליות בתחום הרחפנים להתנסות בתוך ארגז החול הזה, מייצרת להן יתרון תחרותי בשוק הגלובלי."

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון: "מיזם הרחפנים הלאומי נועד לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים כדי להקל את העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהוריד רכבים ומשאיות מהכבישים. בשילוב מערכות ניהול תנועה אוויריות, נייצר מגוון של אפשרויות תחבורה אוויריות להעברת סחורות בשגרה ובחירום."

במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שהתקיימו לאחרונה ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים, בהם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית:

* חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה לבי"ח רמב"ם.

* בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף.

* חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי; טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.

* חברת Sentrycs ביצעה ניסוי להבטחת סביבת טיסה בעבור רחפנים מורשים.

* חברת ATI בוחנת באמצעות מסוקים של TA Helicopters אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן למרכז ת"א, עם נחיתה ברידינג.

במיזם הרחפנים שהחל בשנת 2019 משתתפות מספר חברות: אלסייט (Elsight), ברוק, AGL, היילנדר תעופה, AIR TAXI ISRAEL (ATI), אירוויז דרונז, DOWN WIND, אף. טי. פתרונות אוויריים, Cando Drones ורובוטיכאן.

 

 

השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. בשלב הנוכחי מוגדלים משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד יתאפשר להטיס מטענים כבדים יותר ונוסעים. במסגרת ההדגמות נסללת "מערכת כבישים בשמיים" שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ, כך שיוכלו לטוס בד בבד מספר רחפנים וכלי טיס למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד.

מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובבניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, יותר מ-19,000 גיחות. בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ שבוע בכל חודש. הטיסות יבוצעו במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית, למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר.

המיזם עובד בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים נוספים - חיל אוויר, רשות שדות התעופה, רשויות מקומיות וגופים רלוונטיים נוספים. חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות ותעמיד לרשות החברות שטח במרכז השליטה והבקרה המטרופוליני שלה.


צילום: b.y הפקות ותוכן

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן