מגה הסעות
כתבות
מגה הסעות פלוס
לעמוד קודם

נוחות ביתית בתחבורה ציבורית

יגאל ברודקין |  
10/09/2023
זמן קריאה: 5 דק'

לכל אזור ועיר יש מראה ייחודי, שם נפגשים אדריכלות, עיצוב ותכנון עירוני. השילוב עם שינויים טכנולוגיים ובנייה מודרנית וחדשנית, לא מספק רק שינויים ויזואליים הנראים בעין אלא גם שינויים אקולוגיים. לדוגמה, שימוש בחומרים ממוחזרים בתחום הבנייה ובתחום התחבורה).

נקודות טעינה חדשניות צצות כמו פטריות אחרי הגשם. רכבי כלאיים ורכבים חשמליים בעלי עיצוב מודרני ועתידני נכנסים למודעות של משתמשי הקצה וגורמים להבין שבאפשרותם לשפר את האווירה של העיר והסביבה תוך קידום קיימות.

עיצוב כלי הרכב הוא חלק בלתי נפרד מהתכנון ומהמהפכה הזאת. נעשו מחקרים רבים, וכלי הרכב זוכים לתכנון ועיצוב קפדניים, תוך כדי שיפור תפעולם והגברת הפונקציונליות. הם מותאמים לארכיטקטורה המקומית והייחודית של ערים, אזורי תעשייה, מקומות ציבוריים ומקומות פנאי, והשימוש בהם ידידותי וקל. הם משמשים למשל חברות היסעים המחפשות אוטובוס בעל עלות כוללת נמוכה, אמינות גבוהה וידידותי לסביבה, המספק נסיעה בטוחה ונוחה לנוסעים ועיצובו עכשווי ומיוחד.

 

אוטונומיה בתחבורה ציבורית

רמות מוגברות של אוטונומיה מתווספות לרכבי נוסעים, אך רמות אוטונומיה גדולות עוד יותר מתווספות לאוטובוסים ולהסעות נוסעים. עם התגברות העיור (אורבניזציה), אנשים רבים יותר יצטרכו להסתמך על תחבורה ציבוריות כדי להתנייד. יתרה מזו, כדי להפחית את פליטת המזהמים לאטמוספרה, חלק גדול מהתחבורה בעולם צפוי לעבור לכלי רכב חשמליים.

אוטובוסים אוטונומיים חשמליים מתפתחים במהירות עם פריסות של SAE Level 4 (L4) שכבר ניכרות ברחבי העולם. ארגון הרכב הבינלאומי SAE הגדיר שש רמות של נהיגה אוטונומית, והן מקובלות בתעשייה.

רמה 4 (Leve 4) היא רמת אוטומציה גבוהה, דומה למדי לרמה 3, ומאפשרת נהיגה אוטונומית מלאה בתנאים מסוימים, למשל במסלולים מוגדרים מראש (בחוק הישראלי הוגדר כ"מרחב ההפעלה") והוא כולל התנאים הסביבתיים והפיזיים שבהם מערכת נהיגה עצמאית יכולה לפעול בתנאים הנוגעים למרחב גאוגרפי, היקף התנועה, זמן, מזג האוויר וסוג הדרך ללא צורך בנהג זמין למצבי חירום.

ADASTEC למשל היא חברה מובילה בטכנולוגיית הרכב האוטונומי. היא מעודדת יצרני רכב לפתח רכבים מסחריים חדישים על ידי נתוני מצלמות וחיישנים מתקדמים אחרים שעובדים בהרמוניה. טכנולוגיית ADASTEC יוצרת תפיסה מקיפה ובזמן אמת של סביבת הרכב. הגישה ההוליסטית שלה מאפשרת לאוטובוס האוטומטי לנווט בסביבות מורכבות, להסתגל לתנאים משתנים ולספק נסיעה בטוחה ויעילה לנוסעים.

חברות כגון ADASTEC שואפות לאפשר פלטפורמת תחבורה נקייה ומודרנית הפועלת 24/7 במטרה לשיפור מתמיד ומתקדם של רמת הבטיחות, להפחית את העומס ולהניב תשואות כלכליות רחבות לעסקים. ADASTEC מפתחת פתרונות לאוטובוסים חשמליים אוטומטיים בגודל מלא בשיתוף עם יצרני האוטובוסים החשמליים עבור מפעילי ציי תחבורה ציבורית. הם מובילים אותנו לעתיד בר-קיימה בטוח יותר ויעיל יותר.

 

חיישנים איכותיים

העתיד האוטונומי

טכנולוגיית לידאר (גילוי אור ומדידתו, LIDAR - Light Detection And Ranging) היא מדידת מרחק על ידי הארת המטרה בקרן לייזר ומדידת הזמן שלוקח לקרן האור לחזור למקלט. לידאר משמש כטכנולוגיה נפוצה בהכנת מפות בהפרדה גבוהה, שלה שימושים בתחומים גאוגרפיה, גיאודזיה (מתמטיקה שימושית העוסקת במדידה של פני כדור הארץ) וארכאולוגיה (מדעי הטבע). לעיתים מתייחסים לטכנולוגיה זו כאל סריקת לייזר או סריקה תלת-ממדית.

ADASTEC היא אחת מפלטפורמות האוטומציה הזמינות והמתקדמות ביותר של L4 לרכבים מסחריים. הפלטפורמה הנוכחית מופעלת על ידי חמישה חיישני לידאר. אחד מהם, בעל 128 ערוצים, סורק 360 מעלות מחלקו העליון של הרכב, וארבעה חיישנים בעלי 32 ערוצים עם שדה ראייה של 270 מעלות, ממוקמים מסביב לרכב, בצדדים.

רזולוציה גבוהה עם מיפוי תלת ממדי בחדות גבוהה של מסלול ולוקליזציה של האוטובוס בכל תנאי התאורה, מספקת מידע מדויק על מרחק וטווח בזמן אמת לנהיגה עצמית. הבטיחות היא מעל הכול לכל רכב אוטונומי. שילוב מערכות, ביצועים מדויקים ואמינותן, מאפשרים לפעול בבטחה כל שעות היום.

מכ"ם מגלה כיוון ומרחק. הוא מערכת אלקטרונית לגילוי מיקומם של עצמים במרחב ומעקב אחריהם באמצעות גלי רדיו. מלבד מיקום העצם הנצפה, מכ"ם יכול בדרך כלל להפיק מידע על אודות כיוון תנועתו ומהירותו אם הוא בתזוזה, ואף על גודלו וצורתו.

דימות תרמי (IR) המתבצע על בסיס קליטת קרינה תת-אדומה ((Infra-Red הנפלטת מכל עצם בעל טמפרטורה מעל אפס, מאפשרת למצלמות תרמיות חדשות, המשתמשות באמולציית אינפרה-אדום, לשפר את אמינותן וליצור נתונים סינתטיים תרמיים שאפשר לנצלם לבדיקה ואימות של המצלמה ומגוון תרחישים תרמיים.

אוטובוס אוטונומי חשמלי באירופה

ADASTEC שיתפה פעולה עם חברת KARSAN, אחת מיצרניות הרכב המסחרי המובילות בטורקיה, תוך כדי שילוב פלטפורמה ב-E-ATAK Electric Bus שלה. מוקדם יותר השנה הושק האוטובוס החשמלי האוטונומי SAE L4 המהיר הראשון באירופה בגודל מלא (8.3 מטר). מספר ערים אירופיות עשו ניסויים של הסעות נוסעים ללא נהג. זו פריסה מסחרית ראשונה מסוגה: אוטובוס בגודל מלא עם 52 נוסעים ומהירות נסיעה של 50 קמ"ש במצב נהיגה עצמית אוטונומית. זה העתיד של התחבורה הציבורית.

אוטובוס אוטונומי חשמלי הוא תרומה להעצמת מערכות התחבורה הציבורית של הדור הבא. העתיד נראה ורוד יותר עם שיתוף פעולה בין חברות כגון ADASTEC ו-KARSAN המיובאת לארצנו על ידי חברת B.G Motors - פריצת דרך בפתרונות אוטונומיים בני-קיימה. דיגיטליזציה שמסוגלת לעטוף את מרכב האוטובוס בחיישנים בעלי טווח קצר וטווח ארוך, וכך להעניק כיסוי טווחים מלא, מאפשר לאוטובוס לנוע בכבישים עירוניים ובכבישים מהירים לכמה כיוונים בתנאי דרך עירוניים ודינמיים.

מהפכת הרכב האוטונומי נחשבת לחלק ממהפכה רחבה יותר, והיא מהפכת ה-ACES, ראשי תיבות של ארבע מהפכות טכנולוגיות שחוברות יחד: רכב אוטונומי - Autonomous, מקושר - Connected, חשמלי - Electric ושיתופי - Shared. מדובר בארבע מהפכות טכנולוגיות שמתפתחות בנפרד, אך שילובן יחד מאפשר להאיץ את פיתוחו של רכב אוטונומי.

אוטובוס קטן - רעיון גדול

ג'סטרוניק (JESTRONIC) מבית KARSAN מיובא לארץ על ידי B.G MOTORS, המציעה פתרונות תחבורה ציבורית. KARSAN JEST החל בייצור בשנת 2013. הוא עוצב על ידי Hexagon Studio, חברה בת של KARSAN. הוא מיוצר בטורקיה, ו-70% מחלקי האוטובוס הם מייצור מקומי.

 

ממדים קטנים, תרומה גדולה

 

KARSAN מתאים לשירותי תחבורה על פי דרישה באזורי מגורים, הן בשל גודלו והן בשל תכונותיו לפחות רעש ופליטת מזהמים. בזכות ממדיו הקומפקטיים, הוא בעל יכולת תמרון קלה ברחובות צרים ונעשה שחקן מרכזי במקומות ציבוריים.

העיצוב הייחודי והחדשני של Jestronic משתלב עם המראה והתשתיות של הערים. רצפה נמוכה מאפשרת עלייה וכניסה קלות. הרצפה הנמוכה מאפשרת כניסה בחצי צעד. נוסעים עם עגלות תינוק ואנשים מבוגרים יכולים לעלות ולרדת בקלות. מתלים נפרדים משפרים את נוחות הנוסעים לרמה כמו של מכונית נוסעים.

 

כניסה קלה

 

תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה הילוכים מקטינה את מורכבות נהיגה במשך יום שלם. תיבת ההילוכים מבטיחה שילוב הילוכים חלק והחלפתם בנוחות, ומאפשרת לנהג להתרכז בנהיגה.

למנוע מומנט גבוה, תאוצה מהירה, פעולה שקטה, והוא חסכוני בדלק. מנוע דיזל בנפח 3.0 ליטרים מטפס בקלות בעליות תלולות תוך שמירה על תצרוכת דלק נמוכה. בזכות מומנט של 400 ניוטון מטר שמושג ב-1,250 סל"ד ו-170 כוחות סוס מהירות המנוע היא 3,500 סל"ד - יעיל ושרירן.

לסיכום, התחבורה הציבורית בישראל מתאימה את עצמה לצורכי הנוסעים, להתפתחות אדריכלית ולתכנון עירוני. היא צריכה להיות שימושית, יעילה ונגישה לכל משתמשיה. KARSAN תוכנן לשנות את תפיסת התחבורה הציבורית במקומות רבים בעולם, לאתגר את תפיסות התחבורה הציבורית ולשפר את חוויית הנסיעה של המשתמשים.

 

תחבורה ציבורית עם נוחות ביתית

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן