מגה הסעות
כתבות
מגה הסעות פלוס
לעמוד קודם

חידושים ירוקים מתערוכת האוטובוסים בבריסל

יצחק דוידוף |  
12/11/2023
זמן קריאה: 10 דק'

תערוכת האוטובוסים בבריסל 2023 - הכול כל כך דומה, אבל מאוד שונה. כזכור, בשנת 2020 התערוכה לא התקיימה בשל משבר הקורונה. שלוש שנים בלבד חלפו מאז, ומי שמגיע לתערוכת האוטובוסים הגדולה בעולם מגיע למציאות אחרת לגמרי. התערוכה הועתקה לבריסל, והאוטובוסים החשמליים ממקדים את מרב תשומת הלב. לכל הנוכחים ברור שימיהם של האוטובוסים שמונעים בדיזל ספורים בשל דרישות רגולטוריות ותמיכה מסיבית של ממשלות ועיריות בהצטיידות במערך הסעה נקי ובר-קיימה.

בד בבד עלויות הייצור של האוטובוסים החשמליים יורדות, עלות החשמל נמוכה בהרבה ממחיר הסולר, וישנם חידושים טכנולוגיים עצומים בתחום הסוללות, שמאפשרים לאוטובוסים טווח נסיעה שעובר את רף ה-500 ק"מ. כשמשלבים את כל הנתונים האלו, קל להבין למה דווקא פלח השוק של האוטובוסים (והאוטובוסים העירוניים בפרט) צועד בראש המחנה, עם מעבר המוני לתחבורה ציבורית נקייה.

נתונים

במחצית הראשונה של 2023 נמסרו באיחוד האירופי (כולל בריטניה ושוויץ) 2,567 אוטובוסים חשמליים. מדובר בצמיחה מרשימה של 45%. יותר משליש משוק האוטובוסים העירוניים (37.5%), ברמה האירופית, מתבסס על אוטובוסים בעלי אפס פליטה (עם סוללות חשמלית ותאי דלק). הגידול בנתח האוטובוסים העירוניים בעלי ההנעה החלופית (סוללה חשמלית, גז טבעי דחוס, תאי דלק והנעה היברידית) נראה בימים אלה כבלתי ניתן לעצירה, עם נתח שוק במסירות של 73.5%, בהשוואה ל-64.5% בשנה שעברה.

תערוכת Busworld Europe היא התערוכה המובילה בעולם לתעשיות המיניבוסים, האוטובוסים והאוטובוסים התיירותיים. התערוכה 'חזרה לחיים' במהדורה ה-26 לאחר הפסקה של ארבע שנים בעקבות הקורונה. התערוכה הוכיחה את עצמה השנה כהצלחה גדולה, עם שטח תצוגה מרשים של 75,000 מ"ר. לאירוע הגיעו 40,120 מבקרים מ-111 מדינות, והוא אישר מחדש את מעמדו כגולת הכותרת של התעשייה העולמית. התארחו קרוב ל-350 חברי עיתונות המייצגים 44 מדינות - הדבר הדגיש את משמעות האירוע בעולם התחבורה.

אחד ההיבטים המדהימים של מהדורה זו היה קו המציגים המרשים. בתערוכה הוצגו 75 יצרני אוטובוסים - עלייה ניכרת לעומת 66 שהוצגו בתערוכה הקודמת בשנת 2019. בסך הכול, 526 מציגים מ-38 מדינות הציגו את החידושים שלהם, 182 הם מצטרפים חדשים. בין המדינות המובילות שהשתתפו היו טורקיה עם 96 חברות, גרמניה עם 79 חברות וסין עם 61 חברות.

בתוך אולמות התערוכה הוצגו 222 דגמי רכב שהציגו את ההתקדמות האחרונה בטכנולוגיית האוטובוסים. 29 כלי רכב הוצבו בחוץ להדגמות, ואיפשרו למבקרים חוויה מעשית עם הדגמים והמאפיינים העדכניים ביותר. הורגש חסרונן הבולט של קמינס, מרצדס, BYD, מאן, VDL, ZF היטאצ'י (מערכות אנרגיה), יוטונג, Webasto, איווקו, Ebusco, אוטוקאר, קרסאן, איריזאר, MCV (יצרנית המרכבים של וולוו) ועוד.

