מגה הסעות
כתבות
מגה הסעות פלוס
לעמוד קודם

מתקדמים לטכוגרף דיגיטלי בישראל

כמעט 20 שנה הטכוגרף הדיגיטלי קיים באירופה, ועד כה טרם אומץ בישראל מסיבות שונות ומשונות, למרות תרומתו המוכחת לבטיחות התובלה. בכתבה זו: התפתחויות אחרונות בישראל לקראת אימוץ הטכוגרף הדיגיטלי

דוד יששכר |  
20/08/2024
זמן קריאה: 8 דק'

האם אנו בדרך לסיום של שני העשורים האבודים בתחום הטכוגרף הדיגיטלי? לאחרונה נרשמה התקדמות ממשית בהטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ואוטובוסים חדשים, והמטרה היא להגביר את הבטיחות בדרכים.

הרבה מאוד מאבקים מתרחשים באירופה ובישראל כדי ליצור את האיזון המתאים בין הזמן שמוקדש לנהיגה לבין הזמן שמוקדש למנוחת הנהג. לעומת חברות התובלה שדוחפות להגדלת מספר שעות הנהיגה ולהעלאת תפוקת הנהגים - מה שבא לידי ביטוי בהכנסות, יש דרישה להפחתת שעות הנהיגה כדי לשפר את בטיחות התובלה בכבישים.

כידוע, כושר הריכוז של הנהג פוחת ככל שחולפות השעות, העצבנות גדלה, והתוצאה היא פגיעה ברמת הבטיחות. לכך יש להוסיף את מעורבותם הגבוהה של כלי הרכב הכבדים בתאונות דרכים קשות וקטלניות, שמקורן בממדים הפיזיים (גודל ומשקל) של כלי הרכב האלו. על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים, משאיות כבדות מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי שלושה מכלי רכב פרטיים, ומשאיות שמשקלן יותר מ-34 טונות ואוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי שישה מכלי רכב פרטיים.

כדי להבטיח שהאינטרסים הכספיים לא יבואו על חשבון הבטיחות, נחקקו במרבית מדינות העולם תקנות המגבילות את שעות הנהיגה והמכתיבות שעות הפסקה ברמת הנהיגה היומית והשבועית. בישראל זאת תקנה 168 לתקנות התעבורה.

כבר בשנות ה-90 אימצה ישראל את התקינה האירופית, המחייבת התקנת טכוגרף בכל כלי רכב כבד. המכשיר מותקן במשאיות ובאוטובוסים, ומנטר את מהירות הנסיעה ושעות הפעילות של הנהג. מדובר במעין "קופסה שחורה" המותאמת לרכבים כבדים, וייעודו המרכזי הוא להבטיח כי הנהג אינו חורג משעות העבודה המותרות על פי חוק. המכשיר גם מאפשר לדעת מה הייתה מהירות הרכב במקרה של תאונה, וכך לקבוע את מידת אשמתו של הנהג.

בנקודה זו נכנס לתמונה הטכוגרף הדיגיטלי.

הטכוגרף של האיחוד האירופי הוא מכשיר הקלטה דיגיטלי שהשימוש בו חובה לכל רכבי המשא והאוטובוסים הרשומים באיחוד האירופי. הוא מתעד אוטומטית את זמן הנהיגה, זמני המנוחה ופעילויות אחרות של הנהג. הטכוגרף נועד למנוע עייפות נהגים ולוודא שהנהגים עומדים בתקנות זמן הנהיגה והמנוחה של האיחוד האירופי. האיחוד מחייב להתקין טכוגרף דיגיטלי בכל רכב שמשקלו יותר מ-3.5 טונות ובכל כלי הרכב שמשקלם יותר מ-2.5 טונות ומשמשים לתחבורה בינלאומית.

על אף שהוא מחויב באירופה כמעט 20 שנה(!), בישראל, שהודיעה על היצמדותה לתקינה הזאת, הטכוגרף הדיגיטלי עדיין לא יצא לדרך. מחדל רגולטורי ולחצים מאחורי הקלעים של גופים אינטרסנטיים, מנעו עד כה את האכיפה המתקדמת.

עוד ב-2005 קבעה ועדת שיינין שכחלק מהרפורמה בתחום הבטיחות, יש לאמץ את הטכוגרף הדיגיטלי מוקדם ככל האפשר. הממשלה קיבלה את כל המלצותיה, אך דבר לא יושם עד לחקיקה החדשה, שגם היא צריכה להיות מאושרת בנפתולי החקיקה הסופיים.

במרוצת השנים קמו כל מיני ועדות וגופים, ממשלות באו והלכו, שרי תחבורה התחלפו, ואפילו מבקר המדינה התערב, אבל משרדי התחבורה והמשפטים לא מצאו דרך לאפשר לאומת ההייטק לאמץ את הטכוגרף הדיגיטלי. כל שנה נהרגים ונפצעים מאות בתאונות שבהן מעורבים כלי הרכב הכבדים. אימוץ מלא של הטכוגרף הדיגיטלי הוא בדיוק המתכונת לשינוי.

 

חקיקה חדשה בישראל

אחרי אין סוף עיכובים אישרה הכנסת לאחרונה, עדיין רק בקריאה ראשונה, את התיקון לתקנות התעבורה, המאפשר פיקוח ואכיפה של פעילות הנהג והרכב באוטובוסים ובמשאיות שמשקלם יותר מ-8 טונות, באמצעות הנפקת מידע שנאגר בטכוגרף.

החקיקה החדשה תאפשר למדינת ישראל להצטרף להסכם AETR של האיחוד האירופי. מעתה יתאפשר להאיץ את תהליך ההחלפה של מכשירי הטכוגרף האנלוגי, שייצורם הופסק, בטכוגרף הדיגיטלי, שיאפשר לנהגים, למעסיקיהם ולגורמי האכיפה, לצפות באופן פשוט ונגיש בנתוני הנסיעה, ויחליף את המכשירים האנלוגיים המיושנים שתעדו את הנתונים על גבי דיסקיות.

בחודש נובמבר אישר מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן התקשרות עם ספק טכנולוגיה מוביל להטמעת מכשירי טכוגרף דיגיטליים בכל משאית ואוטובוס חדשים העולים על כבישי הארץ. ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת NESS E.S כולל שירותי תפעול, ייצור והפצה של כרטיסים חכמים, והקמת מערכת מחשוב הנדרשת להטמעה והפעלה של מערכת הטכוגרף הדיגיטלי. הוא מספק מעטפת טכנולוגית תומכת להטמעת הציוד המתקדם.

בד בבד גיבש משרד התחבורה תוכנית מקיפה להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים, הכוללת חתימה על אמנה בין ישראל לאיחוד האירופי, כמתחייב מהתקינה האירופית, ותיקוני חקיקה לאכיפה באמצעים דיגיטליים מתקדמים ואמינים. התקנות, המתבססות על התקינה האירופית, יתרמו לייעול ושדרוג של הפיקוח על נהגים מקצועיים וציי רכב.

המשרד גם נערך לקביעת דרישות למכללות להכשרת נהגים מקצועיים, לגופי הפיקוח ולמעבדות לתיקון וכיול של מכשירי טכוגרף. התקינה נועדה ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים בכלי רכב כבדים באמצעות הטכוגרף הדיגיטלי.

מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים והמעסיקים מקפידים על דרישות החוק בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה. צעד זה חיוני במיוחד לבטיחות בדרכים עקב מקרים שבהם נהגים נאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא הפסקות מנוחה כנדרש בחוק. הדבר מסכן את כל משתמשי הדרך.

רפורמת הבטיחות מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, המחליף את הטכוגרף האנלוגי הקיים. המערכת גם מאפשרת להתאים את חישוב שעות הנסיעה והמנוחה לחוק הישראלי, ונותנת מענה לדיווח מקוון, נגיש ואמין. בדרך זו הטכוגרף הדיגיטלי רושם בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, ומתעד אותם במרכז פיקוח של מנהל צי הרכב או במאגר נתונים. המידע נשמר באופן מאובטח שאינו מאפשר שינויים, ומשמש לבקרה, למעקב ולאכיפה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, ציינה שעברנו משוכה נוספת בדרך להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב כבדים ובאוטובוסים בישראל. לדבריה, "הטכוגרף הוא רכיב בטיחות בעל משמעות, שהטמעתו התעכבה שנים ארוכות. הטכוגרף הדיגיטלי הוא בשורה של ממש לנהגים המקצועיים, הנוהגים ברכב כבד והנמצאים שעות ארוכות על הכביש. התקנות החדשות יפחיתו את מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים וישפרו את הבטיחות בדרכים."

לדברי מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, "לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות שהגישה השרה רגב, ולאחר שהתקשרנו עם הזוכה במכרז, אושרה גם התשתית החקיקתית הנדרשת."

 

טכוגרף דיגיטלי: איך זה עובד?

הטכוגרף הדיגיטלי מתעד ורושם את מספר שעות הנהיגה והמנוחה במחולק ובמצטבר (יומי, שבועי וחודשי) של כל נהג, לרבות מרחק, מהירות הנהיגה בכל זמן ודפוסי נהיגה נוספים, ומדווח עליהם. הוא פותח באופן שיהיה אמין ככל האפשר, ובניגוד לטכוגרף האנלוגי, ניטור הממצאים שלו ומעקב אחריהם הם תהליך פשוט ביותר.

הנהגים נדרשים להכניס את הכרטיס החכם שלהם לטכוגרף בתחילת כל משמרת. לאחר מכן הטכוגרף יתעד אוטומטית את פעילותם. נתוני הטכוגרף מאוחסנים בכרטיס החכם של הנהג, שאותו יש לעדכן ולהציג לפקידי האכיפה אם יתבקשו.

תקנת הטכוגרף של האיחוד האירופי קובעת גם מגבלות על זמן הנהיגה ותקופות מנוחה. נהגים אינם רשאים לנהוג יותר מתשע שעות בכל 24 שעות, או לא יותר מ-56 שעות בכל שבעה ימים. הנהגים מחויבים למנוחה של 45 דקות לפחות לאחר נהיגה של ארבע וחצי שעות.

קציני הבטיחות יכולים להשתמש בנתוני הטכוגרף כדי לבדוק שהנהגים עומדים במגבלות של זמן הנהיגה והמנוחה. אם יתברר שנהג מפר את התקנה, הוא עלול לקבל קנס או אפילו איסור נהיגה.

בטכוגרפים האירופים משולבים חיישנים וכרטיסים חכמים. החיישנים משמשים לזיהוי מהירות הרכב, תנועתו ופעילות המנוע, והכרטיסים החכמים משמשים לאחסון נתונים של הנהג והרכב. כאשר נהג מכניס את הכרטיס החכם שלו לטכוגרף, המכשיר מתחיל להקליט אוטומטית את פעילות הנהג.

הטכוגרף יתעד את המידע הזה: זהות הנהג, מספר הרישום של הרכב, התאריך והשעה, מהירות הרכב, תנועת הרכב ופעילות המנוע של הרכב. הטכוגרף יתעד גם את זמני המנוחה של הנהג ופעילויות אחרות כגון זמן עבודה וזמינות.

נתוני הטכוגרף מאוחסנים בכרטיס החכם של הנהג, ועל הנהג לעדכן את הכרטיס החכם ולהציגו לפקידי האכיפה, אם יתבקש.

לטכוגרפים של האיחוד האירופי יש גם מספר תכונות אבטחה למניעת שיבוש. לדוגמה, הטכוגרף יינעל אוטומטית אם הנהג יסיר את הכרטיס החכם שלו בזמן שהרכב בתנועה.

 

אכיפה וניהול של צי הרכב

הטכוגרפים הדיגיטליים משמשים קציני אכיפה כדי לוודא שהנהגים מצייתים לתקנות זמן הנהיגה והמנוחה של האיחוד האירופי. התקנות נועדו כאמור למנוע עייפות נהגים ולשפר את הבטיחות בדרכים. קציני בטיחות יכולים להוריד את נתוני הטכוגרף מהכרטיס החכם של הנהג או מהטכוגרף עצמו. לאחר מכן אפשר לנתח את הנתונים כדי לזהות הפרות.

טכוגרפים של האיחוד האירופי משמשים גם מפעילי צי כדי לפקח על פעילות הנהגים שלהם ולשפר את יעילות הצי. לדוגמה, מפעילי צי יכולים להשתמש בנתונים כדי לזהות נהגים החורגים באופן קבוע ממגבלות זמן הנהיגה.

כרטיס חכם מותקן בטכוגרף ומאפשר לזהות את הנהגים המורשים לנהוג ברכב. מכרטיס זה מוציאים או מדפיסים את נתוני היסטוריית הנהיגה. הכרטיס ניתן לשדרוג ולעדכון בכל הנוגע לנתוני הבסיס - שעות נהיגה ופרמטרים אחרים.

אשר לכרטיס הנהג, בדומה לכרטיס אשראי, קוד סודי מאפשר למערכת לזהות את הנהג ולתת לו הרשאה לנהוג, בכלל זה שעות הנהיגה וההפסקות המותרות לו. הכרטיס מתחדש אחת ל-5 שנים, ואין להעבירו מנהג אחד לאחר. אפשר לשמור על הכרטיס את נתוני הנהיגה של הנהג למשך עד 28 ימים. על הנהג להציג את הכרטיס על פי בקשת שוטר. בהרשאה מיוחדת, השוטר אף רשאי להוריד ולבדוק את היסטוריית הנהיגה השמורה בכרטיס.

כרטיס חברה מאפשר לבעלי התפקידים המורשים בחברת התובלה/הסעה להוריד את נתוני הנסיעה של הנהגים מן הטכוגרף לצורך מעקב ובקרה. הכרטיס מאפשר להם להעביר נתונים חדשים, לנעול את הנתונים הקיימים מפני גורמים שאינם מורשים (ברכבים של חברות השכרה למשל) ולשמור על חיסיון המידע.

כרטיס סדנה מאפשר לבעלי מוסכים ולנקודות שירות לקבל מידע על הרכב ותחזוקתו.

 

 

טכוגרפים דיגיטליים מהדור החדש

הדור הראשון של הטכוגרפים הוצג בשנת 2006, ועדיין נמצא בשימוש בכלי רכב רבים באירופה. הטכוגרפים האלו מתעדים זמני נהיגה ומנוחה, מהירות ומרחק נסיעה של הרכב.

הדור השני הוצג בשנת 2019, והוא חובה בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים הרשומים באיחוד האירופי מאוגוסט 2023. יש לו תכונות נוספות המותאמות לחידושים הטכנולוגיים בענף, ובהם יכולת לתעד את מיקומו וזמן הרכב בעת חציית גבול בין שתי מדינות, יכולת להתחבר לשרת מרוחק ולשדר נתונים לרשויות בקרה, תכונות אבטחה משופרות למניעת שיבוש נתונים, כלי אכיפה חדשים שנועדו לסייע לגורמי אכיפה לבדוק שהנהגים עומדים בתקנת הטכוגרף.

כלי האכיפה הם אלה:

  • התקנים להורדת נתוני הטכוגרף מרחוק: המכשירים מאפשרים לשוטרים להוריד את נתוני הטכוגרף מהכרטיס החכם של הנהג בלי לעצור את הרכב.
  • תוכנת ניתוח לטכוגרף נייד: תוכנה זו מאפשרת לגורמי האכיפה לנתח את נתוני הטכוגרף במקום.

במישור ההסברתי, באיחוד האירופי פועלים להעלאת המודעות לתקנת הטכוגרף ולעידוד הנהגים לציית לה. כמו כן האיחוד האירופי פועל כדי להבטיח שכל הנהגים עברו הכשרה לשימוש נכון בטכוגרפים ולהבנה של תקנת הטכוגרפים. האיחוד האירופי גם מפעיל מסעות פרסום לציבור כדי ליידע נהגים ומפעילי צי על תקנת הטכוגרף והיתרונות שלה.

המחויבות של האיחוד האירופי לשיפור תקנת הטכוגרף היא עדות לחשיבותה בשיפור הבטיחות בדרכים. על ידי הקלה על גורמי האכיפה שבודקים שהנהגים מצייתים לרגולציה ועל ידי העלאת המודעות לרגולציה, האיחוד האירופי עוזר ליצור סביבת כביש בטוחה יותר לכולם.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן