מגה הסעות
כתבות
מוניות
לעמוד קודם

טקסי טס

מוניות מעופפות במקום פקקים בכבישים

יצחק דוידוף |  
10/08/2019
זמן קריאה: 5 דק'

פקקי תנועה נעשים שכיחים יותר ויותר בערי העולם, והנהגים המתוסכלים מחפשים בשמים את הפתרון למצוקתם בכביש הסתום. בקונצרן בוש נערכים למערך ההסעות העתידי באמצעות מוניות מוטסות. בבוש טוענים שבעוד כמה שנים, השמים יוכלו להציע פתרון מוחשי. בקבוצת הייעוץ האסטרטגי הבינלאומית בוסטון צופים שכבר בשנת 2030 ייעשה שימוש בעולם במיליארד טיסות באמצעות מוניות חדשניות.

הרעיון הוא להשתמש במסלולי נסיעה ידועים, על נתיבים קבועים, מעל הקרקע. רוב המוניות האוויריות יהיו אוטונומיות, כלומר יפעלו ללא טיס. מהנדסי בוש עובדים על טכנולוגיה מתקדמת, המבוססת על מגוון חיישנים, בכדי להפוך את הטיסות האלה לבטיחותיות במיוחד ולעשותן זמינות ונוחות. בחברה מעריכים שהמוניות המעופפות הראשונות ימריאו בערים הגדולות לכל המאוחר משנת 2023.

בוש מתכוונת להיות שחקן מוביל בשוק עתידי זה. כדי להשיג את המטרה, החברה חקרה ומצאה שיש פערים בשוק. הטכנולוגיה הקונבנציונלית האווירית יקרה, מגושמת וכבדה מכדי שתשמש למוניות מעופפות אוטונומיות. אבל על הפער הזה אפשר לגשר באמצעות חיישנים מודרניים המשמשים גם ברכבים אוטונומיים, וכן באמצעות מערכת ESP (בקרת יציבות), שניהם יכולים להיות מיושמים במוניות המעופפות. לפיכך צוות מהנדסים שילב עשרות חיישנים כדי ליצור יחידת בקרה אוניברסלית למוניות החדשניות.

ככל המרבה חיישנים

בטכנולוגיה של בוש למוניות המעופפות נכללים חיישנים רבים שבוש כבר פיתחה, כשהם משולבים ביחידת בקרה אוניברסלית. יחידה זו נועדה לקבוע את המיקום המדויק של המוניות המעופפות בכל עת ומאפשרת לשלוט עליהם בדיוק ובבטיחות מרביים.

החיישנים במונית מודדים במדויק את תנועות כלי הרכב מסביב למונית (המעופפים, ואלה שנמצאים על הקרקע). החיישנים גם בודקים את ההאצה ואת ה-yaw-rate (שיעור ההטיה) של הרכב כדי לקבל ולעבד את כל הנתונים הדרושים.

  קבוצת ליליום הגרמנית חשפה מונית אוויר פרי ייצורה. למונית הנעה חשמלית טהורה. אפשר להסיע בה עד חמישה נוסעים, והיא מספקת אלטרנטיבה לנסיעה עירונית מהירה גם למשפחה. העלות המשוערת לשירות קצר של שש דקות צפוי להגיע ל-80 דולר  

שלא כמו החיישנים הקיימים כיום בתחומים תעופה וחלל, שחלקם עולים עשרות אלפי יורו ואף כמה מאות אלפי יורו, בוש משתמשת בפתרונות זולים למדי וזמינים. החברה משתמשת בחיישנים שכבר נבחנו אצלה ומרביתם נמצאים בפיתוח ובייצור בעבור תעשיית הרכב שנים רבות. בדרך זו, מאמינים בבוש, באמצעות המוניות המעופפות החברה תוכל להפוך את התעופה האזרחית לזולה יחסית למגוון רחב של ספקי שירות.

החיישנים קטנים במיוחד וקלי משקל. יצרני המוניות המעופפות יכולים להתקין את החיישנים בקלות בתוך כלי הרכב שלהם באמצעות עקרון "התקן והשתמש" (Plug-and-Play).

אובר מסתערת

בוש איננה היחידה כמובן. היא רק מפתחת את הטכנולוגיה, אך היא צריכה את ענקיות הרכב וההסעות שירכשו ממנה את מוניות העתיד. לאחרונים אין ברירה. הכבישים הפקוקים בערים הגדולות לא מותרים ברירה לנוסעים שממהרים ליעדם ושהפרוטה נמצאת בידם.

חברת אובר (Uber) חשפה אף היא את ההיערכות שלה למוניות מעופפות. החברה רוצה להיות מוכנה למוניות האלו מיד כשיגיחו לאוויר, תרתי משמע. החברה חשפה לעיתונות את מונית האוויר שלה, Uber air taxi. הכוונה היא להבטיח לנוסע זמינות מרבית ומידע ברור באשר לשעה שבה יגיע ליעד.

 

 

אובר עובדת עם חברת התעופה הצרפתית סאפראן (Safran), שתפקידה לעצב חלל פנים מיוחד למוניות האוויר שישמשו את אובר. אבל אובר נעזרת בחברות טכנולוגיה נוספות לפיתוח המונית האווירית, שאותה היא מקווה להשיק בשוק עד לשנת 2023. בכדי להמחיש את כוונותיה, החברה חשפה צילומים ראשונים של אחת המוניות. ההצצה אליהם מאפשרת להבין את החזון שלה לעתיד התחבורה האווירית האישית.

מאפיינים של תא הנוסעים

בתא הנוסעים המפואר יש שפע של עור, בגוונים של שחור ולבן, עם שתי שורות של מושבים לנוסעים. הרכב מסוגל להסיע עד ארבעה נוסעים בו בזמן. יש גם מעט מקום למטען מאחורי שורת המושבים השנייה. מי שרואה את מונית האוויר של אובר מתרשם מייד מהתאורה הכחולה שמעניקה לחלל הפנימי במונית אווירה מיוחדת של נסיעה בשחקים.

 הרעיון הוא להשתמש במסלולי נסיעה ידועים, על נתיבים קבועים, מעל הקרקע. רוב המוניות האוויריות יהיו אוטונומיות. מהנדסי בוש עובדים על טכנולוגיה מתקדמת, המבוססת על מגוון חיישנים, בכדי להפוך את הטיסות האלה לבטיחותיות במיוחד ולעשותן זמינות ונוחות  

"באמצעות התהליך עם אובר, היו לנו שישה דגמים בקנה מידה מלא, עם מספר וריאציות לכל אחד. החברה בחנה כיצד לבנות את חלל המונית באופן מיטבי, כולל תכנון ארגונומי חכם של המושבים, השתלבותם במונית האוויר, מיקום החלונות, פתחי היציאה ועוד", כך אמר סגן נשיא בכיר של סאפארן, סקוט סביין, בהודעה לעיתונות. לדבריו, המאמצים הם לצמצם את המשקל העצמי והעלות של המונית. המשימה מצריכה השמת דגש רב בבטיחות הנסיעה ובחוויית המשתמש, בד בבד עם השתלבות בכל האינטראקציות שקשורות למשתמש ולסביבה. בתכנון תא הנוסעים יש אילוצים רבים, ובמובנים רבים צריך לשמור על מינימליות בכדי לשמור על משקל ועלויות ייצור נמוכות.

המונית של ליליום הגרמנית

קבוצת ליליום הגרמנית מנסה אף היא להגיע לדריסת רגל בענף שעתידו לפניו. החברה חשפה מונית אוויר פרי ייצורה. התחלת הפעילות צפויה לשנת 2025. למונית הנעה חשמלית טהורה. אפשר להסיע בה עד חמישה נוסעים, והיא מספקת אלטרנטיבה לנסיעה עירונית מהירה גם למשפחה. העלות המשוערת לשירות קצר של שש דקות צפוי להגיע ל-80 דולר. לא זול, אבל מאפשר לחמוק מעמידה בפקקים במשך שעה ויותר.

על פי נתונים שפרסמה החברה, למונית יש 36 מנועים חשמליים וטווח הנסיעה שלה הוא כ-300 ק"מ. הזמן שנדרש לעבור מרחק זה הוא כ-60 דקות. בהתחשב בכך שהמונית מיועדת לשימוש עירוני קצר-טווח בלבד, היא תוכל לבצע די הרבה נסיעות בין טעינה לטעינה.

העתיד מעבר לפינה

שוק הטיסות באמצעות מוניות חשמליות מעופפות צפוי לצמוח מאוד בשנים הבאות. טיסות הבדיקה הראשונות מתוכננות להתחיל בערים דובאי, לוס אנג'לס, דאלאס וסינגפור כבר בשנת 2020. מומחים צופים שהפעולות העסקיות יתחילו ב-2023.

בתחילת הדרך המוניות יהיו מאוישות, אולם בהמשך הן יוכלו לטוס באופן עצמאי על פני גגות הערים הגדולות. בשנת 2025 המוניות צפויות להישלט על ידי צוות שנמצא על הקרקע. עד אז, כ-3,000 מוניות מעופפות יהיו מבצעיות ברחבי העולם. מספר זה יגדל ל-12,000 עד 2030, ויגיע ל-100 אלף מוניות מעופפות עד שנת 2050.

יועצי התאגיד מורגן סטנלי, העוסק בתחום בנקאות והשקעות, מעריכים ששוק המוניות המעופפות יכול להגיע אפילו ל-1.35 טריליון יורו (20 טריליון דולר) עד 2040. ההערכה היא שהשוק העיקרי יהיה בארצות הברית, בגרמניה ובדרום מזרח אסיה, בערים גדולות ובערים בינוניות.

 

 

אשר לגרמניה, לאזורים כגון עמק הרוהר, המטרופולין של פרנקפורט ולמטרופולינים של מינכן, אוגסבורג ואינגולשטד, יש פוטנציאל להאיץ באופן ניכר את היקף הפעילות בטווחי נסיעה קצרים ובטווחים בינוניים.

ההערכה היא שיצרני מוניות האוויר יחפשו שותפים בענפי תעופה ובתעשיית הרכב, וכן יחפשו חברות סטארט-אפ שותפות בכדי לבנות כלי רכב אוויריים יעילים וזולים. ההצדקה הכלכלית תגיע רק באמצעות שירות הסעה שיתופי.

ענקיות התעופה בואינג ואייר-באס כבר הודיעו על הכנות שהן מבצעות לקראת כניסה לענף. עם זאת שתי החברות לא פרסמו נתונים על השקעותיהן בתחום, אבי טיפוס שיוצרו או תאריכי יעד להשקה

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן