מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

מחירי התחבורה הציבורית בוועדת הכלכלה

23/12/2025
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לדיון בנושא מניעת העלאה נוספת של מחירי התחבורה הציבורית, לבקשת חברי הכנסת סימון דוידסון, גלעד קריב וקבוצת חברי כנסת.

היו"ר ביטן אמר בפתח הישיבה, כי "כל עליית מחירים בתחבורה הציבורית אינה במקום." בדיון עלה כי המקור התקציבי לא סוכם עדיין, ויסוכם בימים הקרובים.

ח"כ דוידסון העריך, כי ההודעה שיצאה על הביטול נבעה מהחשש להגיע לדיון בוועדה, והוסיף כי צריך להפסיק את כל ההעלאות שפוגעות בציבור.

ח"כ יוראי להב הרצנו שאל את חברי הכנסת מי הגיע לדיון בתחבורה ציבורית, וכשהיו"ר ביטן שאל אותו אם הוא עצמו הגיע בתח"צ לדיון השיב: "לא, כי יש לי חוג בית בגזר ואני יודע שאם אשתמש בתח"צ לא אגיע. מילא אם השירות היה משתפר והמחיר היה עולה, מילא אם היו פחות עיכובים וצפיפות, אבל השירות בינוני להחריד. הוא מקולקל." הוא אף טען כי רק 14% מימשו את ההנחות הגיאוגרפיות של רפורמת צדק תחבורתי.

ח"כ שלי טל מירון הוסיפה, כי זה שרגע לפני הדיון נעצרה ההעלאה כגון ביטול הרפורמה בסימון מחירים רגע לפני דיון שיזמה, מלמד עד כמה חשובים עבודת הכנסת והפיקוח הפרלמנטרי.

ח"כ גלעד קריב ביקש לדעת מה המקור התקציבי שמאפשר את דחיית ההעלאה, למשך כמה זמן הדחייה ומה הכיוון בתקציב 2026.

היו"ר ביטן הוסיף, כי אם ביוני 2026 יהיו שתי העלאות, יצא שלא עשינו שום דבר. הוא אמר: "צריך צו שמבטל את העלייה ביוני."

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לירן קוסמן, הציג את המסמך שהכין לדיון, שממנו עולה כי אומדן מחיר הנסיעה באוטובוס בישראל כיום, עוד לפני העלאת המחיר שבוטלה, גבוה יחסית לרוב הערים בעולם שנסקרו בהשוואה לרמת שירות נמוכה יחסית, וזאת בזמן שרמת הצפיפות בכבישי ישראל היא מהגבוהות ב־OECD.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מוסקוביץ

 

מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה, דריה פודשיבלוב, התייחסה לטענות ואמרה: "אנחנו נלחמים להביא עוד ועוד תקציב לתוספות שירות, וב־2025 סוכם על 250 מיליון שקל לתוספות שירות. אנחנו בדיונים מול משרד האוצר לממש את התקציב."

היו"ר ביטן ביקש לדעת כמה מומש, ופודשיבלוב השיבה כי קודם צריך לקבל את הכסף מהאוצר. היא ציינה כי יותר מ־600 אלף אזרחים ותיקים מימשו את ההנחה שלהם ויותר מ־300 אלף מימשו את ההנחה הגיאוגרפית ואמרה: "אלה נתונים פנומנליים."

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אלחנן בן דהן, התייחס לתוספות השירות ואמר: "התקציב ימומש עד סוף השנה." באשר למקור התקציבי שימנע העלאת תעריף התח"צ אמר: "סוכם על דחיית ההעלאה של התעריפים. המשרדים יסכמו על מקור תקציבי."

פודשיבלוב התייחסה לחילופי הדברים והוסיפה: "נעשה הכול ונילחם בשביל לדחות את העלייה כמה שיותר." על תוספות השירות אמרה: "היינו רוצים לקבל את התקציב בתחילת השנה. אם היינו מקבלים, היינו מממשים אותו לשיפור השירות, להוספת תדירות בקווים עמוסים, לשיפור קשרים בין שכונות ולמענה לאכלוסים חדשים." היא אף ציינה כי יוקם כוח תגובה על אופנועים שייתן מענה מהיר לאלימות באוטובוסים ונגד נהגים.

המשנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, ששי שדה, קרא לאפשר נסיעה חינם בתח"צ.

מזכ"ל מועצת התלמידים והנוער הארצית, אוראל ישראל שמיאן, אמר כי תלמידים רבים לא מממשים את ההנחה בפרופיל הגיאוגרפי כי היא ניתנת רק בחופשי חודשי, ולמי שיש רכב אין סיבה לעשות חופשי חודשי.

נציגת לובי 99, יעל שכטר, אמרה: "אני מקווה שהמקור התקציבי לביטול העלאת התעריף לא יהיה תוספת השירות. אנחנו מתנגדים לכל עלייה במחיר ככל שלא יהיה שיפור שירות."

גם מנכ"לית 15 דקות, סיון שמואלוביץ, הפצירה במשרדים למצוא מקור תקציבי שוטף לביטול ההעלאה ולא רק לדחייה.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר, כי הוועדה לא קיבלה תשובות לשאלות באשר לכמה זמן תהיה הדחייה בהעלאת התעריף, מה הסיכום התקציבי הסופי ומה קורה ביוני. "אנחנו מבקשים מהשרים לבטל את העלייה של יוני, אחרת ביוני 2026 התעריף יעלה בקרוב ל־20%, ומבקשים דיווח בנושא תוספות השירות. נקיים דיון מעקב בחודש הבא. הגיע הזמן שהמחיר לא יעלה באופן אוטומטי, במיוחד בתחבורה הציבורית, כי ראינו בסקירת הממ"מ שהמחיר גבוה ורמת השירות נמוכה", סיכם.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן