מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

עובדים זרים לעבודה כנהגי אוטובוסים

10/12/2025
זמן קריאה: 3 דק'

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, בראשות ח"כ חוה אתי עטייה, דנה בהקצאת מכסת עובדים זרים לעבודה כנהגים בתחבורה הציבורית.

מחלוקת חריפה קיימת בין גורמי המקצוע באשר לצורך בנהגים זרים ובאשר להיתכנות להעסקת נהגים עובדים זרים בתחבורה הציבורית בארץ. היו"ר ח"כ עטייה הזכירה את גל האלימות נגד נהגי האוטובוסים שהולך ומחריף, כמאה תקיפות מתחילת השנה נגד נהגי אוטובוסים.

הוועדה קיבלה פנייה מפורום התחבורה הציבורית אשר מפעיל כ־800 מיליון נסיעות בשנה ברחבי הארץ. בפנייה לוועדה גולל המחסור העצום בנהגים, שהולך ומחריף עם הזמן, עד כדי שנעשה בעיה אקוטית ביותר בענף. לטענת הפורום, בענף התחבורה הציבורית בישראל חסרים יותר מ־5,000 נהגים שנדרשים מיידית להפעלה סדירה של הקווים על פי דרישת משרד התחבורה. נטען שהמחסור בנהגים גורם פגיעה קשה באיכות השירות וביכולת העמידה בלו"ז הנדרש, איחורים, פגיעה באמינות השירות ועוד.

ח"כ אלי דלל אמר: ללא נהגים אי אפשר להפעיל תחבורה ציבורית. מחובתנו לדאוג לחזק את מעמדו של הנהג ואת יוקרתו של המקצוע. אפשר וצריך להכשיר נהגים ונהגות ישראלים.

בדיון השתתפו נציגי הנהלת חברות התחבורה הציבורית ונציגות של ועדי הנהגים בחברות התחבורה הציבורית. נציג הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ונציגי חברות התחבורה לחצו לאשר הבאת נהגים זרים, ואילו ועדי הנהגים גובו בהסתדרות החדשה ובהסתדרות הלאומית והתנגדו לכך בתוקף בטענה כי שיפור בשכר ובתנאי ההעסקה של הנהג הישראלי וכן שמירה על ביטחונו יגרמו לנהג הישראלי לעבוד בתחבורה הציבורית.

דוד יוסף, סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמר: "ניסנו את כל הרעיונות לגייס נהגים ישראלים, בכלל זה מענקים, שיפור שכר ואופק קידום." עוד אמר, כי הרשות החלה בפיילוט לאבטחת הנהגים בשבע ערים. כמו כן היום מועסקים בענף 21,000 נהגים. שרת התחבורה עובדת על הגדרת המקצוע כעבודה מועדפת, ועמדת המשרד היא שיש לייבא פיילוט של 1,000 נהגים זרים.

אמיר שניידר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית, אמר: הציבור סובל מפגיעה בשירות, והנהגים סובלים מעומסי עבודה. הפער הולך ומתרחב. אם לא נחשוב מחוץ לקופסה, הפער יתרחב.

יעקב פרידמן מחברת דן תמך בדעתו ואמר: החברות עושות מניפולציות כדי לעמוד ביעדים. לדבריו, קיים חוסר של 6,000 נהגים.

 

אילוסטרציה

 

ציון פת, יו"ר חברת אקסטרה ופורום התחבורה הציבורית, אמר: "אני נגד הבאת עובדים זרים, אולם אין ברירה. אני מתחייב בשם כל חבריי: כל נהג ישראלי שירצה לעבוד, ייקלט מיד לעבודה. הבידול בין הנהג לנוסעים והפתרונות הטכנולוגיים מאפשרים העסקת עובדים זרים."

אריק סינוי, יו"ר חברת קווים, אמר: "אנחנו מעוניינים לתת שירותי תחבורה ציבורית שיגרמו לציבור לרדת מהרכב הפרטי ולנסוע בתחבורה נציבורית. עקב מחסור בנהגים, אנחנו לא מצליחים לספק את השירות. 1.5% מהנסיעות ביום לא מבוצעות והנוסעים לא נאספים. יש נהגים שלא עוצרים בתחנות ולא מורידים אותם בגלל המחסור בנהגים. חברות התחבורה משלמות כל שנה קנסות של כ־200 מיליון ש"ח עקב המחסור בנהגים."

יהודה כהן, מנכ"ל חברת אלקטרה, טען כי הגודש בתנועה מצריך העסקת נהגים נוספים.

נעה שקד, מנהלת בתי הספר של אגד, אמרה: "אנחנו מכשירים 600 נהגים בשנה. תהליך ההכשרה מורכב ומסועף מאוד. יש 1,000 מועמדים להכשרה. משרדי הממשלה מקשים עלינו מאוד להעביר הכשרה בזמן סביר."

ששי שדה, משנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, טען כי חובה למצות את הפוטנציאל מקרב אזרחי ישראל. לדבריו, מיזם כלים שלובים להכשרת נהגים מהחברה החרדית מצליח לגייס נהגים. עוד אמר, כי תנאי הנהגים קשים. נהג קם בבוקר ויוצא למלחמה: פקקים, אלימות, צמצום הפסקות ועוד.

גם אורי מתוקי מההסתדרות החדשה התנגד לנהגים זרים, ואמר: הכנסת נהגים זרים תהיה בכייה לדורות. עובדים ישראלים ברחו מכל ענף שבו נקלטו עובדים זרים.

תמר זילברשטיין מארגון כח לעובדים אמרה: הבאת עובדים זרים תעמיק את המשבר ותגרום הורדה בשכר ובריחת נהגים ישראלים.

מרבית משתתפי הדיון היו תמימי דעים לגבי הצורך לשפר את שכרם, תנאי העסקתם וביטחונם האישי של הנהגים.

בתום הדיון אמרה יו"ר הוועדה כי ש למצות את כל הצעדים כדי לגייס נהגים ישראלים, ורק לאחר מכן לבחון פיילוט להבאת נהגים זרים. הוועדה מבקשת מכל הגורמים הנוגעים בדבר להציג לוועדה תוכנית מקיפה לקליטת נהגים ישראלים הכוללת שיפור בשכרם ובתנאי העסקתם.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן