דיון בכנסת על שירות הסעות שאינו מוסדר
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה דיון לבקשת ח"כ עודד פורר שעסק בפעילות הדרייברים - נותני שירותי הסעה לא מוסדרים - ובאוזלת ידם של גורמי האכיפה בטיפול בתופעה. ח"כ פורר אמר כי נחשף לנושא בעקבות תחקירו של יוסי מזרחי ששודר בערוץ 12 של קשת, וציין כי "יש קבוצה של נהגים שפועלת כחוק ומשלמת מיסים לעומת כאלה שפועלים ללא פיקוח. זה לא מתקבל על הדעת. פתחו את השוק, אבל השאירו את שומרי החוק להידרס בגלגלי המערכת. טרם שמענו עמדה ברורה ממשרד התחבורה או מהרשויות."
שבתאי מצליח, מנכ"ל ארגון המוניות, טען כי הבעיה נמשכת כבר כ־13 שנה, ושהדרייברים מפרסמים את שירותיהם בגלוי ברשתות ובתחנות אוטובוסים. לדבריו, ישנם כ־25 אלף נהגי מוניות לעומת כ־35 אלף דרייברים. "היו פשיטות, אבל זו טיפה בים", אמר.
נהג המונית אליעזר מעוז הוסיף: "מדובר ב־30 אלף דרייברים שמרוויחים כ־20 אלף שקלים כל אחד מדי חודש -אובדן של כשלושה מיליארד שקלים בשנה."
נטע-לי גרייבר, מנכ"לית תנועת האינטרס שלנו, אמרה: "זו התוצאה של שוק רווי ברגולציה חונקת. כל ההצדקות לרגולציה הזו קרסו. אין פיקוח אמיתי. צריך לפתוח את השוק כדי להבטיח מחירים הוגנים לצרכנים."
נציג רשות המסים, אריה חן, טען שהרשות עוסקת בנושא זה מזמן ולא רק בעקבות חשיפות תקשורתיות. לדבריו, הרשות סימנה את התופעה כחלק מהמאבק בהון השחור. "אנחנו כבר בתהליך חקירה נגד מחוללי הפשיעה, כולל מי שפיתחו את האפליקציות. לא נוכל להבטיח מיגור מלא, אך נגבה מיסים מכל מי שצריך."
היועץ עדן ביטקובר הוסיף, כי הומלץ לשר האוצר לבחון את פתיחת השוק לתחרות, שכן "רשות המסים לבדה לא תוכל להתמודד עם ההיקף הזה."
עו"ד לילי גורדון שרגא, התובעת הראשית במשרד התחבורה, הדגישה כי המשרד מגיש עשרות כתבי אישום בשנה. "כל תלונה נבדקת ברצינות. נכון להיום, יידרשו שנתיים-שלוש עד להרשעה. אנחנו פועלים להרחבת סמכויות האכיפה."
רפ"ק אבנר גרוס, נציג המשטרה, ציין כי מאז 2020 נרשמו 177 דוחות בנושא, אך קיימים קשיים ראייתיים, שכן החוק מתיר נסיעות שיתופיות ויש להוכיח תמורה כספית בלתי חוקית. לדבריו, המשטרה נאלצת לתעדף עבירות שמסכנות חיים.
ח"כ דן אילוז קרא לפתוח את השוק ולהכניס את אובר לישראל. הדבר עורר תגובות נזעמות מצד נהגי מוניות. "לא נהגי המוניות מחליטים, הכנסת מחליטה. חוק אובר נכון יכול לכלול גם מנגנון פיצוי לנהגים."
מנגד, ח"כ פורר טען כי אין לפתור את הבעיה על חשבון נהגי המוניות: "אם הממשלה לא מצליחה לאכוף את החוק, שתפסיק לגבות מהם תשלומים על רישוי והפעלה."
היו"ר ביטן סיכם את הדיון באומרו, כי יש להרחיב את סמכויות האכיפה, כולל אכיפה מינהלית שתהיה מהירה ויעילה יותר מהליך פלילי. "אם הכנסת לא תקדם פתרון מערכתי, התופעה תימשך. ייתכן שהפעלת אובר בישראל תיתן מענה, אך נדרשת הידברות עם נהגי המוניות, כולל הסדרה ופיצוי הולם."
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