מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

הכפלת מסילות החוף יוצאת לדרך

31/12/2023
זמן קריאה: 3 דק'

התקדמות רבה בפיתוח רשת המסילות הארצית נרשמה כאשר הממשלה אישרה את פרויקט הכפלת מסילות החוף. עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות בלבד, ובשעות השיא תצא מהתחנה רכבת כל חמש דקות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "התחבורה הציבורית עומדת במרכז העשייה שלי, ועמוד השידרה של התחבורה הציבורית היא הרכבת. יש לי חזון של חיבור כל מדינת ישראל ברשת של רכבות מהירות, ואת החזון הזה אנחנו מממשים כאן שלב אחר שלב, מסילה אחר מסילה. ההחלטה שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות ועתה גם בממשלה, מוסיפה נדבך חשוב לפיתוח רשת המסילות ותאפשר לפתוח את 'צוואר הבקבוק' במקטע העמוס ביותר בישראל, קו חיפה-תל אביב."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "פרויקט הכפלת מסילות החוף הוא שלב חיוני במימוש חזון 'מחברים את ישראל' של השרה רגב, וישתלב במסילה המתוכננת אשר תחבר את מדינת ישראל כולה, מקרית שמונה ועד אילת. מדובר בקפיצת מדרגה ממשית בפיתוח של רשת המסילות הארצית והתחבורה הציבורית בכלל, שתאפשר את המשך מגמת הצמיחה של הרכבת וזינוק במספר הנוסעים, אשר צפוי לגדול פי ארבעה ויותר בהשוואה להיום."

אישור התוכנית התאפשר לאחר שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורכבת ישראל השלימו את הליך התכנון הסטטוטורי להכפלת מסילות החוף בין חיפה חוף הכרמל לשפיים, בהתאם לתוכנית הלאומית תת"ל 65א'. התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות מתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

עם סיום הפרויקט יהיה זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב כ-30 דקות בלבד. בשלב הבא, עם הפעלתו המלאה, תעלה תדירות הרכבות בשעות השיא עד 14 רכבות בשעה לכל כיוון. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול ל-30 אלף נוסעים בשעת השיא בשני הכיוונים.

 

צילום: רכבת ישראל

 

מספר הנסיעות השנתיות ברכבת ישראל צפוי לנסוק מ-70 מיליון היום ל-105 מיליון בשנת 2025, ל-200 מיליון בשנת 2030 ול-300 מיליון בשנת 2040. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר ברשת המסילות הוא מסילת החוף, עורק תחבורה מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה.

כיום התוואי כולל שתי מסילות בלבד ומהווה "צוואר בקבוק" המגביל את מספר הרכבות שאפשר להפעיל. התוצאה היא רכבות עמוסות וצפופות בשעות השיא, תדירות מוגבלת וזמן נסיעה ארוך. פתיחת אותו "צוואר בקבוק" לצד הוספת מסילות בשדרת האיילון, יאפשרו את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית כדי שתעמוד בביקושים הצפויים.

חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין המטרופולינים הגדולים לתל אביב, כך שכל נוסע מחיפה יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו. לשם כך נדרשת הכפלה של מסילת החוף והוספה של שתי מסילות מהירות בין חיפה לגוש דן. המסילות החדשות יאפשרו קיצור רב של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית אסטרטגית הכוללת פיתוח מסילתי והוספת קווים ותחנות, עם פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה סמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים.

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "חזון 'מחברים את ישראל' לביטול הפריפריה קורם עור וגידים, והכפלת מסילות החוף היא חלק מרכזי וחיוני בו. בזכות הפרויקט יקוצר זמן הנסיעה מהצפון למרכז ולכל חלקי הארץ, יוקמו תחנות חדשות ויופעלו רכבות מהירות. כל אלה יאפשרו חיבור מהיר ואיכותי של חלקי הארץ, פיתוח כלכלי מואץ, הזדמנויות תעסוקה והורדת מחירי הדיור."

מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "חיבור המטרופולינים הגדולים באמצעות שדרת מסילות מתקדמת שבה ייסעו רכבות מהירות המגיעות עד 250 קמ"ש, הוא חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל. עם סיום כל ההליכים התכנוניים נצא לשלב הביצוע, אשר בסיומו תעמוד רכבת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינת שירות רכבתי."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן