מגה הסעות
כתבות
צמיגים וגלגלים
לעמוד קודם

החזרה לשימוש של צמיגים למשאיות ולאוטובוסים-חלק א'

לקנות צמיג חדש או מחודש? עם השאלה הזאת מתמודדות לעיתים קרובות חברות התובלה וההסעה. על כף המאזניים מונחים שיקולים כלכליים וסביבתיים כאחד.

דוד יששכר |  
10/05/2021
זמן קריאה: 6.5 דק'

צמיג - לקנות חדש או מחודש? עם השאלה הזאת מתמודדות מדי יום חברות התובלה וההסעה, ועל כף המאזניים מונחים שיקולים כלכליים וסביבתיים.

החלפת הצמיגים השנתית של צי משאיות היא נתח מהותי מסך ההוצאות התפעוליות בשל העלות הגבוהה של הצמיגים והנסועה הגבוהה, והיא תלויה כמובן במספר כלי הרכב ובמאפייני העבודה. מבדיקה שעשתה יצרנית הצמיגים ברידג'סטון עולה שעלות הצמיגים היא כ-4% מסך עלויות התפעול של הרכב הכבד (בארצות הברית). מצב הצמיגים משפיע על תצרוכת הדלק, שהיא כמעט רבע מהעלות הכוללת.

לבעלי ציי רכב יש התלבטויות רבות הנוגעות להחלטה על חידוש צמיגים. הנקודות החשובות הן אלו: עלויות של צמיג חדש וצמיג מחודש, הנסועות הצפויות לצמיג חדש ולצמיג מחודש, גיל הצמיג המחודש והיסטוריית התיקונים והחידושים שלו. מדובר בהרבה מאוד שיקולים כבדי משקל ובהרבה משאבים כספיים. ההחלטה צריכה להתקבל לכל צמיג לגופו, בכל פעם מחדש.

 

חידוש בתהליכים מתקדמים

צמיגי הרכב הכבד עברו מהפכה טכנולוגית אדירה בעשור האחרון. המהפכה נוגעת לשימוש בחומרים מתקדמים ובטכנולוגיות ייצור מתוחכמות, לעלייה חדה באורך של חיי הצמיג, להתאמת הצמיג למאפייני העבודה של המשאית ועוד.

גם חידוש של צמיג מסורתי נעשה בשנים האחרונות תהליך מתקדם ביותר. תהליכי החידוש שהיו מקובלים עד לפני כעשור ואשר התבססו בעיקרם על חידוש הסוליה, הוחלפו בתהליכים חדשניים המבוססים על בדיקות צמיגים מקדימות בטכנולוגיות מתקדמות, תוך שימוש ברובוטים והליכי ייצור מהמתקדמים בעולם. לכל יצרני הצמיגים הגדולים בענף יש מפעלים מתקדמים לחידוש צמיגים. בישראל נצמדים לתקינה האירופית, ECE 109,  הקובעת שהצמיג המחודש לא ייפול באיכותו ובבטיחותו מצמיג חדש.

  אם מחדשים את הצמיג פעם אחת מושג חיסכון של 14% בעלות של הצמיג לאורך חייו. חידוש נוסף משפר את החיסכון בעלויות הכוללות ומגיע לשיעור של 19%  

העלות של חידוש הצמיג היא בערך מחצית מעלות של צמיג חדש, ויש בכך כדאיות כלכלית. ואכן, חברות תובלה וחברות הסעה רבות בוחרות באופציה זו. במדינות מערב ארצות הברית, יותר מ-50 אחוזים מצמיגי המשאית מחודשים. חברות המספקות שירותי חידוש מעניקות בדרך כלל אחריות ל-12 חודשים (חלקן מבטיחות אחריות לבלאי של 2/3 מהסוליה). בעבור חברת התובלה, צמיגים מחודשים זולים הרבה יותר מצמיגים חדשים, בשיעור שנע בין 40% ל-50% ממחיר הצמיג החדש (נתונים אמריקנים). אחת הסיבות לכך היא היקף השימוש בגומי, שהוא תוצר נלווה של תעשיית הנפט. לצמיג מחודש נדרש בממוצע שליש מכמות חומר הגלם שנדרשת לצמיג חדש.

לחידוש צמיגים יש יתרון מוחץ גם בתחום השמירה על איכות הסביבה. מדובר בצמצום ניכר של חומרי הגלם הנחוצים לחידוש הצמיג, ובו בזמן הפחתה ניכרת בכמות הצמיגים למיחזור.

 

נתונים ממפעל גיפור הצמיגים של אגד

בשנים האחרונות יש ירידה בביקוש לחידוש צמיגים, שמקורה בתחרות מחירים אל מול צמיגים שמיובאים מסין באיכות נמוכה.

מפעל גיפור הצמיגים של אגד, מהגדולים מסוגו בארץ, משתמש במכשור ובטכניקות עבודה מהמתקדמים בעולם. הצמיגים המחודשים במפעל אגד מיועדים בעיקר לאוטובוסים של החברה, אך גם לקוחות חיצוניים רוכשים אותם.

הנתונים החשובים הם אלה: הנסועה של צמיג חדש ואיכותי שמיועד לאוטובוס בינעירוני היא 140,000-130,000 ק"מ. צמיג מחודש שמיועד לאוטובוס בינעירוני עובר בממוצע 90,000 ק"מ. צמיג חדש שמיועד לאוטובוס עירוני עובר גם הוא בממוצע 90,000 ק"מ, וצמיג מגופר שמיועד לאוטובוס עירוני עובר 80,000-60,000 ק"מ. עלות צמיג מגופר ללקוחות חיצוניים היא 650 שקלים לפני מע"מ, ועלות צמיג חדש דומה לו היא 1,000 שקלים לפני מע"מ.

 

 

תקנים ודרישות סף לחידוש צמיגים

חידוש צמיגים לרכב מעוגן בתקן ישראלי רשמי, ת"י 1120 (חלק 2) שפרסם מכון התקנים. התקן, "תיקון וחידוש צמיגים פנימטיים לרכב מסחרי", עודכן במרוצת השנים. חידוש הצמיג מוגדר בתקן כפעולה של "אכשור מחדש של צמיג על ידי החלפת הסוליה הבלויה". התקן חל על חידוש צמיגים המיועדים להתקנה ברכב משא הנושא קוד מהירות של 80 קמ"ש ומעלה. כלומר הוא אינו חל על טרקטורים, כלי צמ"ה וכלי עבודה שמהירות נסיעתם איטית.

התנאי המקדים לחידוש הצמיג קשור לתו התקינה הראשוני שלו. הצמיג חייב לשאת סימון של התקינה האמריקנית, האירופית או היפנית. המשמעות היא שאין לחדש צמיג שבמקור לא סומן בתקן אירופי E או בתקן אמריקני DOT.

כדי לחדש צמיגים בישראל, מפעל החידוש צריך להיות בפיקוח של מעבדה מוסמכת לרכב. הדרישה לפיקוח מעוגנת בגוף התקן. מפעלים בישראל המאושרים לחידוש צמיגים מדווחים לוועדה מקצועית לרכב (בהתאם לתקן ישראלי 1120 חלק 2).

  הצמיגים הסינים אינם נחשבים איכותיים דיים בהשוואה לצמיגים שמגיעים ממותגי היצרנים המובילים בעולם. כיוון שכך, מרבית המפעלים המובילים במערב בוחרים לא לחדש צמיגים סינים, והם לא מועברים לגיפור  

הצמיגים הסינים אינם נחשבים איכותיים דיים בהשוואה לצמיגים שמגיעים ממותגי היצרנים המובילים בעולם. כיוון שכך, מרבית המפעלים המובילים במערב בוחרים לא לחדש צמיגים סינים, והם לא מועברים לגיפור. במילים אחרות, התנאי הבסיסי לחידוש קשור למקור הצמיג ולאיכות המותג. תנאי נוסף הוא שגיל הצמיג לא יעלה על ארבע שנים. במפעל הגיפור נבדקים גם מצב הצמיגים וצורת הבלאי שלהם. אם יש פגיעה, יש לוודא שרצועות הפלדה לא נקרעו. כל אלה הם תנאי סף לקבלת צמיג לחידוש (על כך יורחב בהמשך).

באופן כללי צמיגים שאינם מורשים לעבור חידוש הם אלה: צמיג שגילו מעל ארבע שנים, צמיג שחודש פעמיים, צמיג שנמצאו שברים בגוף שלו, צמיג עם ארבעה תיקונים או סדקים בגומי, צמיג שנמצאה בו כמות גדולה של שמנים וכימיקלים, צמיג שהמרחק בין התיקונים בקדחים שלו קטן מ-30 ס"מ.

התקן מתיר לתקן צמיג לפי ההוראות. יש להשתמש בטלאי בהתאם לייעודו, ואסור שהטלאי יתנפח ליותר מארבעה מ"מ. בתום תהליך החידוש המפעל שחידש את הצמיג נדרש לסמן על הצמיג: "מחודש" (RETREAD). יש להטביע את שם המחדש, לסמן את תו התקן הישראלי קוד BSAV 144 ולסמן על הצמיג את תאריך החידוש (ארבע ספרות: השבוע בשנה והשנה).

 

תהליך החידוש של צמיגים

טכנולוגיית המיחזור הומצאה לפני קצת יותר מ-60 שנים. חברת בנדג טכנולוגיה (Bandag technology) שנוסדה בשנת 1957 הייתה חלוצה בתהליך החידוש של צמיגים למשאיות. היא עדיין מופיעה בין ראשי הענף, ומותגיה הם חלק מהמותגים של יצרנית הצמיגים ברידג'סטון. במרוצת 60 השנים האחרונות חידשה Bandag technology כ-300 מיליון צמיגים(!) ומתגאה בחיסכון של 15 מיליארד ליטרים של נפט.

  לבעלי ציי רכב יש התלבטויות רבות הנוגעות להחלטה על חידוש צמיגים. הנקודות החשובות הן אלו: עלויות של צמיג חדש וצמיג מחודש, הנסועות הצפויות לצמיג חדש ולצמיג מחודש, גיל הצמיג המחודש והיסטוריית התיקונים והחידושים שלו  

יצרני הצמיגים המובילים בעולם מאשרים כי סוגי הגומי אינם שונים בהרבה מסוגי הגומי החדשים. יתרה מזו, הם מספקים את הרמה הגבוהה ביותר של בטיחות וביצועים על הכביש, ולכך מתווספת אופטימיזציה של שימוש כלכלי בראייה כוללת של צי המשאיות. מעבר לכך, במובנים מסוימים לדעתם יש לצמיגים המחודשים יתרונות על פני הצמיגים החדשים. במחקר שנעשה ביוזמת מישלין הוכח, כי רכב בעל צמיגים מחודשים צורך פחות דלק והוא גם שקט יותר לעומת רכב דומה בעל צמיגים חדשים.

 

 

יתרונות כלכליים וסביבתיים

היתרונות של חידוש צמיגים ניכרים בפן הכלכלי ובפן הסביבתי. אשר להיבט הכלכלי, עלות של צמיג מחודש נמוכה בהרבה מעלות של צמיג חדש, כאמור עד שיעור של 50%-40% ממחירו של צמיג חדש. בקרב יצרני הצמיגים המובילים בעולם עלות החידוש יקרה יותר, וכנראה גם איכותית הרבה יותר, לפיכך החיסכון אל מול רכישת צמיג חדש היא כ-30% בלבד.

זהו חיסכון בעל משמעות, אבל עדיין יש לבדוק את כדאיותו. יצרני הצמיגים ואחראים על משק הצמיגים בחברות תובלה ובחברות הסעות, מעדיפים לבצע חישוב כלכלי המכונה "העלות של הצמיג לאורך חייו" (Total Tyre Life cost). בחישוב זה נכללות עלויות הרכישה של צמיגים חדשים ושל החידושים. הממצאים של ברידג'סטון מעניינים: אם מחדשים את הצמיג פעם אחת מושג חיסכון של 14% בעלות של הצמיג לאורך חייו. חידוש נוסף משפר את החיסכון בעלויות הכוללות ומגיע לשיעור של 19%. בברידג'סטון ממליצים לכל אחד לבצע בדיקה עצמאית באתר החברה (totaltyrelife.eu).

 

יתרונות סביבתיים

השימוש בצמיגים מחודשים ידידותי מאוד לסביבה. מנתונים שחשפה ברידג'סטון, המבוססים על עשרות מפעלי החידוש שלה ברחבי העולם, עולה כי לבניית צמיג חדש נדרשים בממוצע 83 ליטרים של שמן. לחידוש של צמיג נדרשים רק 26 ליטרים שמן. מדובר בחיסכון ניכר בחומר גלם יקר ומזהם.

גם תהליך הייצור ידידותי לסביבה. כמות פליטת דו-תחמוצת הפחמן שנדרשת לשם ייצור של צמיג חדש גבוהה בהרבה מהיקף הפליטה המזהמת (גורמת להתחממות כדור הארץ) הנוצרת בעת ייצור של צמיג מחודש.

ואם לא די בכך, היקף השימוש בפלדה קטן בהרבה בצמיג מחודש. על פי נתוני ברידג'סטון, לצמיג מחודש נדרשים עד 20 ק"ג פחות פלדה מאשר לצמיג חדש מכיוון שהצמיג המחודש כבר כולל את סיבי הפלדה שטמונים בקרביו. תהליך החידוש כרוך בסיבי פלדה נוספים מעטים, הנמצאים בעיקר בסוליה החדשה.

לחידוש צמיגים יש גם יתרון בתחום מיחזור הצמיגים הישנים. לגופים האמונים על פעולות המיחזור קשה מאוד להיפטר מרבבות טונות של פסולת צמיגים שמגיעות מדי שנה לאתרי המיחזור. השימוש בגומי, המשולב עם סיבי הפלדה, בעייתי מאוד בהקשר של מיחזור. הטמנה היא מפגע סביבתי מאחר שהגומי אינו מתפרק, ושריפה גורמת למפגעי זיהום אוויר ולהתחממות כדור הארץ. מנגד, חידוש מאריך מאוד את חיי הצמיג ובכך מקטין את כמות הצמיגים השנתית היוצאת מכלל שימוש.

 

בחלקה השני של כתבה זו נדון בחידוש צמיגים לרכב כבד במפעלים המובילים בעולם וננתץ מיתוסים שהשתרשו בקרב חברות תובלה ונהגים באשר לצמיגים מחודשים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן