מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 04
לעמוד קודם

אוטובוס אוטונומי ציבורי בדרך

13/11/2022
זמן קריאה: 4 דק'

משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון, הודיעו על ארבע קבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית.

הקבוצות הזוכות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים תוכניות ניסוי להפעלת אוטובוסים אוטונומיים שיימשכו כשנתיים. עם השלמת התוכניות צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי. בהדגמות שיבוצעו במסגרת הקול הקורא יושקעו 61 מיליון שקלים, כמחציתם מתקציב המדינה.

הקבוצות הזוכות: מטרופולין, B.G. Motors, קרסן (Karsan - טורקיה), Adastec (מישיגן שבארצות הברית), Applied Autonomy (נורווגיה) ואוטופיה (Ottopia מישראל). מטרופולין היא אחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל. לקבוצה ניסיון רב בכל שלבי הפיילוט: אספקת הרכב האוטונומי, זיוודו עם חליפה אוטונומית, רישיונו ותפעולו השוטף. לחברות הטכנולוגיה החברות בקבוצה ניסיון בפיילוטים של תחבורה ציבורית אוטונומית ברחבי העולם, בהן מישיגן שבארצות הברית ונורווגיה.

חברת אגד וחברת טכנולוגיה צרפתית: אגד היא מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל ואחת מהמפעילות הגדולות בעולם, רתמה את הידע והניסיון שצברה בעשרות שנות פעילותה לשם גיבוש פתרון מלא והוליסטי להפעלה של תחבורה ציבורית אוטונומית. לקבוצה יכולות להתמודד עם אתגרי ההפעלה של אוטובוס אוטונומי, בכלל זה יכולות טכנולוגיות, יכולות כלכליות ומסחריות, שכן הכלי של החברה הטכנולוגית פועל במגוון תרחישים ביותר מ-20 מדינות.

החברות דן, Via (ישראל), EasyMile (צרפת), Enigmatos (ישראל) ו-Ottopia (ישראל): דן היא חברה ותיקה ומהמובילות בארץ בתחום התחבורה הציבורית, בעלת אוריינטציה טכנולוגית וקידום חדשנות באמצעות חברות Bubble Dan ו-Via. לחברת הטכנולוגיה Easy Mile שתספק את כלי התחבורה האוטונומי, ניסיון עולמי מוכח בהפעלת שירותי מיניבוס אוטונומי בשטחים עירוניים.

חברת נתיב אקספרס וחברת Imagry (ישראל): לנתיב אקספרס מקבוצת עפיפי ניסיון רב ומוכח בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית. Imagry היא חברת הזנק ישראלית המפתחת פלטפורמת תוכנה לנהיגה אוטונומית, המיועדת לשימוש במגוון רחב של יישומים ושווקים. החברה מפעילה מספר פרויקטים ברחבי העולם ואף זכתה לאחרונה במימון מרשות החדשנות לצורך פיילוט חדשני להפעלת שאטל אוטונומי ללא נהג בבית חולים שיבא.

כחלק מהפיילוט, הקבוצות הזוכות עתידות להפעיל שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, בכללו הסעת נוסעים, במסגרת הרישיון שניתן להן מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. זאת לאחר שיבצעו ניסויים בשדה ובשטחים תפעוליים ויגיעו להיתכנות טכנולוגית ביצועית ובטיחותית.

מדובר במיזם דו-שלבי שנועד לבחון את ההיתכנות לשלב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל. המיזם כולל בחינת מודלים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ומחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית נסיעה ויתרונות סביבתיים.

התועלות הצפויות מהמיזם מכוונות להתמודדות עם אחד האתגרים הגדולים ביותר של מדינת ישראל - הגודש בדרכים - על ידי ייעול מערך התחבורה הציבורית, שיפור השירות וחוויית הנוסע ושיפור רמת הבטיחות. המיזם גם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים, על ידי מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בטיחות (SAE J3016 L4) תוך שנים ספורות.

 

 

באמצעות המיזם יתאפשר למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה הציבורית מתוך כוונה שחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט, יוכלו להמשיך ולהרחיב את הפעלת שירותי התחבורה הציבורית האוטונומית לציבור בקווי השירות בישראל.

בשלב הראשון של המיזם, החברות הזוכות יבצעו ניסויים באוטובוסים אוטונומיים בשטח ניסויים סגור ובאזורים תפעוליים, כדי להוכיח היתכנות טכנולוגית, בטיחותית, רגולטורית ועסקית. בשלב השני החברות יפעילו קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים בהיקף שילך ויגדל בתוכנית פיילוט שאורכה כשנתיים.

תוכנית הפיילוטים של המיזם היא מהמובילות והייחודיות בעולם (בהשוואה למקבילותיה במישיגן שבארצות הברית, בסקוטלנד ובגרמניה), שכן היא משלבת מספר מפעילי אוטובוסים וחברות טכנולוגיה ועתידה להתקיים באתרי הרצה מגוונים לאורך זמן, עד להטמעת הטכנולוגיה בקנה מידה מסחרי.

תאגידים שלא זכו בהשקעה או לא הגישו בקשה במסגרת הקול הקורא, יכולים להשתתף במיזם במימון עצמי, בכפוף לעמידתם בכל התנאים המפורטים בקול הקורא ובנספח לקול הקורא.

לפניות בנושא, אפשר לשלוח אימייל להנהלת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית בכתובת: APTI@innovationisrael.org.il

רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "ניכרת היענות מרשימה של מפעילי תחבורה ציבורית שהגישו הצעה במסגרת הקול הקורא שהפצנו עם שותפינו ברשות החדשנות ובנתיבי איילון. בחרנו את 4 ההצעות הבשלות ביותר. אנו מהראשונים בעולם שמחברים בין הטכנולוגיה של הרכב האוטונומי לבין התחבורה הציבורית. לפנינו עוד כברת דרך לעבור, אולם במיזם קיים פוטנציאל לשיפור השירות וחוויית הנוסע בתחבורה הציבורית ולשיפור רמת הבטיחות."

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: "בעידן המתהווה של ניידות מבוססת תןכנה (Software driven mobility), ישראל רכשה עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית. מספר הסטארט-אפים הישראלים בתחום התחבורה החכמה גדל מ-400 ב-2016 ליותר מ-600 ב-2020. הצמיחה המשמעותית ביותר הייתה במספר הסטארט-אפים שהוקמו בתחום הרכב האוטונומי, עם גידול שנתי ממוצע של 26% בתקופה זו.

"מאז 2008, יותר מ-20 יצרני רכב מהגדולים בעולם וספקיהם פתחו מרכזי פיתוח בישראל, בהם GM, הונדה, פולקסווגן ופורד. התחום גם מייצר פעילות עסקית ממשית, שכן חברות בתחום גייסו כמיליארד דולר ב-2021.

"רשות החדשנות ושותפיה במגזר הפרטי והממשלתי מחויבים לאתר הזדמנויות שיווקיות, טכנולוגיות ותפעוליות, להשגת הצמיחה הנדרשת בכמות המשתמשים ובהיקף שירותי הניידות החכמה בישראל. עם יצירתה של תשתית רגולטורית מתקדמת המאפשרת הפעלת כלי רכב אוטונומי ללא נהג, ובהמשך לזכייתן של ארבע הקבוצות במסגרת הקול הקורא, מדינת ישראל רותמת את הרכב האוטונומי לשיפור מערך התחבורה הציבורית. הדבר יהפוך את ישראל למובילה בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית, ויאפשר לחברות הישראליות להיהפך לשחקניות בינלאומיות מובילות בתחום."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן