מגה הסעות
כתבות
אוטובוסים
לעמוד קודם

סביבה מאתגרת ליצרני האוטובוסים האירופים

מהפכה בענף האוטובוסים האירופי. בשל תחרות עזה עם יצרנים באסיה, שאינה מאפשרת ייצור רווחי למרכב העילי באירופה, חלק מהיצרנים המסורתיים נוטשים את ייצור המרכב העילי ומתמקדים בשלדות אוטובוסים. להלן סקירה של השינויים הבולטים

יצחק דוידוף |  
13/09/2023
זמן קריאה: 7 דק'

יצרני האוטובוסים הגדולים באירופה ניצבים בימים אלה בפני אתגרים לא פשוטים. בשטח מתהווה תחרות לא פשוטה עם יצרני אוטובוסים הפעילים באסיה, והייצור היקר באירופה מקשה את התחרות הכלכלית. אפילו הייצור שהיה עד כה במדינות מזרח אירופה, שם כוח האדם זול בהרבה, נעשה נטל על כתפיהם של יצרני האוטובוסים.

המשבר הנוכחי החל לפני שלוש שנים. שוק האוטובוסים הציבוריים והאוטובוסים התיירותיים הושפע מאוד ממגפת הקורונה, ולמרות שהשוק התגבר בהדרגה, קצב ההתאוששות היה איטי ומלווה בתחרות גוברת. בפתח גם ניצבת החקיקה הקרובה שמצריכה השקעות ניכרות בטכנולוגיה חדשה.

מגפת הקורונה הנחיתה על הענף מכה קשה. הזמנות רבות מאוד בוטלו, והזמנות קיימות הושהו בחלקן. הירידה הפתאומית והחדה הצריכה סגירת מפעלים ופיטורים של אלפי עובדים. כשהקורונה הסתיימה בהדרגה, הביקוש חזר לענף, אלא שבתווך הענף עבר מהפכה חשמלית.

אם יצרני האוטובוסים האירופים יודעים להציג מנועי דיזל משודרגים ונקיים, עם מערכות בקרת פליטה משוכללות ויקרות, באוטובוס חשמלי כל היתרונות האלו זניחים. האוטובוס החשמלי אינו נדרש למנוע יורו-6 יקר, וההנעה החשמלית מטבעה נטולת זיהום. לנישה הזו בענף יכלו להיכנס יצרני אוטובוסים רבים מסין, מתורכיה ומהמזרח, שבהם עלות הייצור נמוכה בהרבה מאשר באירופה כולה.

עם המחירים האלו, יצרני האוטובוסים 'המערביים' אינם יכולים להתמודד. עלויות הייצור של המרכב העילי גרמו זה מכבר להפסדים, וכעת, כשהענף עובר לחשמול, המחירים של האוטובוס המוגמר אינם בני תחרות. כדי לסבר את האוזן, אוטובוס חשמלי אירופי יקר ב-40%-50% ממקבילו האסייתי.

התוצאות כבר נראות בשטח: נתח השוק של היצרנים האסייתים גדל בהתמדה, על חשבון יצרני האוטובוסים האירופים. מכיוון שלא נדרשות השקעות מרובות, יצרנים חדשים רבים נכנסו בשלוש השנים האחרונות לענף, לכן הוא רווי תחרות קשה, ויש לחץ על הורדת מחירים.

עיקר הטכנולוגיה היקרה מיושמת בשלדה וברכיבי מערכת ההינע. המרכב העילי בנוי מרכיבים שבהם נדרשים חומר גלם וכוח אדם רב, אך אין הרבה טכנולוגיות יקרות. הדבר מאפשר ליצרני האוטובוסים האירופים להישאר בתמונה. גם הלקוחות, קרי חברות ההסעה, מעדיפות במקרים רבים לשלם יותר על שלדה, מנוע ורכיבי מערכת הנעה איכותיים, כדי להבטיח שנות פעילות ארוכות ואמינות.

בנקודת הזמן הזאת היצרנים גם נדרשים להחלטות עתידיות. הרגולציה עתידה להיות מחמירה יותר במגוון היבטים שקשורים למערכות האוטובוס ורכיביו, והמשמעות היא השקעה גדולה במחקר ופיתוח כבר בהווה. אולי את הפירות יראו בעתיד. ההווה אינו מבשר טובות, והצפי לשינויים אינו חיובי. בשורה תחתונה, יצרני האוטובוסים האירופים נדרשים כעת להחלטות כואבות. ייתכן שהחלטות דומות יידרשו בהמשך גם בענף המשאיות.

 

סגירת מפעלי ייצור למרכב העילי

לפני חודשים ספורים ביצעה חטיבת האוטובוסים של וולוו מספר שינויים באסטרטגיית הייצור של מרכבי האוטובוסים. ראשית, החברה הודיעה כי תסגור בשנת 2024 את מפעל בניית המרכב בעיר וורוצלב שבפולין. הסיבה לצעד הדרמטי הזה היא תחרות קשה, שגרמה ליצרנית האוטובוסים השוודית לשנות את המודל העסקי שלה באירופה. הוחלט שהמרכב העילי יועבר לכמה יצרנים אחרים ברחבי העולם.

מוולוו נמסר שעסקי בניית המרכבים באירופה הפסדיים כבר שנים. עם המודל העסקי הזה, שהחברה כבר היום מיישמת בהצלחה בשווקים רבים, אפשר לשפר את הרווחיות, והחברה תבטיח את התחרותיות שלה לטווח ארוך. בוולוו הוחלט שהחברה תמקד את הייצור שלה בשלדות, ועם מפתחי גוף חיצוניים יחד, תציע ללקוחות באירופה אוטובוסים עירוניים, בין-עירוניים ואוטובוסים פרמיום. בהודעה לעיתונות נכתב: "המבנה החדש של הפעילות בתחום יעניק לוולוו אוטובוסים מבנה רזה יותר, גמישות משופרת ויכולת לעמוד טוב יותר בדרישות השוק ובדרישות הלקוחות."

וולוו חתמה על מכתב כוונות בנוגע למכירת השטחים שלה במפעל בוורוצלב למשקיע חדש. בוולוו נדרשו להפריש לארגון מחדש 1.3 מיליארד ₪. ההפרשה הגדולה תשפיע לרעה על הרווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה. ייצור מרכבי הגוף בוורוצלב מתוכנן להימשך עד הרבעון הראשון של 2024. ההחלטה להפסיק את הייצור של אוטובוסים ורכבים שלמים תשפיע על כ-1,600 משרות בוולוו אוטובוסים, מתוכן כ-1,500 בוורוצלב.

המפעלים של וולוו אוטובוסים בשוודיה ובברזיל לייצור שלדות ולייצור של אוטובוסים ורכבים שלמים במקסיקו ובצפון אמריקה, אינם מושפעים מההחלטה וימשיכו בייצור כרגיל. יישום המודל העסקי החדש צפוי להשפיע לרעה על ההכנסות באירופה באופן זמני בתקופת המעבר ב-2024 ו-2025. השפעת תזרים המזומנים השלילית הצפויה מוערכת במיליארד קרונות שוודיות, רוב ההשפעה תורגש ב-2024.

לקבוצת וולוו תמשיך להיות נוכחות בולטת בפולין גם לאחר סגירת המפעל, עם יותר מ-2,100 עובדים בוולוו משאיות, בחטיבת וולוו ציוד בנייה ובפונקציות תמיכה של הקבוצה כגון דיגיטל ו-IT, נדל"ן, שירותי משאבי אנוש ושירותי הנהלת חשבונות.

 

עסקי האוטובוסים של סקניה

בסקניה לא חיכו הרבה. מספר שבועות לאחר ההכרזות הדרמטיות של וולוו, הודיעה העמיתה השוודית אף היא ש"כדי לספק ללקוחות פתרונות ניידות תחרותיים ובני-קיימה ולהבטיח צמיחה רווחית בסביבת שוק משתנה, החברה מעצבת מחדש את עסקי האוטובוסים שלה." במילים פחות יפות, הכוונה גם כאן היא לתוכנית התייעלות מקיפה שבסיסה הוא סגירת קווי ייצור למרכבים העיליים של אוטובוסים.

דירקטוריון סקניה החליט להפסיק את ייצור המרכבים לשלדות האוטובוסים של סקניה במפעל בסלופסק שבפולין. סקניה תמשיך להציע ללקוחות שלדות אוטובוסים ורכבים שלמים, אלא שגם כאן ייצור המרכב העילי יתבצע על ידי חברות אחרות. לב השינוי מתבסס על היתרונות של סקניה בתחום האוטובוסים, כלומר המערכת המודולרית של השלדה.

החברה תמשיך להציע ללקוחות רשת שירות נרחבת, ותפתח שותפויות גלובליות ומקומיות עם מפתחי גוף עילי. לדברי סטפנו פדל, ראש מחלקת מכירות ושיווק בסקניה, "בחברה משוכנעים שעסקי האוטובוסים למיניהם ימשיכו להיות חלק חשוב מההיצע של סקניה בעתיד, אך כרגע סקניה נדרשת לאסטרטגיה מעודכנת שתאפשר לה לעמוד בהבטחות ללקוחות, וכמובן להבטיח עסק רווחי ברחבי העולם."

כיוון שכך, האסטרטגיה המעודכנת שבה תתמוך סקניה תהיה שותף עולמי מהימן לפתרונות מלאים בענף ההיסעים, עם רשת שירות ושיתופי פעולה עם יצרני מרכבים עיליים. סקניה גם תמשיך להציע את השלדות המודולריות שלה ומגוון רחב של אפשרויות הינע, ותספק ללקוחות פתרונות מלאים, בכלל זה שירות, מימון, פתרונות טעינה ומערכות תחבורה חכמות.

כדי לקיים את הבטחת הלקוחות של סקניה ולהבטיח את היכולת לעמוד טוב יותר בדרישות השוק ובדרישות הלקוחות, עסקי האוטובוסים והאוטובוסים יקבלו מבנה רזה יותר לשיפור המהירות והגמישות. גישה ממוקדת לפורטפוליו המוצרים של סקניה ולפיתוח פירושה שהחברה תמשיך לייצר שלדות מנוע, אחוריות וקדמיות, עם אפשרויות רחבות של מערכות הנעה, אך תפסיק לייצר את סקניה סיטיווייד, סקניה אינטרלינק ושלדות בעלות רצפה נמוכה.

עקב כך החליטה סקניה לסגור את החלק של המפעל בסלופסק שבפולין, המייצר מרכבים לשלדות סקניה. ייצור המרכב יסתיים בהדרגה עד הרבעון הראשון של 2024. החלטה זו לא תשפיע על ייצור השלדות בסלופסק או על גופים אחרים של סקניה בפולין.

עם האסטרטגיה המעודכנת, סקניה ממשיכה להציע אוטובוסים ורכבים שלמים תוך שיתוף פעולה מוגבר עם מפתחי גוף נבחרים ושותפים בתעשייה. כבר היום חלק ניכר מעסקי האוטובוסים של סקניה הם בשיתוף פעולה עם מפתחי גוף, והושגו בהם רמת שירות גבוהה ונוכחות גלובלית חזקה עם תמיכה מקומית. גישה מוצלחת זו תיפתח יותר, בשיתוף פעולה הדוק יותר עם מפתחי הגוף והשותפים האחרים, כדי להציע פתרונות מלאים.

 

סנסנדגו תייצר מרכבים לאוטובוסים וולוו

בעקבות ההחלטה של וולוו על שינויים באסטרטגיית הייצור של מרכבי האוטובוסים, הוחלט כאמור לסגור בשנת 2024 את מפעל בניית המרכב בעיר וורוצלב שפולין. במסגרת השינויים חתמה וולוו אוטובוסים על מכתב כוונות (LOI) עם בונה גוף האוטובוסים סנסנדגו (Sunsundegui), מתוך כוונה שהאחרון ייצר מרכבים ברישיון לוולוו 9700 ווולוו 9900. הייצור צפוי להתחיל ב-2024, ודגמים ראשונים צפויים להופיע בשוק ב-2025. היצרן כבר מייצר מרכבים עיליים שנים רבות עם שלדת וולוו, אלא שכעת יעבור לקדמת הבמה.

דגמי וולוו 9700 ו-9900 נבנו לראשונה על ידי חברת Drögmöller, לפני שהייצור הועבר למפעל בוורוצלב, בשנת 2007.

דן פטרסון, סמנכ"ל וולוו אוטובוסים מסר, כי סנסנדגו היא כבר שותפה מוערכת, ומניסיונה של וולוו, החברה מקצועית מאוד ובעלת יכולות מצוינות. ביכולתה לעמוד בדרישות של שווקים רבים באירופה, והמרכבים שלה זוכים להערכה רבה של לקוחות. בוולוו בטוחים שבפעילות עם סנסנדגו יפותחו מגוון דגמי אוטובוסים פרמיום שיובילו את הענף.

החברה, שבסיסה בספרד, סיפקה עד כה מרכבים הבנויים בעיקר על שלדות וולוו אוטובוסים לדגמי פרמיום, ללקוחות רבים ברחבי אירופה, ופיתחה מספר דגמים לספקטרום רחב של צרכים. ההסכם כולל גופים לפלטפורמת האוטובוסים החדשה והחסכונית בדלק של וולוו אוטובוסים ללוולוו 9700 ווולוו 9900, שהושקה ב-2022.

 

ייצור אוטובוסים חשמליים עם MCV

וולוו אוטובוסים הכריזה על השלב הבא בעתיד ייצור האוטובוסים שלה על ידי חתימה על מכתב כוונות עם MCV המצרית לייצור אוטובוסים חשמליים לשוק האירופי. MCV תהיה אחראית לייצור המרכב על השלדה המסופקת ממפעלי הייצור של וולוו בשוודיה. המשמעות היא שייצור השלדות יימשך במפעלי וולוו אוטובוס בבוראס וב-Udevalla.

בשנת 2022 הוצג הייצור המשותף הראשון בין וולוו ל-MCV במבחן הבינלאומי של Bus Euro באירלנד. הדבר הביא לכך שחברת MCV סיפקה עם וולוו מספר אוטובוסים ללקוחות בבריטניה, כגון מטרוליין (Metroline), לשירות במערכת התחבורה הציבורית של לונדון.

זו הייתה התחלה של שיתוף פעולה בין חטיבת האוטובוסים של וולוו ל-MCV (ייצור רכבים מסחריים). הכוונה היא ש-MCV תבנה מרכבים לאוטובוסים חשמליים לפלח העירוני והאזורי של השוק האירופי. הייצור הסדרתי מתוכנן להתחיל בקיץ 2024, ואספקת האוטובוסים החשמליים הראשונים של וולוו/MCV תהיה בתחילת 2025.

MCV תייצר תחת רישיון את וולוו 7900 החשמלי הסטנדרטי באורך 12 מטר (Volvo 7900 Electric) ואת וולוו מפרקי (Electric Artic 7900) עם שניים ושלושה סרנים. לפלח הבין-עירוני, וולוו אוטובוסים ו-MCV יעבדו יחד כדי לפתח מגוון ורסיות חשמליות.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן