מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

28/12/2023
זמן קריאה: 2 דק'

פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יוצא לדרך. קבוצת אלקטרה עדכנה, כי נחתמו הסכמים במסגרת הסגירה הפיננסית למימון הפרויקט. חברת טי. אם. טי שבה שותפה אלקטרה (40.5%) עם דן תחבורה וקונצרן אלסטום הבינלאומי, חתמה על הסכמי הפרויקט והמימון בהיקף של 6.5 מיליארד שקל לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.

הסכמי המימון נחתמו עם קונסורציום מממנים, הכולל את בנק ההשקעות האירופי EIB וקונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. ההסכמים כוללים העמדת מסגרות אשראי לכמה טווחי זמן עד תום תקופת הזיכיון בפרויקט, שהיא 25 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה ו-20 שנות תחזוקה.

המימון מורכב מהלוואות המענק ומהלוואה לזמן קצר, שיישאו ריבית Euribor משתנה וריבית בנק ישראל, ולצד זאת הלוואות לטווח ארוך שיישאו ריבית קבועה בהתאם לריבית ה-Euroswap בתוספת מרווח של בין 2.7% ל-1.3% שנתי. במסגרת הסכמי המימון יועמד לטי אם טי מימון נוסף, בהיקף של 500 מיליון שקל, לגישור סכומי ההון העצמי שעל טי אם טי להעמיד כחלק מתנאי הפרויקט. מלבד הלוואת הגישור, הסכמי המימון הם בתנאי non-recourse. יינתנו למלווים בטוחות ויירשמו לטובתם שעבודים.

לצד הסכמי המימון התקשרה טי אם טי בהסכמים נוספים לצורך ביצוע הפרויקט, בהם הסכם לתכנון והקמה של הפרויקט, בין השאר עם אלקטרה תשתיות, המשמשת כאחד הקבלנים להקמה, בהיקף של 2.7 מיליארד ש"ח, והסכם תחזוקה עם חברה ייעודית שהוקמה לצורך תחזוקת הפרויקט, שבה אלקטרה מחזיקה 20% מהמניות.

ההכנסות הצפויות לזכיין לאורך תקופת הזיכיון מוערכות בתשעה מיליארד שקל, מתוכן מענק הקמה שישולם לזכיין בסך של 3.3 מיליארד שקל, על פי אבני דרך בתקופת ההקמה של הפרויקט.

 

הדמיה: אורבך הלוי אדריכלים

 

הקו הירוק של הרכבת הקלה, אשר מתוכנן לעבור במרכז הארץ, הוא קו מרכזי העובר דרך תל אביב, בין ראשון לציון וחולון בדרום להרצליה בצפון, עם תחנות במרכזי התעסוקה של מערב הרצליה וקרית עתידים בתל-אביב. בסך הכול הקו מתוכנן לכלול 62 תחנות, מתוכן 4 תת-קרקעיות, ויתפרס לאורך 39 ק"מ. הקו צפוי לשרת כ-275 אלף נוסעים ביום.

אלקטרה פרסמה לאחרונה את תוצאותיה הכספיות לסיכום הרבעון השלישי של שנת 2023 והציגה צמיחה בכל מגזרי הפעילות שלה: גידול של 12.4% בהכנסות לשלושה מיליארד שקל ורווח נקי של 74.3 מיליון שקל. צבר העבודות של הקבוצה מסתכם ביותר מ-30 מיליארד שקל.

קבוצת אלקטרה נחשבת לאחת הקבוצות הקבלניות המובילות בישראל. הקבוצה פועלת באמצעות חברות בנות בחמישה מגזרי פעילות: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל; פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל; הפעלה, שירות ואחזקה; פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום; ומגזר הזכיינות.

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן הוא פרויקט לאומי מורכב ובעל משמעות, והוא מביא לידי ביטוי את המנעד הרחב של יכולותיה הביצועיות והמקצועיות של קבוצת אלקטרה, בהמשך ליישום אסטרטגיית החברה להעמיק את פעילותה בעולמות התחבורה. השלמת הסגירה הפיננסית, הסוללת למעשה את הדרך לתחילת עבודות ההקמה של הפרויקט, היא ציון דרך חשוב, המבטא את האמון של המערכת הפיננסית בכלכלת ישראל וביכולת של אלקטרה ושותפותיה להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן