מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

מהפכת "צדק תחבורתי"

18/03/2024
זמן קריאה: 4 דק'

משרד התחבורה הציג את רפורמת "צדק תחבורתי", המביאה בשורה למיליוני נוסעים בכל הארץ וצפויה להביא לחיסכון של עד אלפי שקלים לשנה בהוצאות התחבורה הציבורית של המשפחה הישראלית. הרפורמה, שתיכנס לתוקף ב-25 במרס 2024, כוללת הטבות ממשיות שמהן ייהנו כ-2.8 מיליון ישראלים.

בהצגת הרפורמה שהתקיימה במשרדי רכבת ישראל בלוד, השתתפו סגן שרת התחבורה אורי מקלב, יו"ר ועדת כלכלה דוד ביטן, מנכ"ל רוה"מ יוסי שלי, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן, מנכ"לים ויו"רים של מפעילי התחבורה הציבורית בישראל וגורמי מקצוע נוספים ממשרד התחבורה ומשרד האוצר.

השרה רגב יזמה את הרפורמה, נאבקה על כל סעיפיה והביאה לאישורם לאחר דיונים ממושכים בוועדת התעריפים של האוצר. הרפורמה כוללת הטבה של שנה שלמה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, ומעניקה לראשונה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית 5-1 והנחות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.

הרפורמה תושק בשני שלבים. הפעימה השנייה, שעתידה לצאת לדרך בחודשים הקרובים, תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), ותכלול הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית, ולא רק של כל היישוב, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים ממשיים בין השכונות, והרפורמה צריכה להתייחס אליהם.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד כדי לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מהצרכים של הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחיה ולעודד שימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, עם דגש ביצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים."

עוד אמרה השרה: "הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, כדי לוודא שהיא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה. הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה במידה רבה את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה ממשית בכל הארץ. זה נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות, הקמת האבים תחבורתיים בפריסה ארצית ועוד."

 

 

חידוש בעל משמעות ברפורמת "צדק תחבורתי" הוא נסיעה חינם לחיילות ולחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי למשך שנה שלמה מיום סיום השירות. זו הפעם הראשונה בישראל שציבור המשרתים נהנה מהטבה כזה בתום השירות, וזאת כהכרת תודה על תרומתם לביטחון המדינה. "בייחוד בימים אלה", אמרה השרה, "חשוב לנו לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי ולהביע הערכה ותודה מעומק הלב לאלה התורמים יותר מכולם לביטחון המדינה."

סגן השרה אורי מקלב: "הרפורמה עושה מהפך בתחבורה הציבורית, ותוריד את מחירי הנסיעה באופן מהותי לאזרחים רבים. הרפורמה הזו היא מסלול ירוק להגברת השימוש בתחבורה הציבורית. זו הפעימה הראשונה, שתתרחב בעתיד למקומות נוספים. התחבורה הציבורית היא דבר בסיסי, וכעת יהיה נגיש יותר לכולם בתעריף חודשי נמוך."

המנכ"ל בן זקן: "גיבשנו מתכונת מדויקת והוגנת יותר של מבנה הרפורמה, אשר מעניקה לתושבי הפריפריה חופש תנועה נרחב ובלתי מוגבל בעלות נמוכה המתחשבת בצרכיהם והמיטיבה עם כל אזרחי מדינת ישראל, עם דגש בצעירים ובחיילים משוחררים. באמצעות הרפורמה מחירי התחבורה הציבורית בישראל יהיו נמוכים בהשוואה למדינות מפותחות בעולם. נמשיך להרחיב ולחזק את מערך התחבורה הציבורית בכל הארץ, לחבר את הפריפריה למרכז ולתקן עיוותים הפוגעים בשכבות החלשות. הרפורמה צפויה להכניס יותר ויותר משתמשים למעגל משתמשי התחבורה הציבורית, וכך לתרום להפחתה של הגודש בכבישים וזיהום האוויר."

הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% מהמחירים של מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה, אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 5-1 במדד הפריפריה של למ"ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת נקבע, כי תושבי רשויות מבוססות המצויות בפריפריה ובעלות דירוג סוציו-אקונומי גבוה (10-9), לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו, כי ההנחה כוללת את מנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ. במקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים.

נוסף על כך ייהנו כל הצעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי הן כדי לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן.

חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה של 33% בלבד בעת רכישת חופשי-חודשי.

מספר דוגמאות לחיסכון שיושג בזכות רפורמת "צדק תחבורתי":

חייל משוחרר יחסוך בשנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש) לבין 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל הארץ, כולל רכבת, במקום לשלם כל חודש 610 שקלים בעבור מנוי ארצי משולב.

תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) לבין 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל הארץ (50% הנחה על חופשי חודשי ארצי הכולל רכבת בעלות של 305 ש"ח במקום 610 שקלים).

צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ל-2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי חודשי ארצי כולל רכבת).

למידע נוסף על הרפורמה, הציבור מוזמן להתקשר למוקד משרד התחבורה, 4515*, המספק מענה בשפות עברית וערבית, להיכנס לאתר משרד התחבורה או לחפש בגוגל "צדק תחבורתי".

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
קבצים
טבלת מחירים
כותרת
תוכן