מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

אושר הסכם מעודכן לקו הירוק

16/11/2023
זמן קריאה: 2 דק'

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי במשרד האוצר וחברת נת"ע אישרו הסכם מעודכן לקו הירוק, שיחבר את ראשון לציון וחולון לתל אביב והרצליה, עם זכיינית הקו הירוק, קבוצת TMT.

אישור התיקונים והעדכונים בהסכם ("אדנדום") נדרש עקב הזמן שעבר מאז הגשת מסמכי המכרז. זה שלב מקובל והכרחי בהסכמי תשתיות מסוג זה, ונועד למקסם את התועלות למזמינת העבודה ולכסות מצבים ושינויים שלא נכללו במכרז המקורי.

הקו הירוק הוא הקו השלישי של הרכבת הקלה בגוש דן, וישלים את מערך הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. הקו מתוכנן להיפתח בשנת 2028 ויצטרף לקו האדום שנפתח השנה ולקו הסגול שצפוי להיפתח בשנת 2027, ואשר הסגירה הפיננסית בעבורו הושלמה לפני מספר חודשים. הקו צפוי להסיע כ-250,000 נוסעים ביום וכ-65 מיליון בשנה. זמן הנסיעה מתחנת המרכבה בחולון ועד לכיכר רבין בתל אביב יהיה כ-35 דקות.

הקו הירוק יחבר את החלקים הדרומיים והצפוניים של המטרופולין, וינוע בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה. אורך הקו כ-39 קילומטרים, מהם 4.5 קילומטרים תת-קרקעיים, והוא כולל 62 תחנות שארבע מהן מתחת לקרקע, שבעה גשרים, חמישה מעברים משוקעים ושני מרכזי תפעול ותחזוקה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "עברנו עוד אבן דרך חשובה בקידום הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. זו בשורה גדולה לתושבי גוש דן ולכל אזרחי ישראל, ואני מקווה כי נצא לשלב הביצוע כבר בשנה הקרובה. מערך הרכבות הקלות בגוש דן יביא לצמצום ניכר של זמני הנסיעה ברחבי המטרופולין, יעודד שימוש בתחבורה הציבורית ויביא להפחתת הגודש התחבורתי, זיהום האוויר והרעש ובעיות הפקקים והחניה במרכזי הערים. בד בבד נראה השפעה מבורכת של הרכבת הקלה על כל המרחב האורבני לאורך התוואי, ועל הפיתוח העסקי בסביבת התחנות, כפי שרואים כבר היום לאורך תוואי הקו האדום."

בימים אלה מסתיימות עבודות ההכנה שבאחריות חברת נת"ע, הכוללות את פינוי התוואי והעתקת התשתיות מתחתיו. עם השלמת הסגירה הפיננסית יתאפשר לעבור לשלב הביצוע שבאחריות קבוצת TMT, אשר זכתה במכרז להקמה ותפעול של הקו הירוק. הקבוצה מורכבת מחברת ההנדסה אלקטרה (40.5%), חברת התחבורה הציבורית דן (40.5%) וחברת הרכבות הצרפתית אלסטום (19%).

אישור ההסכם המעודכן ("אדנדום") מאפשר לקדם את הסגירה הפיננסית למימון הקו הירוק, שתתבצע מול בנק אירופי מוביל. המכרז כולל תכנון, הקמה, תפעול, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט לתקופה של 25 שנה במתכונת PPP (Public Private Partnership). היקף הפרויקט נאמד ב-18.3 מיליארד שקלים.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "גם בימים אלה של מלחמה קשה בעזה, אנו ממשיכים לקדם פרויקטי תשתית רחבי היקף שישנו את פני התחבורה בישראל כבר בעשור הנוכחי. בד בבד עם הטיפול השוטף בבעיות השעה הבוערות, כאשר משרדנו פועל יומם ולילה לשמירה על רצף תפקודי לטובת כל תושבי ישראל, אנו ממשיכים להסתכל קדימה ולקדם פרויקטים לטווח הרחוק. הקו הירוק של רכבת הקלה בגוש דן הוא חלק מפרויקטים מרכזיים שאנו ממשיכים לקדם גם במצב הביטחוני המורכב."

 

הדמיית הקו הירוק בצומת קוגל, חולון. צילום הדמייה: נתע

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן