מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

רכבת ישראל: מסילה רביעית באיילון

26/01/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

מיזם ענק של משרד התחבורה ורכבת ישראל יוצא לדרך. רכבת ישראל פרסמה מכרז להקמת מסילה רביעית באיילון. זהו מגה-פרויקט, המבוצע במסגרת התוכנית האסטרטגית של הרכבת לעשורים הקרובים. הוא יאפשר הכפלה של תדירות הרכבות בכל קווי מטרופולין תל אביב והפריפריה והגדלה של מספר הנוסעים ברכבת במאות אחוזים.

התוכנית תיתן מענה לגידול האוכלוסייה ולגידול הצפוי בהיקף השימוש ברכבת. מספר הנוסעים ברכבת ישראל הוא כיום 70 מיליון נוסעים בשנה, וצפוי להגיע ל-200 מיליון נוסעים בשנת 2030 ול-300 מיליון בשנת 2040. קידום המסילה הרביעית באיילון עם פרויקטים נוספים, בהם השלמת חישמול רשת המסילות והקמת המסילה המזרחית, ייתן מענה מיטבי לצרכי התחבורה של ישראל לשנים הבאות.

בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, המבוצע בשיתוף נתיבי ישראל, פורסם מכרז DB (Design-Build) רחב היקף הכולל את קירוי נחל איילון ובניית 4.5 ק"מ מסילה בין תחנות תל אביב - ההגנה וסבידור מרכז. המכרז כולל גם הכנות הנדסיות להרחבת תחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, והתאמתן לגידול הצפוי במספר הנוסעים עם הפעלת המסילה החדשה.

קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב משרת היום כ-80% מנפח הנוסעים, אך ציר האיילון כולל היום 3 מסילות בלבד ומייצר "צוואר בקבוק" המקשה את הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית, הצפויה בשנת 2029, תאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 רכבות בשעה לכל כיוון לעומת 14 רכבות כיום.

הגדלת קיבולת הנסיעה ברכבת בגוש דן הצפוף והעמוס, תתרום להפחתת הגודש בכבישים, תאפשר שיפור ביתירות ובגמישות התפעולית ותבטיח שירות מהיר, נוח, אמין ומדויק יותר.

נוסף על כך פורסם מכרז להקמת תחנת רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431 המוקם בימים אלה. התחנה תוקם ליד מחלף רמלה דרום, בין כביש 431 לכביש 40. הפרויקט כולל הקמה של תחנה חדשה, מעויין שורק, ושדרוג של תחנת ראשון לציון הראשונים.

תחנת רמלה דרום תכלול אולם נוסעים, שטחי מסחר ותפעול, מבני שליטה ובקרה, שני רציפים באורך 350 מטרים וגשר הולכי רגל, חניון ובו כ-300 מקומות חניה, מסוף תחבורה ציבורית ומערכות תחזוקה ובקרה.

פרויקט מסילת 431 יחבר את תחנות מודיעין אל תחנת ראשון לציון משה דיין באמצעות 30 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. מלבד התחנות החדשות, הפרויקט כולל הקמת גשרים ומנהרות, בהם גשר רכבת באורך 3.5 ק"מ - הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, ושלוש מנהרות בעומק 20 מ' מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מ'.

המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2027, עם שתי רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. בשלב הבא, עם הרחבתן המתוכננת של תחנות מודיעין וירושלים יצחק נבון, תוכפל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה לכל כיוון. עם הפעלתו המלאה צפוי הפרויקט להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה.

מסילת 431 מיועדת לקצר את זמני הנסיעה מאזור הדרום אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב כפי שנדרש כיום. זמן הנסיעה בין ראשון לציון למודיעין יתקצר ל-30 דקות לעומת כשעה כיום, ומראשון לציון לירושלים יצחק נבון ל-45 דקות לעומת כשעה ו-20 דקות כיום.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הרכבת היא עמוד השידרה של מערכת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, והדרך היעילה ביותר לחבר בין כל חלקי הארץ, בין הצפון לדרום ובין המרכז לפריפריה. היא אינה רק כלי תחבורה, אלא מנוף חברתי וכלכלי המאפשר ניידות וחופש בחירה."

 

הדמיות: רכבת ישראל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן