הנעה חשמלית או גז?
מפעילות התחבורה הציבורית מהרהרות במעבר להנעה חשמלית, בעיקר בפלחי השוק של אוטובוסים תיירותיים ובין-עירוניים. רבים אינם מרוצים מתג המחיר הגבוה של הרכישה וממגבלות טווח הנסיעה של הסוללות החשמליות, ומעדיפים הנעה בגז טבעי
המהפכה החשמלית נראתה עד לא מכבר כעובדה מוגמרת. הרגולטורים דחפו לכיוון הנעה נקייה, ויצרני הרכב נהרו בכיוון המצופה מהם. אחת הסיבות העיקריות הייתה שיפור עצום בקיבולת החשמלית של הסוללה, ששיפר מאוד את טווח הנסיעה בלי להכביד מאוד על המשקל העצמי.
המהפכה החשמלית החלה דווקא בפלח השוק של האוטובוסים העירוניים. אלה נדרשים לנוע בשטח אורבני צפוף, ללא פליטת מזהמים וברמות רעש נמוכות. העבודה ביום איפשרה טעינת לילה אחת ונסיעה יומית ללא טעינה. בד בבד החליטו הרגולטורים לתת מענקי רכישה שמאפשרים למפעילי התחבורה הציבורית לרכוש אוטובוסים בעלות סבירה.
דווקא לנוכח התרחשויות אלו ניכרים בחודשים האחרונים סימנים שהענף אינו 'מתיישר' לפי המצופה ממנו. מכרזים גדולים לאוטובוסים שמונעים בגז טבעי יצאו לדרך, בעיקר בפלח השוק של אוטובוסים שמשמשים לנסיעות בינעירוניות ואוטובוסים תיירותיים.
יתרונות וחסרונות להנעה בגז טבעי דחוס
אוטובוסים חשמליים ואוטובוסים המופעלים בגז טבעי דחוס, CNG, הם למעשה חלופות נקיות יותר לאוטובוסים מסורתיים המונעים בדיזל, אך לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות.
היתרונות של האוטובוסים החשמליים באים לידי ביטוי בראש ובראשונה באפס פליטה מזהמת. האוטובוסים עצמם אינם מייצרים פליטות מזהמות מקומיות, ולפיכך הם אופציה ידידותית לסביבה, אבל יש פליטה מזהמת בתחנות הכוח שמייצרות חשמל. מצד שני, היעדר פליטות חשוב במיוחד באזורים עירוניים שמאוכלסים בצפיפות, שבהם זיהום אוויר הוא דאגה של ממש.
גם עלויות התפעול נמוכות יותר. החשמל בדרך כלל זול יותר מגז טבעי, ולאוטובוסים חשמליים יש פחות חלקים נעים, לפיכך עלויות התחזוקה נמוכות יותר.
האוטובוסים החשמליים הרבה יותר שקטים מאוטובוסים שמונעים בגז דחוס, והם מפחיתים את מפגעי הרעש בערים. לכך יש יתרון של ממש בעיקר בלילה.
היתרון האחרון קשור לנסיעה חלקה ונוחה: באוטובוסים חשמליים הנסיעה חלקה ונוחה יותר בזכות מומנט מיידי של המנועים החשמליים.
החיסרון המהותי ביותר של האוטובוס החשמלי קשור לעלות הרכישה הראשונית הגבוהה, בוודאי בהשוואה לאוטובוס מונע CNG. גם טווח הנסיעה המוגבל הוא חיסרון ממשי. טכנולוגיית הסוללה הנוכחית עדיין מגבילה את טווח הנסועה של האוטובוסים החשמליים בנסיעות בינעירוניות, לפיכך הם פחות מתאימים למסלולים ארוכים.
מתווספות לכך תשתיות הטעינה: זמינות עמדות הטעינה הציבוריות המתאימות לרכב כבד עדיין אינה מספקת באזורים רבים. מי שרוצה לגמוע מרחקים, נאלץ להתמודד עם זמן טעינה ארוך יותר. תדלוק אוטובוס ב-CNG קצר למדי, והדבר משפיע על היעילות ותפעולו הכלכלי.
מה עדיף? הבחירה הטובה ביותר תלויה בצרכים ובסדרי העדיפויות של מפעיל התחבורה הציבורית הספציפי. אוטובוסים חשמליים אידיאליים למסלולים קצרים, לסביבות עירוניות ולאזורים שבהם יש התמקדות ניכרת בקיימות סביבתית. אוטובוסים כאלה הם גם בחירה טובה בערים שבהן החשמל זול וקיימת תשתית טעינה מפותחת. מנגד, אוטובוסים המונעים ב-CNG הם אופציה טובה למסלולים ארוכי טווח, באזורים עם גישה מוגבלת לחשמל ולמי שמחפשים אלטרנטיבה משתלמת יותר לאוטובוסים בעלי מנוע הדיזל הוותיק.
גז טבעי דחוס או גז טבעי נוזלי
אם לא די בדילמת הבחירה בין חשמל לגז טבעי, הרי שיש בחירה נוספת, בין גז טבעי נוזלי לגז טבעי דחוס. CNG (גז טבעי דחוס) ו-LNG (גז טבעי נוזלי), שניהם דלקים מבוססי גז טבעי שמשמשים באוטובוסים כחלופות נקיות לדיזל. יש להם אותו מקור, אך הם שונים במידה רבה באופן האחסון ובאופן השימוש בהם.
קיימים הבדלים ניכרים בשיטות ההנעה, למרות ששתיהן מבוססות על גז טבעי. באוטובוסים שמונעים בגז טבעי דחוס (CNG), הגז מועבר למכלים בלחץ גבוה (בסביבות 3,000-3,6000psi). כיוון שכך, הגז מאוחסן בגלילים בלחץ גבוה, בדרך כלל על הגג או בתוך גוף האוטובוס.
בניגוד לטעינה החשמלית האיטית, התדלוק בגז מהיר, בדומה לפרק הזמן שאליו הורגלנו עם בנזין או סולר. החיסרון העיקרי הוא טווח הנסיעה הקצר יותר בהשוואה ל-LNG (גז טבעי נוזלי) עקב צפיפות אנרגטית נמוכה יותר. מנגד, עלות הרכישה הראשונית בדרך כלל נמוכה יותר מאשר LNG. יתרון נוסף הוא תשתית התדלוק הרחבה יותר.
אשר לאוטובוסים המונעים ב-LNG (גז טבעי נוזלי), כדי להגיע למצב הצבירה הנוזלי חייבים לקרר את הגז הטבעי לטמפרטורות נמוכות מאוד (-260 מעלות פרנהייט) וללחץ נמוך. האחסון בטמפרטורות האלו קשוח. נדרשים מכלים קריוגניים מבודדים לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה. גם תהליך התדלוק איטי יותר בשל הצורך להעביר נוזל קריוגני.
היתרון הגדול ניכר בטווח הנסיעה הארוך יותר, כאמור עקב צפיפות אנרגטית גבוהה יותר.
עלות הרכישה הראשונית יקרה בדרך כלל, וגם תשתיות התדלוק פחות מפותחות. למעשה הן מצומצמות מאוד בשל מיעוט כלי הרכב שמונעים בגז טבעי נוזלי. כאן נכנסת לתמונה שאלת הביצה והתרנגולת: קשה לגרום לתחנות תדלוק להקים תשתית יקרה מאוד הנדרשת לאחסון ותדלוק של של כלי הרכב האלו.
נשאלת השאלה, איזו שיטת הנעה עדיפה? הבחירה בין CNG ל-LNG תלויה בצרכים ובסדרי העדיפויות הספציפיים של מפעיל התחבורה, בין שהוא ציבורי ובים שהוא פרטי, ובמאפייני הנסיעות הצפויות. אוטובוסים המונעים ב-CNG מתאימים לאזורים עירוניים עם מסלולים קצרים יותר וגישה לתחנות תדלוק CNG. עלויות הדלק נמוכות יותר, וזמני התדלוק מהירים יותר.
אוטובוסים המונעים ב-LNG מתאימים יותר למסלולים ארוכי טווח ולאזורים שבהם טווח ארוך יותר חיוני. יש להם צפיפות אנרגטית גבוהה וטווח ארוך, אך עלויות הדלק גבוהות יותר ותשתית התדלוק פחות מפותחת.
בשורה התחתונה, הן אוטובוסים המונעים ב-CNG והן אוטובוסים המונעים ב-LNG הם חלופות נקיות יותר לאוטובוסים מסורתיים המונעים בדיזל, אך הם פחות נקיים מאוטובוסים חשמליים (היעילות האנרגטית הטובה של ההנעה החשמלית גורמת לפחות זיהום שנוצר בתחנות הכוח - במדידה השוואתית לק"מ נסיעה).
סקניה: גז טבעי נוזלי באוטובוסים תיירותיים
בחטיבת האוטובוסים של סקניה מאמינים בשילוב מיוחד באוטובוסים המיועדים לתיירים. מדובר בהנעה היברידית שבה הכוח מופק ממנוע שפועל על גז טבעי דחוס ( LNG) עם הנעה היברידית חשמלית. ההנעה ההיברידית תכלול גם אפשרות של פלאג-אין לטעינה חשמלית בלילה.
נראה שסקניה מהמרת על טכנולוגיית LNG בסגמנט התיירותי. בתערוכת IBE Intermobility & Bus Expo שהתקיימה ברימיני שבאיטליה, התווה רוברטו קלדיני, מנהל חטיבת האוטובוסים של סקניה במדינת המגף, את התוכניות השאפתניות של החברה לשנים הקרובות: התוכנית של סקניה להרחיב את מערך האוטובוסים המונעים ב-LNG, האפשרות לספק אוטובוסים חשמליים בשיתוף מפתחי גוף (בהם איריזר) ועבודות מתמשכות לפיתוח אוטובוס היברידי.
אחת מנקודות המפתח העיקריות באסטרטגיה של סקניה היא הרחבת היצע ה-LNG (גז טבעי נוזלי) שלה על פני כל מערך רכבי התיירים שלה. לאחר הצגת כלי רכב מונעי LNG בדגם Touring בעל שלושת הסרנים, סקניה הופכת כעת את LNG לזמין בכל מגוון הדגמים שלה לתיירים, כולל דגמי Beulas Glory הדו-קומתיים.
טכנולוגיית LNG משמשת פתרון ביניים למפעילי תחבורה ציבורית המבקשים להפחית פליטות תוך מעבר לחלופות נקיות בעלות אפס פליטות. סקניה כבר רושמת הצלחה בהזמנות לאוטובוסים המונעים ב-LNG המשותפים לה ולאיריזר, שאמורים להיכנס לשירות עם Flixbus איטליה בשבועות הקרובים.
שלדה חשמלית עם קסטרוסואה, ולא רק
מלבד LNG, סקניה מתקדמת בפיתוח של אוטובוסים חשמליים עם דגש ביצירת פתרונות גמישים הניתנים להתאמה אישית על ידי מפתחי גוף למיניהם. בחברה לא מתחילים בתצורת הרצפה הנמוכה העירונית באורך של 12 מטר. בחברה טוענים שיש לה פלטפורמת שלדה מתאימה. הכוונה היא להתקדם להינע חשמלי גם בסגמנטים נוספים.
בתערוכת IBE Expo הציגה סקניה דגם של אוטובוס חשמלי בשיתוף חברת קסטרוסואה, חברה גדולה העוסקת במרכב העילי בספרד. הדגם הזה מיועד תחילה לשוק הספרדי. השלדה החשמלית של סקניה אינה בלעדית לקסטרוסואה. היא תוכננה להתאמה וניתנת לשימוש עם מפתחי גוף אחרים, בהם איריזאר.
אוטובוס מדגם Scania Touring זכה לאחרונה בפרס 'אוטובוס בר-קיימה' לשנת 2025. גרסה זו של סקניה טורינג (LBG/LNG) יכולה לפעול הן על גז טבעי והן על ביוגז נוזלי (LBG), או על תערובת של שניהם. הדבר מאפשר מעבר חלק לביוגז. כאשר הוא מופעל על ידי האחרון, הוא מספק פתרון מעגלי ובעל כדאיות כלכלית לתחבורה בינעירונית בת-קיימה יותר כיום. לגרסה החדשה מנוע גז בנפח 13 ליטר בעל 410 כ"ס (302 קילוואט) ומומנט של 2,000 ננומטר עם יעילות שמאפשרת למשתמשים להוזיל את עלויות הדלק. עם אפשרות הטנק הסטנדרטית, האוטובוס מספק גם טווח נסיעה של יותר מ-1,000 ק"מ.
Scania Touring מספקת כוח, מומנט וטווח השווים לאלה של אוטובוס מונע דיזל. יש פחות רמות רעש ופחות עלויות תפעול. בשילוב עם יתרונות הקיימות של שימוש בביוגז, הפתרון יוצא דופן ומתאים גם לפעולות למרחקים ארוכים יותר.
ביוגז הוא דלק נטול מאובנים ומתחדש, המציע הפחתת פליטת CO2 של עד 90 אחוז בהשוואה לסולר מנקודת מבט 'בין הגלגלים'. יש לו גם יתרונות אחרים לפיתוח בר-קיימה. על ידי הפקת דלק מקומית, ערים ועיריות יכולות ליצור מקומות עבודה, לטפל בבעיות ניהול פסולת, לשפר את אבטחת האנרגיה ולהחזיר לאדמה הן פחמן והן חומרים מזינים.
במבט קדימה, סקניה מפתחת גם פלטפורמת פלאג-אין היברידית חדשה לאוטובוסים תיירותיים, אשר תאפשר למפעילים להפעיל רכבים במצב חשמלי מלא למרחקים של עד 60-50 קילומטרים - אידיאלי לכניסה למרכזי ערים ולהימנעות מדמי גודש או מעמלות הקשורות בפליטות.
מכרז ל-730 אוטובוסים שמונעים בגז
מפעילת התחבורה הציבורית האיטלקית מקסי (Maxi) פתחה לאחרונה ארבעה מכרזים גדולים לאספקה של 730 אוטובוסים שמונעים בגז טבעי דחוס (CNG) ובגז טבעי נוזלי (LNG). היצרניות שניגשו למכרזים הן סקניה, איווקו, אוטוקאר, סולאריס, טרויאני (דילר מקומי), BMC, מנאריני (Menarini) וטמסה. מדובר במכרזים ל-730 כלי רכב מונעי גז בשווי כולל של 470 מיליון יורו. רק 90 יחידות הן לאוטובוסים שמונעים בגז טבעי נוזלי.
באופן כללי, ההשקעות באיטליה באוטובוסים המונעים בגז נמצאות במגמת עלייה:
למכרז הראשון - 80 אוטובוסים עירוניים המונעים בגז טבעי דחוס, CNG - החברה היחידה שהגישה הצעה הייתה איווקו.
למכרז השני - עם 110 יחידות באורך 10.5 מטר, בהם אוטובוסים עירוניים המונעים ב-CNG - הוגשו 3 הצעות: איווקו, מנאריני ואוטוקר.
המכרז השלישי, המסיבי ביותר, כלל 450 יחידות, מתוכן 250 יחידות Class I ו-200 יחידות CNG באורך 12 מטר. ל-250 הרכבים הראשונים הוגשו 4 הצעות - איווקו, מנאריני, אוטוקר, סולאריס וגם טרויאני; ולמכרז של 200 יחידות (Class II) - דגמים שמיועדים לנסיעות פרבריות - ניגשו איווקו ואוטוקר.
למכרז הרביעי והאחרון, של 90 אוטובוסים, גם הם באורך 12 מטר בדרגה II, אבל עם הנעת LNG (גז טבעי נוזלי), ניגשו שני מתמודדים: סקניה ו-Menarini.