בשורה התחתונה, תערוכת Busworld Europe סימנה חזרה מוצלחת לבמה העולמית וקבעה שיאים חדשים מבחינת גודל, נוכחות ומציגים. מספר המציגים והמבקרים המקצועיים אישר מחדש את המוניטין של התערוכה כאירוע רצוי לתעשיית האוטובוסים, והיא שוב סיפקה פלטפורמה לחדשנות, שיתוף פעולה וצמיחה.

 

תחרות: אוטובוס בר-קיימה

תחום ההנעה החשמלית, בין שהיא מבוססת על סוללות ובין שהיא מבוססת על המרת מימן לאנרגיה חשמלית, משך את מרב תשומת הלב בתערוכה. למרות שדיזל עדיין שולט במכירות, לכל ברור שבתערוכה הבאה, באוקטובר 2025, ידם של האוטובוסים החשמליים תהיה על העליונה.

מארגני התערוכה החליטו להפגין את העוצמה של ההנעה החשמלית באמצעות תחרות בין היצרנים שבמרכזה אוטובוס בר-קיימה בקטגוריות ההסעה למיניהן. בקטגוריית 'האוטובוס העירוני' הוכתר דגם Lion City 10 E מבית מאן. הדגם הוכתר כמנצח לשנת 2024 מתוך הכרה במאמצים הטכנולוגיים של היצרן ובנתח השוק ההולך וגדל שלו בסגמנט האוטובוסים נטולי הפליטות.

בקטגורית 'האוטובוס הבינעירוני' הוכתר Crossway LE של איווקו שהושק לאחרונה, וכבר זכה ליהנות מפירות הניצחון. הדגם, שעבר שדרוג מקיף הן מבחינה חזותית והן מבחינה טכנולוגית, מציג לדברי השופטים את "העתיד של מערכת הנעה אפס פליטות בתחבורה בין עירונית".

 

 

 

בקטגורייה 'האוטובוס התיירותי' הופנה אור הזרקורים ל-SETRA TopClass S 515 HDH, דגם יוקרתי ומפואר, המוכר בזכות הנוחות היוקרתית ותכונות הקיימות שלו. מאפיינים האלו גרמו לחבר השופטים לבחור בדגם המיוחד, המותאם לנסיעות נוחות ובטוחות באוטובוס.

טכנולוגיית סוללות ומימן

מערכות האנרגיה ברחבי העולם עוברות בשנים האחרונות שינוי מהותי. הרצון להפחית את פליטת CO2 מחייב את כולם להפחית את התלות בדלק שמופק מנפט, ובד בבד נדרשים פתרונות כוח מגוונים יותר לצרכי ענף התחבורה. חלק מהחברות בחרו לעמוד בחזית ומשקיעות סכומי עתק כדי לתכנן ולספק תובלה חשמלית נקייה מפליטות, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות של סוללות ותאי דלק. עם זאת, בדרך כלל לא מובן משחק הגומלין בין סוללות לתאי דלק, איזו טכנולוגיה עדיפה, למי ומתי.

היה נראה שהשיפורים הטכנולוגיים בסוללות הכריעו את המלחמה. יצרני המשאיות והאוטובוסים כבר מדברים במונחים של טווח נסיעה של יותר מ-500 ק"מ בין טעינות. בל נשכח שבשביל לראות את התמונה השלמה יש להוסיף מארז סוללות כבד ויקר.

למאן מסירות נאות באירופה

מאן השיגה ציון דרך חשוב. באמצע חודש ספטמבר ירד מפס הייצור האוטובוס החשמלי ה-1,000 במספר מדגם Lion City E, שזכה כאמור בפרס הקיימות בתערוכה. האוטובוס מיוצר במפעל של מאן ב-Starachowice שבפולין. האוטובוס ה-1,000 יגיע בהמשך למדריד, שכן מפעילת התחבורה הציבורית Auto Periferia S.A, חברה בת של קבוצת Grupo Ruiz הספרדית, הזמינה את הרכבים. כיום מאן מדורגת במקום השני בשוק האוטובוסים החשמליים.

 

 

 

במהלך התערוכה החברה הודיעה על הסכם שנחתם עם מפעילת התחבורה הציבורית הנסה (Hansea). נכון לעכשיו הנסה מפעילה 90 אוטובוסים חשמליים של מאן, ועד סוף 2023, יותר מ-100 כלי רכב חשמליים יהיו בשירות. החוזה החדש כולל גם מסירה של מספר אוטובוסים מדגם Lion City 10 E. אוטובוס קומפקטי שאורכו 10.5 מטרים משמש לשירותי אוטובוס 'על פי דרישה'.

סולריס: אוטובוסים עם הנעה נקייה

מנכ"ל יצרנית האוטובוסים סולריס הציג בתערוכה סקירה מספרית של מיקומה של החברה בענף. בהשוואה של המחצית הראשונה של 2022 ל-2023, סולריס הניבה צמיחה של 45%. 77% מכלי הרכב שנרשמו ב-2023 היו אוטובוסים שאינם מונעים בדיזל (חשמלי, מימן, טרולי או היברידי). הנתונים מציבים את סולריס במקום הראשון מבחינת אוטובוסים עירוניים באירופה, עם נתח שוק של 16.4% מהרישומים החדשים.

לנוכח החשמול של התחבורה הבין-עירונית, סולריס הקימה חטיבה חדשה. פיתוח חדש נוסף היה צעד לכיוון יבשת אמריקה ​​עם בדיקה בפעולה אמיתית בוונקובר שקנדה, שעל פיה הטכנולוגיה האירופית מתפקדת באותה מידה בצפון אמריקה. במפעל הותקנה עמדת טעינה חדשה לגמרי לאוטובוסים חשמליים ונבנה אולם ייצור מיוחד ונפרד לבניית אוטובוסים המונעים במימן בתנאים הבטוחים ביותר.

חומרים וטכנולוגיה מתפתחים מהר, ולכן נחוצים שיפורים מתמשכים. מלבד זאת משוב ממפעילים שנוהגים ברכב חשמלי הוא מכרה זהב של מידע, וגם דרישות הלקוחות משתנות. לדוגמה, לעיתים קרובות נדרש יותר מקום לכיסאות גלגלים או לעגלות בחלק האחורי של אוטובוסים מפרקיים, ובקווים ארוכים אנשים דורשים יותר מושבים. הצלחתם של קווים מסוימים מצריכה אוטובוסים מפרקיים במקום סולו.

נראה שסולריס קשובה לצרכים והציגה שני אוטובוסים חדשים בתערוכה.

הודות לסוללות בצפיפות גבוהה של עד 800 קילו-וואט, לדגם Solaris Urbino 18 Electric יש כעת טווח נסיעה של יותר מ-600 ק"מ ב-SORT II, ​​וזה די והותר ל-line out של יום שלם. ביטול המנוע (MV1) פינה מקום לשישה מושבים נוספים, ומקום נוסף על הגג איפשר ליותר מודולים של סוללה בשעת הצורך. הקיבולת הכוללת של האוטובוס המפרקי היא 145 נוסעים. עלות הייצור של האוטובוס יורדת, וכך גם העלות התפעולית של המפעיל. לטעינה זמינים גם פנטוגרפים (טעינה מקו מתח עילי) מעל ציר ההיגוי, ויש תקע מחבר בחלקים הקדמי, האחורי, השמאלי או הימני של האוטובוס. סולריס מייצרת את הסוללות באופן מקומי כך שנמנעת תלות, והדבר גם תומך בכלכלה המקומית.

החידוש השני הוא אוטובוס מימן בגרסת מפרקים של 12 מטר ו-18 מטר. כיום פועלים באירופה כ-350 אוטובוסים המונעים במימן H². אחד מכל שלושה מהם נושא את הלוגו של סולריס. לאוטובוס המפרקי באורך 18 מטר יש תא דלק של 100 קילוואט ושמונה מכלי-מימן ל-50 ק"ג מימן. הסוללות תומכות ביציאה ומופעלות בחלקן על ידי החזרת אנרגיה בעת בלימה. האוטובוס יכול לנסוע יותר מ-600 ק"מ בתדלוק יחיד, וזה די והותר לפעילות של יום שלם. מלבד 140 הדגמים שכבר נמסרו, 450 אוטובוסים נוספים המופעלים על ידי מימן כבר נמצאים בצבר ההזמנות ויסופקו בשנתיים הקרובות.

לטמסה עשרה אוטובוסים חשמליים ומימן

יצרנית האוטובוסים טמסה (TEMSA) ניצלה את הבמה בתערוכת האוטובוסים בבלגיה כדי לחשוף את מעמדה כחלוצה במעבר של שוק הרכב המסחרי לכיוון אפס פליטות. על הבמה בבריסל הוצגו שלושה דגמים, מתוך מערך כולל של עשרה כלי רכב חשמליים ומימן. טמסה גם סימנה רגע פורץ דרך בחשיפת אוטובוס המימן הבין-עירוני שלה, פרויקט שיתופי עם חברת CaetanoBus. האוטובוס הזה מסוגל לעבור מרחק של 1,000 קילומטרים בטעינה יחידה, והשקת הבכורה הראשונה שלו הייתה בתערוכת האוטובוסים בבריסל. בד בבד נפגשו נציגי טמסה בתערוכה עם בעלי עניין בתעשיית הרכב המסחרי.

החברה הציגה בדוכן שלה שלושה דגמים של אוטובוסים בעלי אפס פליטות.

לצד האוטובוס החשמלי Avenue Electron הציגה טמסה את LD SB E, האוטובוס הבין עירוני החשמלי הראשון באירופה. טמסה גם חשפה לראשונה את האוטובוס הבין-עירוני המונע במימן אשר פיתחה בשיתוף CaetanoBus, אחת מיצרניות רכבי המימן המובילות באירופה. פרויקט אוטובוס המימן ישלב את טכנולוגיית תאי הדלק של טויוטה המשמשת ב-CaetanoBus באוטובוסים העירוניים שלה עם הידע של מהנדסי טמסה באוטובוסים חשמליים ובינעירוניים. הטכנולוגיה שתשולב באוטובוס בפלטפורמת TEMSA HD נועדה לספק לאוטובוס טווח משוער של 1,000 קילומטרים על טנק יחיד, תוך התחשבות בתנאים של הדרך והגיאוגרפיה. הרכב צפוי להיכנס לייצור המוני בשנת 2025.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתערוכה אמר מנכ"ל טמסה, Tolga Kaan Doğancıoğlu, ואמר כי החברה חלוצה בתחבורה ללא פליטות בכל האזורים שבהם היא פועלת הודות למודלים עסקיים המתמקדים בקיימות. הוא הצהיר כי החברה מפגינה את המחויבות שלה לקיימות עם מגוון של עשרה מוצרים - שמונה רכבים חשמליים ושני רכבים המונעים במימן. יתרה מזו, טמסה משפרת ללא הרף את התהליכים והמודלים העסקיים שלה תוך התמקדות בקיימות ושיתוף פעולה עם פלטפורמות גלובליות כגון CDP, SBTi, Global Compact ו-Ecovadis.

 

 

 

Doğancıoğlu הדגיש גם את ההישג האחרון, שבסיסו הוא הכתרת טמסה כחברה השישית בעולם שמקבלת אישור EPD (הצהרת מוצר סביבתי) לאוטובוס מדגם Avenue Electron. לדבריו, משנת 2021 (שנחשבת נקודת המוצא של החברה) השיגה טמסה הפחתה ניכרת של 19 אחוז בצריכת המים הנחוצה לייצור של כל רכב, והפחתה יוצאת דופן של 29 אחוז בפליטות מזהמות. נכון לעכשיו החברה רוכשת את כל החשמל המשמש במיתקן הייצור של טמסה ממקורות אנרגיה מתחדשים.

מנכ"ל טמסה ציין שהחברה מקצה כחמישה אחוזים מההכנסות השנתיות שלה לפעילויות מחקר ופיתוח (R&D), מחויבות שהיא שומרת ללא קשר לדינמיקה המשתנה ללא הרף בכלכלה העולמית. בדרך זו החברה משפרת את תהליכי הייצור ומרחיבה את היקף המודלים העסקיים הנקיים שלה. נכון לעכשיו יותר מ-50 אחוזים מכל יוזמות המו"פ שלה קשורות ישירות לקיימות. אבל ההתמקדות בקיימות אינה סובבת רק סביב חדשנות ויעילות. בהתאם למפת הדרכים המקיפה של הקיימות של החברה, המקיפה את כל ההיבטים של סביבה, חברה וממשל, טמסה יוזמת פרויקטים חלוציים שמתעדפים יתרונות חברתיים.

החברה נעשתה 'חברת ניידות חברתית' המייצרת 14 יחידות תועלת חברתית על כל יחידת השקעה אחת הודות לפרויקטים למופת בתחומים אמנות, ספורט וספרות, ציין המנכ"ל.

טמסה מחזקת את הנוכחות שלה בשוק העולמי ברציפות. בשנת 2023 השיגה ביצועי צמיחה של 30 אחוז בצפון אמריקה - שוק העדיפות המוביל של החברה, והגדילה את נתח השוק באזור זה כמעט ב-20 אחוז. הושגו נתוני צמיחה של 171 אחוזים באזור EMEA ו-77 אחוזים במערב אירופה. בעולם יש לה ביצועי צמיחה של 61 אחוז. כל זה על בסיס יורו.

בטמסה טוענים, כי הגורם העיקרי לכל ההישגים האלו הוא גישה מכוונת לקוח והוליסטית, מתהליכי הייצור לשיווק, דרך מכירות ועד שירותים לאחר המכירה.

אוטובוס היברידי המונע במימן לאיווקו ויונדאי יחד

יצרנית הרכב המובילה בדרום קוריאה, יונדאי מוטור, ויצרנית המשאיות האיטלקית איווקו, מגבירות את השותפות העסקית שלהן באמצעות האוטובוס החשמלי E-WAY H2 המונע בתאי דלק (מימן). שתי השותפות הציגו את האוטובוס העירוני שפותח יחד בבמה הבינלאומית של תערוכת Busworld Europe 2023.

E-WAY H2 הוא תוספת למערך האוטובוסים המונעים במימן. לרכב המסחרי יש מנוע חשמלי חזק של איווקו ומערכת תאי דלק HTWO המתקדמת של יונדאי. E-Way H2 הוא אוטובוס עירוני בעל רצפה נמוכה באורך 12 מטר המצויד במנוע חשמלי חזק בהספק של 310 קילוואט ובמערכת תאי דלק. המנוע מסופק על ידי HTWO, מותג עסקי מבוסס מערכת תאי דלק של קבוצת יונדאי מוטור. עם ארבעה מכלים שלכולם יחד אחסון של 7.8 ק"ג מימן וחבילת סוללות אחת של 69 קילו-וואט מבית FPT Industrial - מותג של קבוצת איווקו המתמחה בטכנולוגיות הינע, לרכב טווח נסיעה של 450 ק"מ בתנאי פעולה רגילים.

את האוטובוס אפשר לתדלק במימן, ואפשר גם לטעון את הסוללה בחיבור חשמלי. במערכת זו, שפיתחה איווקו, ניצב רעיון היברידי שמשלב חשמל עם מימן. האמצעי הזה לא רק מייעל את אופן טעינת הרכב, אלא גם עוזר למערכת הסוללות המובנית ולמערכת תאי הדלק להשיג את היעילות והעמידות הגבוהות ביותר. הדגם מיוצר במפעל באנונאי שבצרפת וב-Fogia שבאיטליה.

בפועל, יונדאי היא חלוצה בטכנולוגיית מימן כבר 25 שנה, והיא המובילה המוכחת בשטח של ניידות תאי דלק מימן ותחבורה מסחרית ברחבי העולם. יצרנית הרכב הקוריאנית היא אחד מעמודי התווך להשגת חברה בת-קיימה.

נשיא היחידה העסקית של אוטובוסים בקבוצת איווקו מסר: "E-Way H2 מופעל על ידי מימן. אבן דרך זו במסע הקיימות שלנו היא תוצאה של שיתוף פעולה מוצלח עם חברת יונדאי מוטור ומלמדת כי על ידי שילוב כוחותינו, אנו יכולים לטפח מערכת תחבורה לאנשים ידידותית לסביבה, שעוזרת להילחם בשינויי האקלים ויוצרת עתיד בריא יותר לדורות הבאים."

 

 

BYD: חגיגה של חשיפות

יצרנית האוטובוסים הסינית BYD ניצלה את במת התערוכה העולמית כדי להציג לראשונה שני אוטובוסים חשמליים חדשים לצד שני דגמים קיימים באירופה: BYD eBus B19 (באורך 18.75 מ') ו-BYD eBus B15 (באורך 15 מ').

ההשקה הבינלאומית הייתה של דגמים BYD eBus B12 והאוטובוס התיירותי BYD-UNVI DD13 בעל מפלס דו-קומתי. החידוש הטכנולוגי שמשך את תשומת הלב היה באוטובוס מדגם eBus B12, האוטובוס הראשון שמשתמש בסוללות תרכובת הלהב החדשות מסוג Lithium Iron Phosphate Blade Battery. הסוללות שולבו באופן מודולרי בקרבי שלדת האוטובוס, כשהן מביאות לרמה חדשה של בטיחות ויעילות אנרגטית וטווח נסיעה משופר. טכנולוגיה זו של שלדת סוללות להב משתמשת גם בבקר חדש, עם טכנולוגיית סיליקון קרביד, וזאת עם שני מנועים המותקנים ישירות על בית הגלגל.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן