מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 07
לעמוד קודם

מתקפה על ראשי הערים בתוואי הרכבת הקלה

23/08/2023
זמן קריאה: 2 דק'

איגוד לשכות המסחר יצא במתקפה חריפה נגד ראשי הערים לאורך תוואי הרכבת הקלה. באיגוד טוענים, כי ראשי הערים ת"א, רמת גן, פ"ת, בני ברק, ראשל"צ, חולון ובת ים, הזניחו את העסקים שנפגעו מהעבודות שהתארכו הרבה מעבר לצפוי, וקוראים להקים מנגנון פיצוי אחיד לעסקים שנפגעו, בדומה למנגנון הפיצוי הניתן לעסקים בתקופות מלחמה.

בפנייה דחופה לראשי הערים לאורך תוואי הרכבת ולחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, טוענים באיגוד לשכות המסחר, כי מאז החל פרויקט הרכבת הקלה לפני מספר שנים, התעלמה המדינה לחלוטין ממצוקת העסקים לאורך התוואי. עסקים רבים נפגעו מסגירת הרחובות ומירידה ניכרת במספר הלקוחות ובמחזורי העסקאות. במקרים רבים הדבר הביא לסגירה מוחלטת של אותם עסקים וחנויות רחוב. מעבר לכך, בשנים האחרונות עיריות רבות "ניצלו" את עבודות הקמת הרכבת הקלה לביצוע עבודות תשתית מקומיות כגון שדרוג ביוב ומסלולי אופניים. מדובר אמנם במהלך מבורך שיתרום בעתיד לתושבי העיר ולעסקים הפעילים בה, אולם בזמן העבודות עצמן נגרם נזק כבד לפעילות העסקית.

באיגוד לשכות המסחר טוענים, כי בהתאם לדו"ח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר האחרון, אף גורם, עירוני או ממשלתי, לא פיצה את העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת. העבודות התבצעו בקצב איטי במיוחד, כפול מזמן הביצוע של פרויקטים דומים בחו"ל. הקו האדום היה אמור להיפתח כבר בסוף שנת 2021. יתרה מזו, מבדיקה שנעשתה באיגוד לשכות המסחר עולה, כי העיר היחידה שבה פעלה קרן הפיצויים לעסקים היא תל אביב (כפי שציין מבקר המדינה), אולם גם היא אינה פועלת בשקיפות, אינה מפרסמת את היקפי הפיצוי שניתנו, וככל הנראה אינה פעילה כיום.

המצב חמור עוד יותר שכן רחוב אלנבי, מרחובות העסקים המרכזיים בעיר, צפוי להיסגר ליותר מ-4.5 שנים לצורך עבודות הקו הסגול של הרכבת. הנזק הצפוי לעסקים ולחנויות צפוי להיות גדול.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, יש לבנות מנגנון פיצוי אחיד לעסקים שנסגרו בתקופת הבנייה של אחד מהקווים, שלפני החסימה היו עסקים פעילים. "לרשויות המקומיות אין יכולת כלכלית לממן את הפיצויים המגיעים לאותם עסקים. לכן בדומה לפגיעה בעסקים בתקופות מלחמה, קרן פיצויים צריכה להיות מנוהלת על ידי מנהל קרן הפיצויים ברשות המיסים." לדברי לין, בסיס הפעילות של הקרן צריך להיות מימון ההוצאות הקבועות של העסק - חשמל, שכ"ד, ארנונה ושכר עובדים. יש לבנות מנגנון פיצוי אחיד לעסקים על בסיס ירידה במחזורים של יותר מ-25% (בניכוי עונתיות) בתקופה הנדונה. יש להפריד בין עסק הממוקם באזור חסום לבין עסק שממוקם לאורך התוואי.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן